Hej

Frågar åt en vän ;-) som vill byta ut sina strömställare till något som passar deras hur bättre än nuvarande.

Man har siktat in sig på renova serien och det mesta hittar jag men dock har det dykt upp ett problem jag inte riktigt vet hur jag bör lösa.

Nuvarande strömställare är en utanpåliggande 2 facksram med en trappkoppling och en 2-polig brytare.


Väggmonterade strömställare: en trappbrytare och vanliga strömbrytare med etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utanpåliggande strömställare med en trappkoppling och en 2-polig brytare monterad i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vägg med synlig eldosa och demonterad utanpåliggande strömställare med elledningar och tekniska specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet här är ju att det bara finns en dosa i väggen, därav att man använt en förhöjningsram för att få ihop det.

Vad jag kan hitta har Renova-serien inget motsvarande utan jag kliar mig lite i huvudet hur man löser det då ?

Är enda alternativet att ta upp för en rotdosa och sen infällt montage med kombinationstäckramen eller finns det något annat bra sätt att lösa detta ?
Vit dubbel förhöjningsram för strömställare från Renova-serien.

:thinking::thinking::thinking:
 
Keiller Keiller skrev:
Det finns förhöjningsramar till Renova. I två olika höjder.
[länk]
Men det kanske inte är riktigt vad du är ute efter?
Om det endast är en apparat funkar ju den runa förhöjningsramen.

Den ovala ramen tolkar jag det som den endast är till för vägguttag, men jag kanske missuppfattat detta ?

Därav problemet när jag får 2 stycken apparater/strömbrytare som ska jag skulle vilja gruppera tillsammans.
 
R Robin Wahlman skrev:
Om det endast är en apparat funkar ju den runa förhöjningsramen.

Den ovala ramen tolkar jag det som den endast är till för vägguttag, men jag kanske missuppfattat detta ?

Därav problemet när jag får 2 stycken apparater/strömbrytare som ska jag skulle vilja gruppera tillsammans.
Jag tänkte mer på att man kan använda en förhöjning (rund) till varje strömställare.

Vill du att de ska sitta tätare ihop och använda kombinationsram, som du visade bild på, kanske förhöjningarna går att kapa lite?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.