Jag planerar att helrenovera en lägenhet i Spanien och p.g.a. av att strömavbrott inte är helt ovanliga så funderar jag på möjligheten att ha någon form av batteri-backup på hela lägenhetens el, typ:
Inkommande el -> Batteribackup -> El-centralen
Jag har tittat runt rent övergripande men mest hittat sådant som har med solceller att göra och jag kan inte avgöra skillnaden i komponenter mot att köra mot inkommande el i lägenheten. Det borde bli enklare?
Jag har en 3000 watt UPS för samtliga mina viktiga elprylar (dator, skärmar, förstärkare etc) i min svenska lägenhet och då den är av typen "On-line" så, om jag fattar det rätt, konverterar den först strömmen från uttaget till att ladda batterierna och sedan konverterar den strömmen från batterierna för att gå vidare till vad som är inkopplat - vilket ger bäst skydd / "renast" ström då strömmen alltid kommer från en kontrollerad källa: batterierna.
Min tanke är om liknande går att göra på en hel lägenhet, och i sådana fall hur (övergripande komponenter)?
En övergripande kalkyl på vad som finns i lägenheten och vad de drar:
150w Kyl
150w Frys
300w Stereo
100w TV
400w Datarprylar
Summa: 1100 watt
2000w Tvättmaskin
1500w Diskmaskin
1500w Vattenkokare
1500w Mikrovågsugn
Summa: 6500 watt
Totalt: 7600 watt
Scenariot att allt skulle vara igång samtidigt, och då dra runt 7600 watt är inte så troligt men någon form av tak.
Anledningen att jag delat upp det i 2 grupper är att grupp 1 är vad som gärna behöver fortsätta fungera och grupp 2 är mindre viktigt (visst, kyl/frys klarar sig utan el att bra tag men ändå).
Hur länge skulle man vilja driva detta? Strömavbrotten brukar vara minimala (1-2 min) eller i undantag 30-60 min.
Jag försöker förenkla men i och med att jag kommer ha något styrsystem (KNX) så kan man lägga på mer avancerad logik i efterhand. Så hela lägenheten vore bra att kunna driva i ca 5 min (och då börja stänga ner saker efter ca 3 min).
Så frågorna är om det går att få detta att fungera på ett vidare bra sätt i en lägenhet som kommer totalrenoveras i Spanien och vilka komponenter/pris som behövs?
Läs gärna mellan raderna på vad jag menar då detta inte är något jag vanligen pysslar med.
Värt att nämna är också att jag inte kommer göra något av arbetet utan det kommer elektriker etc göra. Jag vill bilda mig en uppfattning om hur det kan/ska göras så jag vet vad jag pratar om.
Inkommande el -> Batteribackup -> El-centralen
Jag har tittat runt rent övergripande men mest hittat sådant som har med solceller att göra och jag kan inte avgöra skillnaden i komponenter mot att köra mot inkommande el i lägenheten. Det borde bli enklare?
Jag har en 3000 watt UPS för samtliga mina viktiga elprylar (dator, skärmar, förstärkare etc) i min svenska lägenhet och då den är av typen "On-line" så, om jag fattar det rätt, konverterar den först strömmen från uttaget till att ladda batterierna och sedan konverterar den strömmen från batterierna för att gå vidare till vad som är inkopplat - vilket ger bäst skydd / "renast" ström då strömmen alltid kommer från en kontrollerad källa: batterierna.
Min tanke är om liknande går att göra på en hel lägenhet, och i sådana fall hur (övergripande komponenter)?
En övergripande kalkyl på vad som finns i lägenheten och vad de drar:
150w Kyl
150w Frys
300w Stereo
100w TV
400w Datarprylar
Summa: 1100 watt
2000w Tvättmaskin
1500w Diskmaskin
1500w Vattenkokare
1500w Mikrovågsugn
Summa: 6500 watt
Totalt: 7600 watt
Scenariot att allt skulle vara igång samtidigt, och då dra runt 7600 watt är inte så troligt men någon form av tak.
Anledningen att jag delat upp det i 2 grupper är att grupp 1 är vad som gärna behöver fortsätta fungera och grupp 2 är mindre viktigt (visst, kyl/frys klarar sig utan el att bra tag men ändå).
Hur länge skulle man vilja driva detta? Strömavbrotten brukar vara minimala (1-2 min) eller i undantag 30-60 min.
Jag försöker förenkla men i och med att jag kommer ha något styrsystem (KNX) så kan man lägga på mer avancerad logik i efterhand. Så hela lägenheten vore bra att kunna driva i ca 5 min (och då börja stänga ner saker efter ca 3 min).
Så frågorna är om det går att få detta att fungera på ett vidare bra sätt i en lägenhet som kommer totalrenoveras i Spanien och vilka komponenter/pris som behövs?
Läs gärna mellan raderna på vad jag menar då detta inte är något jag vanligen pysslar med.
Värt att nämna är också att jag inte kommer göra något av arbetet utan det kommer elektriker etc göra. Jag vill bilda mig en uppfattning om hur det kan/ska göras så jag vet vad jag pratar om.
Dom gånger jag får strömavbrott är stereo och tv det jag saknar minst.
Det enda du egentligen behöver är belysning om avbrottet sker när det är mörkt, allt annat kan man klara sig utan de relativt korta tider du pratar om.
Du har ju lösningen redan (UPS) men strunta i effekttunga grejer som tvättmaskin, det enda som händer är att tvätten tog lite längre tid.
Här i Tanzania går strömmen oftare och avbrotten varar längre, därför har man en dieseldriven generator som backup.
Det enda du egentligen behöver är belysning om avbrottet sker när det är mörkt, allt annat kan man klara sig utan de relativt korta tider du pratar om.
Du har ju lösningen redan (UPS) men strunta i effekttunga grejer som tvättmaskin, det enda som händer är att tvätten tog lite längre tid.
Här i Tanzania går strömmen oftare och avbrotten varar längre, därför har man en dieseldriven generator som backup.
Jag gjorde vad jag kunde för att försöka få mer övergripande svar. Du har rätt i att TV & Stereo kanske inte ingår i de vitala prylarna men jag var mer ute efter en lösning på helheten och inte vad som bör eller inte bör ingå.
Om man ska inkludera vissa saker eller ej är ju mer en skalning upp/ner men inte en lösning.
UPS-lösning är också inte i lägenheten i Spanien även om det skulle gå att sätta en liknande lösning även där.
Om man ska inkludera vissa saker eller ej är ju mer en skalning upp/ner men inte en lösning.
UPS-lösning är också inte i lägenheten i Spanien även om det skulle gå att sätta en liknande lösning även där.
D Dilato skrev:Dom gånger jag får strömavbrott är stereo och tv det jag saknar minst.
Då får du kolla på en 3-fas UPS om det är 3-fas du har. 3-fas UPSer börjar på 10kVA och uppåt. En stor UPS ger sämre verkningsgrad så det är inte så att man lika gärna kan ta en lite större. Batterier kostar pengar, det vanligaste är att köra på ventilreglerade blybatterier (VRLA). UPSen klarar värme rätt bra, men som all elektronik så sliter värme. Batterier bör dock stå kallt (20-22 grader), helst i ett eget rum vilket är bra med hänsyn till brand. Att sätta upp en sån här installation är inget märkvärdigt. Kolla på bra grejer och jag skulle kolla på Schneider Electrics och då inte kör i online-läge. Det innebär förluster, överkoppling till batteridrift sker på några millisekunder.
Min ursprungstanke var att får ett svar i stil med: Du behöver inverter X, batterier Y och komponent Z.J Johan456 skrev:Då får du kolla på en 3-fas UPS om det är 3-fas du har. 3-fas UPSer börjar på 10kVA och uppåt. En stor UPS ger sämre verkningsgrad så det är inte så att man lika gärna kan ta en lite större. Batterier kostar pengar, det vanligaste är att köra på ventilreglerade blybatterier (VRLA). UPSen klarar värme rätt bra, men som all elektronik så sliter värme. Batterier bör dock stå kallt (20-22 grader), helst i ett eget rum vilket är bra med hänsyn till brand. Att sätta upp en sån här installation är inget märkvärdigt. Kolla på bra grejer och jag skulle kolla på Schneider Electrics och då inte kör i online-läge. Det innebär förluster, överkoppling till batteridrift sker på några millisekunder.
Jag hade inte koll på att det eventuellt kunde existera färdiga UPS-lösningar för den storleken. Jag ska kolla mer på det.
Jag betvivlar dock att det är 3-fas in i lägenheten.
Finns färdiga UPSer och det är vanligt. Då får du med mycket sostifikerad elektronik också. Det du behöver veta är hur mycket effekt du vill kunna ta ut och hur länge. Pratar du med en tillverkare hjälper de dig med detta.
