7 422 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Säkringsstorlek till 3-fasmotor?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Att förväntad belastning totalt under denna central överstiger vad elcentralen i sig klarar att fördela i form av ingående komponenter som HB, JFB, fasskena, eller överstiger den säkring som ligger ovan denna elcentral.
Har funderat ett tag till och vill veta mer: Som jag förstår är min motors lindningar dimensionerade för huvudspänningen 380 V, vilket lindningarna matas med när den är D-kopplad. Om jag Y-kopplar motorn erhåller väl varje lindning fasspänningen 220 V?Bo.Siltberg skrev:
Dina lindningar vill ha 220v. I 380v system får du 220v i lindningen när du Y-kopplat. Med D-koppling lägger du 380v över varje lindning.B Bengt_t_78 skrev:
Så din motor kan inte YDstartas i vårat 400/230v system.
Ok.B Bjober skrev:
En kompletteringsfråga: Motorn är märkt 380V/7.8A (stjärnkopplad), 220V/13.5A (triangelkopplad). 220V/13.5A gäller alltså om den skulle anslutas till att 127/220V-system?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Ja, som i delar av Norge.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Men allvarlig.......en skruvklyv.........
Det är alldeles för många händer som blivit skadade i dylika maskiner.
Kapa sönder skruven och lämna den på skroten.
En hydraulklyv är bra mycket säkrare.
Bara ett råd i all välmening, min skruvklyv skickades på skroten.
Protte
Det är alldeles för många händer som blivit skadade i dylika maskiner.
Kapa sönder skruven och lämna den på skroten.
En hydraulklyv är bra mycket säkrare.
Bara ett råd i all välmening, min skruvklyv skickades på skroten.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
”Vanliga” schucko är i många fall godkända för 16A men säkras till minst 99% med 10 A.
Till min MIG svets är det bara 1,5 mm2 och 10A
Till stora bågsvetsen sitter ett uttag jämte MIG:ns med 2,5 mm2 och 16 A
Funkar hur bra som helst.
Protte
Till min MIG svets är det bara 1,5 mm2 och 10A
Till stora bågsvetsen sitter ett uttag jämte MIG:ns med 2,5 mm2 och 16 A
Funkar hur bra som helst.
Protte
Äh, det är ingen fara, kirurgerna är så duktiga idag.prototypen skrev:
På en fest för några år sedan visade en kille upp sin hand som haft en väl nära relation till en klyvskruv.
Det var väl en 50-60 stygn och flera operationer och något år efter olyckan, så handen fungerade rätt bra då, och det var inte så väldigt mycket som syntes heller, förrän man kollade lite noggrannare.
Imponerande jobb från sjukvården.
Men respekt för idiotverktyg ska man ha.
Förövrigt blev farsan till en vän av med nästan halva handen i sin hydrauliska vedklyv, så de är ju inte speciellt säkra de heller. Han var dessutom mycket van, som hela livet skött egen skog och vedeldat hemma. Men som han själv sa, det räcker med att tänka på något annat i två sekunder.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Man måste ju göra något allvarligt fel om man i en "modern" maskin med tvåhandsfattning blir av med en hand. En sådan är nog så säkert det kan bli i en manuell maskin.
Men visst allt som innehåller höga tryck blir ju automatiskt lite osäkra då frigörelsen kan ske snabbt och oförutsägbart.
Men visst allt som innehåller höga tryck blir ju automatiskt lite osäkra då frigörelsen kan ske snabbt och oförutsägbart.
Kompisens farsa hade nog inte en modern maskin, jag har uppfattat det som att det var en spak eller knapp typ för att pressa, och att han hade vedbiten i andra handen, men denna gång råkade hålla "bakom" där kniven går in.
Ärligt talat har jag inte satt mig in hur olyckan gick till, men sett handen där bara lillfinger och ringfinger är kvar.

Ärligt talat har jag inte satt mig in hur olyckan gick till, men sett handen där bara lillfinger och ringfinger är kvar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden