Hej!
Är det tillåtet att sätta ett schukouttag (givetvis avsäkrat med lämplig säkring) innan huvudbrytaren i en central? Eller, jag gissar att det är tillåtet, men ses det som brott mot god elsäkerhetspraxis att göra så? Tänker att det kunde vara praktiskt att ha något uttag som funkar när man bryter strömmen.
Eller kanske om man sätter det tillsammans med en HB i en liten kapsling innan själva centralen?

Är det tillåtet att sätta ett schukouttag (givetvis avsäkrat med lämplig säkring) innan huvudbrytaren i en central? Eller, jag gissar att det är tillåtet, men ses det som brott mot god elsäkerhetspraxis att göra så? Tänker att det kunde vara praktiskt att ha något uttag som funkar när man bryter strömmen.
Eller kanske om man sätter det tillsammans med en HB i en liten kapsling innan själva centralen?

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om du finner det praktiskt lämpligt med ett uttag där så visst, men det ska för ditt syfte i så fall skyddas av en egen JFB.
Det finns undantag från kravet på JFB endast för uttag där avbrott skulle leda till allvarliga konsekvenser.
Det finns undantag från kravet på JFB endast för uttag där avbrott skulle leda till allvarliga konsekvenser.
Det är väl inte så bra eller lämpligt egentligen, men inte otillåtet.
Men JFB och någon varningsskylt om att uttaget är strömförande även med avstängd huvudbrytare är på sin plats.
Apparatskåp är ofta konstruerade just så, ett uttag samt belysning som matas innan huvudbrytare, som då sitter på en egen PSA samt någon slags varningstext att det är strömförande även med avslagen HB. Men i denna miljö är det dock förväntat och därför inte alls lika tveksamt.
Någon skylt liknande detta brukar man sätta upp, dvs med budskapet om att brytaren/huvudbrytaren inte bryter spänningen till allt.
Men JFB och någon varningsskylt om att uttaget är strömförande även med avstängd huvudbrytare är på sin plats.
Apparatskåp är ofta konstruerade just så, ett uttag samt belysning som matas innan huvudbrytare, som då sitter på en egen PSA samt någon slags varningstext att det är strömförande även med avslagen HB. Men i denna miljö är det dock förväntat och därför inte alls lika tveksamt.
Någon skylt liknande detta brukar man sätta upp, dvs med budskapet om att brytaren/huvudbrytaren inte bryter spänningen till allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm gäller det även bostäder? I kommersiella fastigheter kan man ju frångå JFB om uttaget endast nyttjas av instruerad personal typ för teleutrustning, uttag ovan löst undertak för belysning etc.Bo.Siltberg skrev:
I medicinska utrymmen för livsuppehållande utrustning kan man också frångå, men normalt har man jordfelsövervakning som larmar personalen vid satta gränsvärden.
Men just bostäder och grundskolor är väl JFB kravställt på uttag om jag inte missminner mig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
ELSÄK-FS 2008:1
4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor,
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström.
Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.
4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor,
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström.
Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.
Bo.Siltberg skrev:
Var köper man en sådan skylt?Mikael_L skrev:
Det är väl inte så bra eller lämpligt egentligen, men inte otillåtet.
Men JFB och någon varningsskylt om att uttaget är strömförande även med avstängd huvudbrytare är på sin plats.
Apparatskåp är ofta konstruerade just så, ett uttag samt belysning som matas innan huvudbrytare, som då sitter på en egen PSA samt någon slags varningstext att det är strömförande även med avslagen HB. Men i denna miljö är det dock förväntat och därför inte alls lika tveksamt.
Någon skylt liknande detta brukar man sätta upp, dvs med budskapet om att brytaren/huvudbrytaren inte bryter spänningen till allt.
[bild]
Sådana graveras nog, hos till exempel https://www.knutwall.eu/skyltar/
Men det går väl att skriva ut något själv, t.ex. med en Dymo/brother märkmaskin.
Det finns ju liksom inga formkrav på märkningen, möjligen finns det inte alls krav på märkningen måste finnas, men det finns åtminstone besiktningsmän som gnäller om det saknas.
Men det går väl att skriva ut något själv, t.ex. med en Dymo/brother märkmaskin.
Det finns ju liksom inga formkrav på märkningen, möjligen finns det inte alls krav på märkningen måste finnas, men det finns åtminstone besiktningsmän som gnäller om det saknas.
I slutet av samma föreskrifter så hittar vi också detta:Bo.Siltberg skrev:
ELSÄK-FS 2008:1
4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor,
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström.
Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.
Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.
Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.
- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grund-skolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser.
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/2008-1-konsoliderad.pdf
Klicka här för att svara
