Har en motor märkt: 4 kW, 380V/7.8A (stjärnkopplad), 220V/13.5A (triangelkopplad), cos(phi)=0.9.

1: Mitt 3-fasuttag är säkrat med 3x10A. Räcker avsäkringen om jag ansluter motorn stjärnkopplad?
2: Om inte 3x10A räcker kan jag tänka mig att reducera motorns uteffekt. Vad kan göras för att reducera strömuttaget så att avsäkring med 3x10 räcker?
 
Det spelar stor roll vilken last som ska dras igång. Enbart motorn utan last går nog att starta men sitter det tex en fläkt som ska dras igång kommer det inte att räcka. Det är startströmmen som är problemet. Och i Sverige har du inte nått alternativ till inkoppling av den motorn än stjärnkoppling.
Ett alternativ är att sätta dit en mjukstart för att slippa dom höga startströmmarna och att starta motorn obelastad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det spelar stor roll vilken last som ska dras igång. Enbart motorn utan last går nog att starta men sitter det tex en fläkt som ska dras igång kommer det inte att räcka. Det är startströmmen som är problemet. Och i Sverige har du inte nått alternativ till inkoppling av den motorn än stjärnkoppling.
Ett alternativ är att sätta dit en mjukstart för att slippa dom höga startströmmarna och att starta motorn obelastad.
Tack för snabbt besked! Något förslag till mjukstartalternatv-lösning?
 
Vad ska motorn driva? Bara för att den kan dra 4kW behöver den ju inte göra det om man inte belastar den så mycket.
 
B Bengt_t_78 skrev:
Tack för snabbt besked! Något förslag till mjukstartalternatv-lösning?
Tilläggsfråga (från okunnig): Kan Y/D-start vara ett alernativ?
 
useless useless skrev:
Vad ska motorn driva? Bara för att den kan dra 4kW behöver den ju inte göra det om man inte belastar den så mycket.
Det är en vedklyv av "skruv-modell". Därför troligen "lättstartad" och kanske ändå med begränsad strömkonsumtion när den klyver.
 
Inte för din motor då dess normalläge är just Y-koppling. Den behöver vara märkt D 400 V / Y 690 V för att en Y/D-start ska fungera.

Edit: Med en vedklyv kan du prova 10 A. Men då jag antar att den matas från ett trefasigt CEE-uttag så ska ju detta egentligen vara avsäkrat med 16 A.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte för din motor då dess normalläge är just Y-koppling. Den behöver vara märkt D 400 V / Y 690 V för att en Y/D-start ska fungera.

Edit: Med en vedklyv kan du prova 10 A. Men då jag antar att den matas från ett trefasigt CEE-uttag så ska ju detta egentligen vara avsäkrat med 16 A.
Ok. Förstår.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte för din motor då dess normalläge är just Y-koppling. Den behöver vara märkt D 400 V / Y 690 V för att en Y/D-start ska fungera.

Edit: Med en vedklyv kan du prova 10 A. Men då jag antar att den matas från ett trefasigt CEE-uttag så ska ju detta egentligen vara avsäkrat med 16 A.
Är det alltså "lagvidrigt" att avsäkra med mindre än 16A?
 
Det är en fråga som diskuterats livligt... https://www.fluxio.se/forum/6/8602-undersaekring-av-kraftuttag.html/

Man bör kunna plugga in en maskin vars stickpropp passar i ett uttag och helst få det att fungera, och i vilket fall inte orsaka någon fara. Man får inte överbelasta ett uttag eller en säkring. Ett CEE 416-uttag ska dels givetvis vara fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord, och normalt vara avsäkrat 16 A. Maskiner som drar mer än 16 A ska inte ha en sådan stickpropp, de ska ha en CEE 432.

Om det nu är avsäkrat med 10 A så kan man alltså överbelasta säkringar och ledningar. Säkringen ska ge skydd mot detta, vilket den också gör, åtminstone ett tag... Med tiden så kan det dock gå varmt någonstans.

Din vedklyv har en märkström på 7.8 A så det går bra.
 
Ok. Tror att jag fått besked. Tack alla som bidragit med svar!
 
Rickard.
Smyger mig in på ett hörn här, finns det något sätt att kolla om det är enkelt (utan att dra ny matning) och säkert att byta till 16A från 10A på en trefasgrupp? Har bara ett 16A-uttag som avsäkrat med 3x10A i garaget som jag gärna skulle vilja säkra upp och få uppsatt lite mer uttag.
Huvudsäkringen på huset är 20A och i garaget sitter det en vippsäkring märkt med 40A.

Uttaget som sitter där har 1.5mm2 kabel vilket jag antar bör bytas, men det är kanske 50cm mellan uttagrt och skåpet så det är nog enkelt.
 
Redigerat:
Några saker att titta på.

- Att det sitter ett ensamt CEE416-uttag på gruppledningen, bara så att ingenting oväntat blir uppsäkrat.
- Tumregelmässigt behövs 5G2.5 mm² men en kort utanpåliggande 1.5 mm² behöver inte bytas om den har normal kylning.
- Matning uppströms ska tåla uppsäkringen.
-- I sällsynta fall kan elcentralen och dess JFB blir "mättad".
-- Säkringar uppströms bör ge någorlunda selektivitet.

Din "vippsäkring" märkt 40 A är nog din huvudbrytare, och den tål 40 A. Sedan kanske du har en JFB som det också står en märkström på, vanligen 25 A eller 40 A. Den totala förväntade belastningen i centralen ska ligga under det understa av dessa värden, och under den huvud/mätarsäkring som finns högre upp.
 
Rickard.
Mycket riktigt sitter det en jfb märkt med 25A, matningen är en grov gummi (kanske) kabel som helt saknar märkning som jag kan se direkt från huvudsäkringarna på huset. Inser nu att det som det så ofta gör inte finns någon enkelt sätt så jag får bara bita ihop och få hit en elektriker och kolla på det.

Ville gärna slippa betala om det gick att se om det uppenbart inte skulle gå/bli för komplicerat.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Några saker att titta på.

...
-- I sällsynta fall kan elcentralen och dess JFB blir "mättad".
....
Vad innebär det att elcentral och/eller jfb blir "mättad"?

Jag tänker inte säkra upp, är bara nyfiken och lär mig gärna.

/ Hälsningar, Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.