Man bör ha som utgångspunkt i ett sådant här projekt att batterier är dyra och dåliga. Därför tror jag att det är en dålig idé att mata hela centralen med UPS. I stället bör man välja vilka grupper som är viktiga. Jag har ett par små UPS:er som jag plockar fram vid strömavbrott. På så vis kan jag driva belysning, dator, köksfläkt och liknande under en begränsad tid. Varje extra pryl man plockar på minskar tiden eller ökar kraven på batterier.
Jag har en gång haft insyn i ett projekt där en konsult troligen utan att förstå vad det innebar föreskrivit att ett vägguttag skulle kunna belastas med 10A under två timmar vid strömavbrott. Det fanns en färdig lösning på det från en tillverkare av UPS:er. En UPS och ett antal batterier som var lika stora som UPS:en. Tillsammans tog det upp ungefär en garderobs storlek i utrymme.
Jag har en gång haft insyn i ett projekt där en konsult troligen utan att förstå vad det innebar föreskrivit att ett vägguttag skulle kunna belastas med 10A under två timmar vid strömavbrott. Det fanns en färdig lösning på det från en tillverkare av UPS:er. En UPS och ett antal batterier som var lika stora som UPS:en. Tillsammans tog det upp ungefär en garderobs storlek i utrymme.
Jag förstår att det kan vara roligt att ha UPS på hela lägenheten men som Avemo skriver så är det inte rationellt. UPS har man i stort sett bara för saker som absolut inte tål ett strömavbrott. I större kommersiella installationer är de till för att ge tid för dieslarna att starta, inget annat. Man vill ha så lite batteri som möjligt (givet önskad säkerhetsmarginal).
Fundera på varför du vill ha UPS och vilka grupper som är kritiska att skydda. Fundera också på vad det får kosta, både i pengar och utrymme. Batterier tar plats och är inte ofarliga, VRLA genererar t.ex. knallgas vid laddning som måste ventileras bort.
Fundera på varför du vill ha UPS och vilka grupper som är kritiska att skydda. Fundera också på vad det får kosta, både i pengar och utrymme. Batterier tar plats och är inte ofarliga, VRLA genererar t.ex. knallgas vid laddning som måste ventileras bort.
Nu kanske jag är lite onödigt tråkig, men hur mycket är det värt att investera för att kunna köra stereo och tvättmaskin under strömavbrott?
Inte enbart det rent ekonomiska, vad hände med miljötänk? Är din tvätt värd att producera ett par hundra kilo blyackar?
Jag är helt för att ha möjlighet till backupström om man bor i norrlands inland och vill köra cirkulationspumpar under veckolånga strömavbrott mitt i vintern. Men att köra stereon under femminuters strömavbrott i en lägenhet i spanien måste vara någon slags rekord i onödig investering?
Inte enbart det rent ekonomiska, vad hände med miljötänk? Är din tvätt värd att producera ett par hundra kilo blyackar?
Jag är helt för att ha möjlighet till backupström om man bor i norrlands inland och vill köra cirkulationspumpar under veckolånga strömavbrott mitt i vintern. Men att köra stereon under femminuters strömavbrott i en lägenhet i spanien måste vara någon slags rekord i onödig investering?
Eftersom jag kommer ha något programmeringsbart el/styrsystem (ex: KNX) så behöver man inte dra två system utan man kan kan automatiskt koppla bort apparater vid behov när UPS:en säger till att den är aktiv. Något åt det hållet.lnilsson skrev:
Jag håller med i det du skriver. Det jag faktiskt/praktiskt vill göra är att skydda viss elektronik-utrustning och det kan jag köpa en vanlig liten UPS och vara klar med allt men då tänkte jag att det vore ett intressant projekt att göra det på hela lägenheten istället när man ändå var igång - beroende på pris & möjlighet.P PatrikJo skrev:Nu kanske jag är lite onödigt tråkig, men hur mycket är det värt att investera för att kunna köra stereo och tvättmaskin under strömavbrott?
Självklart bryr jag mig minimalt om att kunna tvätta eller lyssna på musik under ett strömavbrott. Det jag siktar på är inte något egentänkande off-grid-system.
Min grundtanke var att jag vill skydda viss elektronik mot power peaks, brownouts och små strömavbrott och efter att sedan ha sett personer köra batteri-system med solceller tänkte jag att det kunde gå att köra på hela lägenheten istället och då varför inte hela lägenheten och inte bara det absolut nödvändigaste.
Försök se det ur mitt perspektiv, för en intressant teknisk lösning, och inte ur en behovsberoende lösning.