Jag hjälpte min son att byta ut en strömbrytare till en dimmer i hans nyproducerade lägenhet.
Det var ett himla micklande att få strömbrytaren och vägguttaget under strömlösa. Vi provade att bryta säkring för säkring utan att lyckas. Till slut kom vi på att dvärgbrytare 8 och 11 måste brytas samtidigt för att få strömlöst.
Säkringsförteckningen är ju inte entydig vilken grupp som säkrar av eluttagen i sovrummet. Däremot bör strömbrytaren ligga på grupp 11 rimligtvis.
Jag kan inte ens tänka ut hur man kan koppla i elcentralen eller utanför så att 2 dvärgbrytare måste slås av för att bryta strömmen. Några förslag?
Är detta "värt" att anmäla till Elsäkerhetsverket? För övrigt så är detta felanmält. Vi har även begärt en (om)besiktning av elinstallationen.
Det var ett himla micklande att få strömbrytaren och vägguttaget under strömlösa. Vi provade att bryta säkring för säkring utan att lyckas. Till slut kom vi på att dvärgbrytare 8 och 11 måste brytas samtidigt för att få strömlöst.
Säkringsförteckningen är ju inte entydig vilken grupp som säkrar av eluttagen i sovrummet. Däremot bör strömbrytaren ligga på grupp 11 rimligtvis.
Jag kan inte ens tänka ut hur man kan koppla i elcentralen eller utanför så att 2 dvärgbrytare måste slås av för att bryta strömmen. Några förslag?
Är detta "värt" att anmäla till Elsäkerhetsverket? För övrigt så är detta felanmält. Vi har även begärt en (om)besiktning av elinstallationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anmäla till elsäkerhetsverket är nog ingen bra idé. Att byta från vippströmbrytare till dimmer är förmodligen behörighetskrävande.
Installationen i sig är däremot farlig...antingen har du två parallella strömförsörjningar med samma fas, eller så har du tvåfas (dvs 400v).
Installationen i sig är däremot farlig...antingen har du två parallella strömförsörjningar med samma fas, eller så har du tvåfas (dvs 400v).
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Ja, det där borde du nog bryta helt tills du kan få det inspekterbart. OM det är två fas 400V i uttaget så har du en akut brandrisk.
Det låter iofs väldigt osannolikt att det skulle kunna vara så, men felet är i största allmänhet helt orimligt så...
Exakt hur konstaterade du att det fanns spänning där?
Det låter iofs väldigt osannolikt att det skulle kunna vara så, men felet är i största allmänhet helt orimligt så...
Exakt hur konstaterade du att det fanns spänning där?
Om man tittar på gruppschemat så verkar det som samma grupp matas från två olika säkringar, men slumpen? har gjort att det är samma fas. Det ska omedelbart åtgärdas. Ta kontakt med den som byggt/sålt lägenheten så får elektrikern komma och rätta till felet.
Vi använde en golvfläkt för att kolla av bruten fas resp spänning. Det är inte 2 faser för då hade golvfläkten och halogenlamporna i armaturen brunnit upp.H hempularen skrev:Ja, det där borde du nog bryta helt tills du kan få det inspekterbart. OM det är två fas 400V i uttaget så har du en akut brandrisk.
Det låter iofs väldigt osannolikt att det skulle kunna vara så, men felet är i största allmänhet helt orimligt så...
Exakt hur konstaterade du att det fanns spänning där?
Det låter ju troligt att det är samma fas som återkommer i elcentralen eftersom det är 3 positioner mellan dvärgbrytarna. Jag förstår fortfarande inte hur det är fysiskt kopplat. Som jag skrev så är det felanmält.E elmont skrev:
Exakt hur menar du med att ni var tvugna att bryta bägge säkringarna?
Om ni bröt den ena säkringen, fungerade då fortfarande både taklampan och vägguttaget?
Eller blev bara ena strömlös?
Uttaget under strömbrytaren ligger antagligen (mest troligt) på samma säkring som lampknappen. Resterande uttag kan ligga på andra säkringen, eller uppdelat på annat sätt.
Så länge som inte samma uttag matas av två olika säkringar så är allt i sin ordning.
Om ni bröt den ena säkringen, fungerade då fortfarande både taklampan och vägguttaget?
