6 169 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
swticha automatiskt mellan två strömkällor, går det???
Sida 1 av 2
Hej
Om man har två strömkällor(230v), alltså två kablar med ström och skall koppla in dem så det blir en kabel. Hur gör man då? Finns det automatiska sådan? Eller går det parallellkoppla 230?
Helst så skall den ena vara primär och när det försvinner ström från en källa så skall den slå över till den sekundära källan.Alltså en omvänd y-koppling. 2 till 1 koppling
Det är en off-grid situation, alltså inget el-nät

Om man har två strömkällor(230v), alltså två kablar med ström och skall koppla in dem så det blir en kabel. Hur gör man då? Finns det automatiska sådan? Eller går det parallellkoppla 230?
Helst så skall den ena vara primär och när det försvinner ström från en källa så skall den slå över till den sekundära källan.Alltså en omvänd y-koppling. 2 till 1 koppling
Det är en off-grid situation, alltså inget el-nät
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Det säljs färdiga system från tex Lego electronic och relek som automatiskt växlar mellan nät och inverter. Vi har även några gamla trådar i ämnet om man vill bygga själv. Det är en ganska enkel koppling med en kontaktor som växlar mellan de två matningarna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kontaktor-relae-som-vaexlar-1-fas.289727/
https://www.byggahus.se/forum/threads/matning-fran-tva-hall.167371/
https://www.byggahus.se/forum/threads/kontaktor-relae-som-vaexlar-1-fas.289727/
https://www.byggahus.se/forum/threads/matning-fran-tva-hall.167371/
Om det är en Off-gridlösning så är det troligen lättare och billigare att göra det på 12 V (24 V?) sidan. Att välja mellan två strömkällor i DC klenspänning är en fråga om ett par dioder och ev lite övervakningselektronik.
Exakt vad ska du göra?
Exakt vad ska du göra?
Principiellt ja. I ett allmänt fall nej. Det krävs speciella procedurer för att koppla ihop dem. De två källorna måste fasas in så att de ligger i fas innan man kan koppla ihop dem. Är det två generatorer är det möjligt att göra manuellt. Är det fråga om två invertrar måste de vara byggda för det. Är det fråga om en inverter och en generator måste invertern vara ganska speciell om den även skall kunna gå fristående.L lasse006 skrev:
Att växla mellan dem är som sagt ganska okomplicerat.
Dessa brukar kallas för statiska switchar eller nätväljare. Används endel i datahallar där man har utrustning som bara har enkelström in.
Jag har en solcells anläggning och skall dra in vindkraft. Vindkraften skall konverteras till 230 innan det kommer in i huset, pga kostnaden för kabeln (långt avstånd).tommib skrev:
Vill du ordna så att 230V väljs från vind eller nät för att gå in på husets EL-central, så gäller vissa regler, det blir lite i stil med en reservkraftanläggning. Det ska vara idiotsäkert att inte något går ut på nätet när strömbortfall blir där. Normalt ska det vara en reservkraftbrytare ( bestående av 2 st eller en brytare som skiljer av mellan dom ) I detta fall får du tala med en elektriker som vet vad hen gör, samt Nätägaren . Du vill väl inte att en linjegubbe ska ramla ner och slå ihjäl sig när hen jobbar i en stolpe
.
.
Finns inget nät...det är bara sol och vind.J jonaserik skrev:Vill du ordna så att 230V väljs från vind eller nät för att gå in på husets EL-central, så gäller vissa regler, det blir lite i stil med en reservkraftanläggning. Det ska vara idiotsäkert att inte något går ut på nätet när strömbortfall blir där. Normalt ska det vara en reservkraftbrytare ( bestående av 2 st eller en brytare som skiljer av mellan dom ) I detta fall får du tala med en elektriker som vet vad hen gör, samt Nätägaren . Du vill väl inte att en linjegubbe ska ramla ner och slå ihjäl sig när hen jobbar i en stolpe
.
Det är inte ett helt lätt problem att lösa. Troligen krävs en intelligent inverter för solpanelerna som dessutom kan ta emot opålitlig matning från vindkraftverket. Då löser det sig automatiskt i invertern med övergångar men någon sådan produkt känner inte jag till.
Har Du redan nu en solcellsanläggning som kan leverera 230V/50Hz utan att vara inkopplad på ett elnät?
De flesta solcellsomriktare jag sett är beroende av yttre nät för att funka...
Jag skulle säga att den uppenbara lösningen vore att låta solcellerna och vindsnurran var för sig ladda batterier hos Dig. Då kopplar Du ihop batterisidan, och har två laddare som båda klarar att det finns flera inmatningar.
I UPS-aggregat för datorhallar har man ofta 27 st 12V batterier i seriekoppling - blir 320V, vilket är vad som behövs för att göra en 230V sinusvåg (som har just 320V spänning när sinuskurvan är på sin högsta topp).
Du behöver 2 ingångar och en (enfasig?) utgång. Alternativet är ju att ta det på lägre spänning, säg 24V - då blir det mer ström och grövre trådar. Att Du väljer 230V från vindgeneratorn fram till laddaren är helt rimligt - en gammal minnesregel för god driftekonomi inom eldistribution säger att man inte skall skicka elen fler meter än spänningen i volt (24V max 24m alltså)
En kompromiss kan vara 110V (DC) - som används en del i kontrollanläggningar för elstationer. Laddare finns att köpa, och även omriktare vill jag minnas.
