Hej! Kan man på något sätt utesluta eller mäta en temp givare för golvvärme på något sätt? Brukar dem gå i sönder eller handlar det bara om oinkompatibilitet? /Mvh
 
Golvgivaren är ett värmeberoende motstånd som enkelt mäts med en ohm mätare. vilket värde givaren ska ha beror dels på fabrikat på anläggningen samt golvets temperatur. Är anläggningen rätt utförd ska det ligga ett rör/slang från termostaten och ner i golvet så att man lätt ska kunna byta givare. Vissa termostater har även en rumsgivare inbyggda som kan ersätta golvgivaren MEN man får då en sämre funktion med et golv som växelvis blir varmt och kallt.
 
OM givaren är trasig, så har den troligen ett oändligt motstånd, att det blivit avbrott.

Men om du byter termostat, så kan den bef. givaren vara inkompatibel med den som hör till den nya termostaten. Jag vet att någon medlem har lyckats få svar från termostattillverkaren ifall en viss termostat är kompatibel med en äldre givare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.