Eller blev bara ena strömlös?
Uttaget under strömbrytaren ligger antagligen (mest troligt) på samma säkring som lampknappen. Resterande uttag kan ligga på andra säkringen, eller uppdelat på annat sätt.
Så länge som inte samma uttag matas av två olika säkringar så är allt i sin ordning.
När vi bröt endera grupp 8 eller grupp 11 så var strömbrytare och vägguttag strömförande. Vi var tvungna att bryta både grupp 8 och grupp 11 samtidigt för att få det strömlöst. Strömbrytaren och vägguttaget matas från samma fasledning. Jag fattar inte hur man får till en seriekoppling av brytare på detta sättet.Demmpa skrev:
Exakt hur menar du med att ni var tvugna att bryta bägge säkringarna?
Om ni bröt den ena säkringen, fungerade då fortfarande både taklampan och vägguttaget?
Eller blev bara ena strömlös?
Uttaget under strömbrytaren ligger antagligen (mest troligt) på samma säkring som lampknappen. Resterande uttag kan ligga på andra säkringen, eller uppdelat på annat sätt.
Så länge som inte samma uttag matas av två olika säkringar så är allt i sin ordning.
Det är absolut fel.
Slå ifrån ena säkringen omedelbart och tejpa vippan så att ingen kan slå på den ofrivilligt, just nu kan det belastas med 20A utan att gruppsäkring går, huvudsäkring kommer att gå istället.
Plus det allvarligaste är att någon kan tro att det är spänningslöst.
Kolla om grannar har samma/liknande fel.
Anmäl till byggaren
Anmäl till elsäkerhetsverket.
Slå ifrån ena säkringen omedelbart och tejpa vippan så att ingen kan slå på den ofrivilligt, just nu kan det belastas med 20A utan att gruppsäkring går, huvudsäkring kommer att gå istället.
Plus det allvarligaste är att någon kan tro att det är spänningslöst.
Kolla om grannar har samma/liknande fel.
Anmäl till byggaren
Anmäl till elsäkerhetsverket.
Så här blir det om man tar ut 230V från en av faserna när man har en deltakoppling med 400V. Har sett detta några gånger genom åren. Går den ena säkringen så lyfter den andra säkringen upp spänningen till 230V på den första fasen. Normalt sett så kan man inte ta ut någon större ström ur fasen i detta fallet då du får med det element (eller vad det nu kan vara) som sitter mellan faserna i slingan.
Har man deltakopplingar så måste man bryta alla faserna samtidigt, vilket normalt sett inte sker om man har smältsäkringar. Man får exempelvis väldigt lätt svagt lysande lampor på en fas där huvudsäkringen gått sönder.
Har man deltakopplingar så måste man bryta alla faserna samtidigt, vilket normalt sett inte sker om man har smältsäkringar. Man får exempelvis väldigt lätt svagt lysande lampor på en fas där huvudsäkringen gått sönder.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Fast i det här fallet, är det nog mer sannolikt att det är en ringmatning.
Nej. Det här handlar högst sannolikt om att två grupper är ihopkopplade.
Men i TS fall så måste sammankopplingen vara efter gruppsäkringarna samt att det är mellan en och samma fas, F8 & F11 är båda på samma fas (L2, om jag inte räknar fel).pacman42 skrev:
Så här blir det om man tar ut 230V från en av faserna när man har en deltakoppling med 400V. ...
Har man deltakopplingar så måste man bryta alla faserna samtidigt, vilket normalt sett inte sker om man har smältsäkringar. Man får exempelvis väldigt lätt svagt lysande lampor på en fas där huvudsäkringen gått sönder.
Yes, det är felanmält till byggaren med begäran om besiktning av elen. Anmäler till ESV när besiktningen är klar med redovisad orsak. Byggaren får ta resterande lägenheter (beroende på feltyp).Demmpa skrev:
Det är absolut fel.
Slå ifrån ena säkringen omedelbart och tejpa vippan så att ingen kan slå på den ofrivilligt, just nu kan det belastas med 20A utan att gruppsäkring går, huvudsäkring kommer att gå istället.
Plus det allvarligaste är att någon kan tro att det är spänningslöst.
Kolla om grannar har samma/liknande fel.
Anmäl till byggaren
Anmäl till elsäkerhetsverket.
