TS har nog lossat täckplåten.
Men den där bilden är helt irrelevant om du kan sätta JFB på centralen inne.
Men den där bilden är helt irrelevant om du kan sätta JFB på centralen inne.
Borde inte inkommande PEN ligga på jordplinten?
Det är tämligen uppenbart en fyrledare.
Varför skulle den ligga på någon annan plint för att den är 10mm^2?
Att den ska vara minst 10mm^2 vid ny förläggning är en annan sak.
Varför skulle den ligga på någon annan plint för att den är 10mm^2?
Att den ska vara minst 10mm^2 vid ny förläggning är en annan sak.
Ta en bild på hela skåpet, svårt att se vad det där är.
Det är ett gammalt hus. 4 ledare inkommande. Är det så att nolla och jord är samma till elcentralen inne för att där dela sig? Om man drar ny central från denna använder man då jorden både på nolla och jord plint på nya centralen ? Det jag reagerade på är att det utgår från nollan själva jordkabeln. Det ska vara en skyddsplåt över detta
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Inkopplingen av utgående kabel är felaktig, men hur fel det är beror på om inkommande kabel från nätägaren är TN-C eller TN-S. Detta ska finnas uppmärkt i skåpet. Av det vi ser av bilden så är det TN-S men det kan vara felmärkt i skåpet.
I ditt befintliga är det i princip riktigt men som tex Daniel och Hojte nämner ska den gemensamma PEN ledaren tas ut via PE och inte N plinten. Sen kommer då även kravet på 10 mm2 för PEN in så är den klenare är det formellt fel sen lång tid tillbaka, i stort tidigare än när kabeltypen på bilden var vanlig här. Men frånsett detta är det inget onormalt med gemensam nolla och jord till centraler där det delas upp precis som att du har fyrledare in från leverantören. Om du haft femledare in hade det däremot varit fel som det ser ut på bilden för en utgående huvudledning man får inte gå tillbaka till fyrledarsystem när det varit delat före.Miike skrev:
Det är ett gammalt hus. 4 ledare inkommande. Är det så att nolla och jord är samma till elcentralen inne för att där dela sig? Om man drar ny central från denna använder man då jorden både på nolla och jord plint på nya centralen ? Det jag reagerade på är att det utgår från nollan själva jordkabeln. Det ska vara en skyddsplåt över detta
Om du ska ta ut matning till fler ställen från plinten skulle jag rekommendera att du tar en femledare och då räcker det även med 6 mm2. De vanliga N1XV 5G6 är bra och om du väljer fyrledare får du i så fall ta 4G10 pga areakravet för PEN det är onödigt och en kanske dyrare kabel för dig också.
D Daniel 109 skrev:
Skulle uttryckt mig bättre. Ser klart att det är 4 ledareD Daniel 109 skrev:
Till ts ta bild på hela skåpet och är kabeln avdosad någonstans?, är väl enda anledningen att dra en 4 ledare 6mm2 om man flyttat mätarskåpet och inte vill/kan dra om kabeln ända fram till centralen och den gamla var 4g6
TS skriver i #9 att det är inkommande fyrledare men säkert är det ju inte om denne är osäker i övrigt här.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Fyrledare (TN-C) innebär att jord och nolla delar på samma ledare i kabeln. Det var vanligt för men så även idag så det är korrekt ifrån ditt mätarskåp, men kabeln är som sagt inte riktigt korrekt inkopplad då utgående PEN ska tas ut från PEN - plinten (om det nu är en PEN-plint).Miike skrev:
Det är ett gammalt hus. 4 ledare inkommande. Är det så att nolla och jord är samma till elcentralen inne för att där dela sig? Om man drar ny central från denna använder man då jorden både på nolla och jord plint på nya centralen ? Det jag reagerade på är att det utgår från nollan själva jordkabeln. Det ska vara en skyddsplåt över detta
Idag börjar man gå över till femledarsystem (TN-S), vilket man kan göra vart som helst, i ditt mätarskåp eller i din elcentral. Har man väl gått över till femledarsystem så kan man aldrig gå tillbaka till fyrledarsystem efter denna punkt. Vill man ha JFB så krävs det femledarsystem.