Med en rätt stor batteribank blir det ju fördelen att Du kan använda el på kvällen även dagar utan vind, och kanske flera kvällar på rad också. Om sedan batterierna sitter i serie och ger en högre spänning, eller i parallell och ger en högre ström kvittar lite, dock är det billigare med elektronikkomponenter för lägre ström, och upp till några tusen volt funkar det ändå med en enkel switch-komponent (transistor). Dessutom blir ofta förlusterna i elektroniken mindre med mer spänning och mindre ström.
För hobbybruk kanske Du kan kontakta någon firma som jobbar med professionell reservkraft. Ofta byts batterier efter 5 eller 10 år oavsett skick för att hålla fullgod säkerhet på leverans till kritiska anläggningar. Med lite tur kan man få överta batterier. Men gör en provbelastning av dem en lite längre tid, med full belastningsström. Ett förekommande fel är att anslutningarna har frätskador vid genomföringen ut från battericellen. Då "funkar" batteriet normalt för laddning (som kanske är 10% av strömmen för urladdning) och det ger rätt spänning, men när det sedan skall ge full ström så brinner det av, och så kommer alla seriekopplade batterier att ge 0 volt ut...
Det är för att slippa sådant som man byter efter kalender vid akutmottagningen...
Och det hela skall, för att vara lagligt, utföras av en auktoriserad installatör oavsett om det är 110V/10A, 320V/3A eller 14V/40A - det är samma energi och samma fara i alla tre fallen.
De flesta solcellsomriktare jag sett är beroende av yttre nät för att funka...
Jag skulle säga att den uppenbara lösningen vore att låta solcellerna och vindsnurran var för sig ladda batterier hos Dig. Då kopplar Du ihop batterisidan, och har två laddare som båda klarar att det finns flera inmatningar.
I UPS-aggregat för datorhallar har man ofta 27 st 12V batterier i seriekoppling - blir 320V, vilket är vad som behövs för att göra en 230V sinusvåg (som har just 320V spänning när sinuskurvan är på sin högsta topp).
Du behöver 2 ingångar och en (enfasig?) utgång. Alternativet är ju att ta det på lägre spänning, säg 24V - då blir det mer ström och grövre trådar. Att Du väljer 230V från vindgeneratorn fram till laddaren är helt rimligt - en gammal minnesregel för god driftekonomi inom eldistribution säger att man inte skall skicka elen fler meter än spänningen i volt (24V max 24m alltså)
En kompromiss kan vara 110V (DC) - som används en del i kontrollanläggningar för elstationer. Laddare finns att köpa, och även omriktare vill jag minnas.
Med en rätt stor batteribank blir det ju fördelen att Du kan använda el på kvällen även dagar utan vind, och kanske flera kvällar på rad också. Om sedan batterierna sitter i serie och ger en högre spänning, eller i parallell och ger en högre ström kvittar lite, dock är det billigare med elektronikkomponenter för lägre ström, och upp till några tusen volt funkar det ändå med en enkel switch-komponent (transistor). Dessutom blir ofta förlusterna i elektroniken mindre med mer spänning och mindre ström.
För hobbybruk kanske Du kan kontakta någon firma som jobbar med professionell reservkraft. Ofta byts batterier efter 5 eller 10 år oavsett skick för att hålla fullgod säkerhet på leverans till kritiska anläggningar. Med lite tur kan man få överta batterier. Men gör en provbelastning av dem en lite längre tid, med full belastningsström. Ett förekommande fel är att anslutningarna har frätskador vid genomföringen ut från battericellen. Då "funkar" batteriet normalt för laddning (som kanske är 10% av strömmen för urladdning) och det ger rätt spänning, men när det sedan skall ge full ström så brinner det av, och så kommer alla seriekopplade batterier att ge 0 volt ut...
Det är för att slippa sådant som man byter efter kalender vid akutmottagningen...
Och det hela skall, för att vara lagligt, utföras av en auktoriserad installatör oavsett om det är 110V/10A, 320V/3A eller 14V/40A - det är samma energi och samma fara i alla tre fallen.
Jag snubblade över ditt svar då jag har liknande funderingar och försöker ta reda på hur jag ska göra. Du får det att låta väldigt enkelt och därför undrar jag om du kan förklara lite mer ingående hur det kan göras?tommib skrev:
Jag försöker använda ett batteri för att starta en motor och vill sedan växla över till ett större batteripaket när motorn är igång.
Mvh
Svar på TS fråga: För att switsha över från en spänningkälla till en annan när strömmen försvinner krävs bara två kontaktorer med NC (brytande) hjälpkontakter. Låt 230v från vindkraften kopplas till spolen på kontaktorn så kopplas vindkraften in direkt den ger ut spänning. Slutar den ge spänning så kopplas solelen in via sin kontaktor på samma sätt. Gör en enkel förregling via kontaktorernas hjälpkontakter bara så de inte kopplas in samtidigt.
Du måste ha någon form av signal som säger till när motorn är igång som den ska. För att komma med förslag på vad det skulle kunna vara så måste du beskriva vad exakt det innebär att "motorn är igång".
Är det en viss tid som ska förflyta eller ett varvtal som ska uppnås eller nått annat?
Ditt problem kräver mycket mer avancerad lösning.J johhan78 skrev:Jag snubblade över ditt svar då jag har liknande funderingar och försöker ta reda på hur jag ska göra. Du får det att låta väldigt enkelt och därför undrar jag om du kan förklara lite mer ingående hur det kan göras?
Jag försöker använda ett batteri för att starta en motor och vill sedan växla över till ett större batteripaket när motorn är igång.
Mvh
Du måste ha någon form av signal som säger till när motorn är igång som den ska. För att komma med förslag på vad det skulle kunna vara så måste du beskriva vad exakt det innebär att "motorn är igång".
Är det en viss tid som ska förflyta eller ett varvtal som ska uppnås eller nått annat?