17 806 läst ·
22 svar
18k läst
22 svar
Elstötar av kranvattnet i badrum
Golvet är klinkers med matta framför handfatet (se foto). Fötterna är med strumpor eller barfota. Vet inte nattetid. Ska höra med elektrikern nu igen, när jag fått lite tips om vad som kan kontrolleras.J jonaserik skrev:
OK En elektriker ska kunna mäta upp det med en multimeter , finns det spänning så brytes en säkring i taget till det försvinner och den får vara avslagen, samt övriga säkringar slås till. Då ska det inte finnas något. Ett ganska enkelt sätt att kolla upp det på.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Så du tycker på fullt allvar att det är en bra idé att känna efter om vattnet leder ström med handen? Ingen på forumet kan veta om en ev. jordfelsbrytare är rätt kopplad eller trasig. Självklart kan man dö om man får tillräcklig hög ström i sig, är du villig att chansa när det är så lätt att låta bli?J jonaserik skrev:
Har varit med om dessa fenomen mååånga gånger och rett ut vad som är fel, mycket enkelt att göra, men läser du vad jag skrev så rekommenderade jag en multimeter för att mäta med, så det du framhåller är stick i stäv med det som jag skrev. Så läs riktigt och begrunda innehållet och skräm inte upp folk med dödligheten, som sägs i tidigare inlägg så leder inte vatten så bra. Klart sitter du badkaret och en 230 lampa kastas ner så kommer du till himmelen. Låt nu TS kolla upp vad som kan generera en spänning mellan vattenkran och golv tillsammans med en elektriker och återkoppla med vad som felar i anläggningen, om det nu kommer från dennes hus eller från utsidan med dålig kontakt på en Nolla/jord eller PENMüssli skrev:
Så du tycker på fullt allvar att det är en bra idé att känna efter om vattnet leder ström med handen? Ingen på forumet kan veta om en ev. jordfelsbrytare är rätt kopplad eller trasig. Självklart kan man dö om man får tillräcklig hög ström i sig, är du villig att chansa när det är så lätt att låta bli?
Då var det kanske någon annan som skrev det här.J jonaserik skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det är beklämmande att elektrikern inte kunde ge bättre hjälp. Med den mattan framför handfatet och strumpor på fötterna handlar det troligen inte om 230 V utan om högspänning, statisk elektricitet eller ett elstängsel i närheten. Annars får man nog ingen stöt som gör att man rycker undan handen. Kanske så enkelt som en strålsamlare i kranen som gör vissa vattentrålar "vassa". Men det är svårt att säga med denna knapphändiga information. Vi vet t.ex inte skillnaden mellan denna kran och andra tappställen i huset.
Mig veterligen finns det inte något elstängsel i närheten. Det är bara ett par personer som brukar få stötar, och de får det enbart från vattnet i den kranen, inte från någon annanstans, som de märkt, och inte varje gång, men ganska ofta. Det finns ett till badrum, men inga elstötar där. Jag väntar på svar från elektrikern, har frågat om han kan göra de kontroller som jag blivit tipsad om här.Bo.Siltberg skrev:
Det är beklämmande att elektrikern inte kunde ge bättre hjälp. Med den mattan framför handfatet och strumpor på fötterna handlar det troligen inte om 230 V utan om högspänning, statisk elektricitet eller ett elstängsel i närheten. Annars får man nog ingen stöt som gör att man rycker undan handen. Kanske så enkelt som en strålsamlare i kranen som gör vissa vattentrålar "vassa". Men det är svårt att säga med denna knapphändiga information. Vi vet t.ex inte skillnaden mellan denna kran och andra tappställen i huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden