Hej
Har en två fas spishäll från Ikea. Sambon står och bakar och ska göra någon fyllning till mazariner tror jag. Vips har hon fått på något barnläge så hällen är låst. Vi fattar inte hur man får väck låset. Så vi tänkte att om man gör spisen strömlöst ett tag så kanske den återställs.
Jag bryter båda säkringarna till spisen, väntar ett tag och slår tillbaka dem. Men bara en säkring går att slå tillbaka.
Vi drar ur sladden till spishällen men fortfarande går bara en säkring att återställa.
Jag bryter all ström i hela huset, men fortfarande går bara en säkring att återställa.
Tror ni säkringen har pajjat?
Mvh
Fredrik

• Elcentral med öppen dörr som visar säkringar, varav en är i avstängt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PS det är nr 16 på bilden som inte går att återställa.

Ja tyvärr.
Hände mig för något år sedan också, ringde elektrikern och 1 500 kr senare funkar allt som innan.

• Gilla
bukkrukk
  • Laddar…
Ha ha, ja det är väl det man får genomlida. Men undran vad som hänt?
Verkar ju som om säkringen pajade då jag bröt den?

Sitter en fjäder inne i brytare, säkert den som gett upp efter att den slagits på/av flertalet gånger, alternativt överhettning!

Då känns det mer som om brytare bara skulle hänga. Nu löser alltså säkringen ut direkt då jag slår på den.
Jag skulle tro att säkringen är ca fem år gammal och jag har nog genom åren använt brytaren max 100 ggr.

Är det säkringen av M-line fabrikat.
M-line är tyvärr av dålig kvalité.
Har bara dåliga erfarenheter av det märket.

F fredand44 skrev:
ag har nog genom åren använt brytaren max 100 ggr.
Om du har varit tvungen att slå till den 100 gånger så är den numera slut !
En dvärgbrytare under maxbelastning brukar klara sig 20-30 gånger (gissning, hittar ej exakta data) sedan är de interna kontakterna brända, en ABB dvärgbrytare (till ett avsevärt högre pris), har samma principiella konstruktion men lite annorlunda materialval klarar högre maxström men antageligen inte mer än 500 brytningar av maxlast.

Den mekaniska livslängden som mäts upp utan belastning är dock i storleksordningen 2-20 000 till/frånslag, men livslängden med ström är betydligt lägre.

Vid full kortslutning i en industrimiljö eller att man bor nära sin transformator så kan man få så höga korstlutningströmmar att dvärgbrytaren inte kan lösa ut, varje dvärgbrytare är märkt med max tillåten kortslutningström, vanligtvis 6 000 eller 10 000 ampere. Vid denna kortslutningströmmen överlever inte dvärgbytaren många frånslag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
F fredand44 skrev:
Tror ni säkringen har pajjat?
Japp, det tror jag.
Byt alla tre när du byter. Ev till en trepolig.

Här fick vi ett bra exempel på en av sakerna som är bättre med dized-central, dvs en central med porslinssäkringar. Ty då hade du efter en tur till ICA och 40kr fattigare varit igång med matlagning igen, och haft 4 reservssäkringar kvar. :)

• Gilla
callebergh och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
C claesborjesson skrev:
Vid full kortslutning i en industrimiljö eller att man bor nära sin transformator så kan man få så höga korstlutningströmmar att dvärgbrytaren inte kan lösa ut, varje dvärgbrytare är märkt med max tillåten kortslutningström, vanligtvis 6 000 eller 10 000 ampere. Vid denna kortslutningströmmen överlever inte dvärgbytaren många frånslag.
Det finns väl två olika normer här.
Och jag måste tyvärr erkänna att jag inte har mer koll än så.

Men vid maximal tillåten kortslutningsström så har jag för mig att man pratar om max 3 utlösningar. Men de kan ge upp vid första också.

Men med 6kA kortslutningsström så har man förimpedans på 38mA, dvs det händer inte i något hushåll. Och som grädde på moset så har väl alla hushåll diazed mätarsäkringar som garanterat sänker max kortslutningsström till under 6kA, så länge vi inte kommer upp till 63A eller högre.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förimpedans på 38mA, dvs det händer inte i något hushåll..
Jag hade en kund i Bromma där passdelen för huvudsäkringarna gått sönder, enligt nätleverantören så tillhörde huvudsäkringarna kunden.Kunden ville då byta till Dvärgbrytare här, det var väldigt hög kortslutningsström, det visade sig att transformatorn låg på andra sidan gatan, kanske 20-30 meter bort. Så visst gick det inte att sätta dvärgbrytare som huvudsäkring.

Men det är enda fallet för mig inom privat.

Inom industri har det hänt några gånger .... fast det är inte vanligt.

Mikael_L
Det finns väl ingen nätägare som godkänner dvärgar som mätarsäkringar?
(möjligen ifall de också har en separat låda med diazed servissäkringar...)

Och det har inte primärt med kortslutningsströmmar att göra, utan för att smältsäkringar är det enda sättet för nätägaren att kunna förutse och beräkna selektivitet ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns väl ingen nätägare som godkänner dvärgar som mätarsäkringar?
(möjligen ifall de också har en separat låda med diazed servissäkringar...)

Och det har inte primärt med kortslutningsströmmar att göra, utan för att smältsäkringar är det enda sättet för nätägaren att kunna förutse och beräkna selektivitet ...
OK det var nytt för mig .... bra att man lär sig nya saker
Men säkringarna i gatan brukar vara knivsäkringar, räcker inte detta, i mitt eget hus anger Telge Energi att mina huvudsäkringar ägs av mig ....

/Claes

Diazed är nog det mest vanliga både i kabelskåp (dom sitter i en speciell säkringshållare och är då ej "fastskruvade") samt som mätarsäkrngar vid 63A och lägre.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
C claesborjesson skrev:
Men säkringarna i gatan brukar vara knivsäkringar, räcker inte detta,
För nätägarens skull kan det räcka, dvs en råkortis i fastigheten behöver inte bränna överliggande säkringar och sätta hela kvarter i mörker. Men det innebär ju ändå problem och olägenheter, då måste alltid nätägarens egen personal åka ut på säkringsbyten efter kortslutningar.

Och anledningen till hela denna problematik är den rent mekaniska fördröjningen i automatens brytförlopp som gör att det kan gå en väldigt hög kortslutningsström en väldigt kort tid innan den skiljer på kontakterna. Under denna tid så trippar överliggande skydd, så det slutar med att både knivsäkringen (eller D3-an) kabelskåpet samt automaten i mätarskåpet har löst (ifall man hade en automat där).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.