7 683 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
kopparskärm och kopparband Kan anslutas som jord!?
ingen lär komma hit och kolla på anläggning närmaste 40åren kan jag lugnt säga jag är nog död tillsdessS Stefan1972 skrev:I slutändan är det ju anläggningsinnehavaren som ansvarar för sin anläggning och det låter ju inte som nån elektriker är där och kopplar heller så gör det bästa av situationen bara..........Värre saker har nog förekommit. Personligen hade jag ju dock kopplat in den på gammalt vis före ev jordfelsbrytare. Då hade man iallafall kunnat låtsas som att den alltid har suttit där och sen haft en liten central i boden. Då är ju enda formella felet att den är inkopplad nu...........
Nu är det där EKKJ (eller något motsvarande, typ EXQJ FKKJ etc) och då är det lite special, t.ex. aldrig något G i namnet, då den koncentriska ledaren utgör skyddsjord och saknar gröngul märkning.K Kaylash skrev:
Så istället för g kommer det ett + *area* efter
Och sen tror jag inte att 3 ledare med partmärkning brun, svart, blå existerar, utan du skulle letat efter en EKKJ 4x2,5+2,5
Det är nog öht lite svårt att finna en kabel lämplig för markförläggning som har märkningen brun/svart/blå och sen inte har någon grå (vit) ledare.
Utan det är nog att välja t.ex. N1XV 5g nn eller EKKJ 4xnn + nn
Ja nu blev det som det blev! Får göra bästa av situationen!Mikael_L skrev:
Nu är det där EKKJ (eller något motsvarande, typ EXQJ FKKJ etc) och då är det lite special, t.ex. aldrig något G i namnet, då den koncentriska ledaren utgör skyddsjord och saknar gröngul märkning.
Så istället för g kommer det ett + *area* efter
Och sen tror jag inte att 3 ledare med partmärkning brun, svart, blå existerar, utan du skulle letat efter en EKKJ 4x2,5+2,5
Det är nog öht lite svårt att finna en kabel lämplig för markförläggning som har märkningen brun/svart/blå och sen inte har någon grå (vit) ledare.
Utan det är nog att välja t.ex. N1XV 5g nn eller EKKJ 4xnn + nn
Då kunde det varit ok förutsatt att kabeln är i bra skick vilket den troligtvis skulle vara endast 40 år gammal. Samtidigt skulle den knappast varit färgmärkt snarare nummer för identifiering av de svarta ledarna. Ytterligare 10-20 år tidigare kunde de vara färgkodade tex svart-grå-röd eller svart-vit-röd.Magnus E K skrev:
Nu är det ju en nyinstallerad kabel i detta fall, men anta att kabeln hade suttit där i 40 år. Hade det även då varit fel/förbjudet att använda den grå som nolla och skärmen som jord om den märks med tejp av rätt färg i båda ändar?
Jag hade en liknande kabel dragen till min friggebod och funderade ett tag på att göra en liknande manöver. Fast sen när jag grävde lite i trädgården upptäckte jag att den även var idiotiskt dragen bara några cm under gräsmattan så det slutade med att den blev uppgrävd och ersatt med en 5-ledare N1XV.
TS kabel med brun-svart-grå utesluter i princip att ett tränat öga skulle luras anta att det är gjort korrekt då rätt kabeltyp med blå i tid följer i stort regelverket kring den detaljen. Så att kunna utnyttja att det inte gäller retroaktivt funkar dåligt. Som sagt värre fel har förekommit men ändå helt onödigt att inte ta reda på grundläggande fakta i enkla fall om man nu ska hempula.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden