2 805 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Elinstallation Öppen förläggning Kabel mellan Gruppcentraler.
Tänker utöka husets Gruppcentral med ytterligare en Gruppcentral i angränsande byggnad. Avstånd ca 15 m. Har köpt en kabel för t. ex mark förläggning. Svart plast omsluten, ( utan omsluten PEN ledare i koppar) Plasten omsluter 5 ledare med arean 6 kvadrat mm. Kabel dragningen blir i vindsutrymme mellan centralerna, förlagd på bräda fast spikad tvärs över takstolarna. Kabeln är installerad med klammer på brädan, 120 cm över öppen trossbotten på vinden. Förlagd i plaströr vid nedgång genom trossbotten till den nya centralen.
1. Kan jag installera kabeln på detta sätt i vindsutrymmet?. Öppen förläggning. Arean väl tilltagen. utan plaströr på brädan?.
2 Kan jag ansluta både Nolla(Blå) och Skyddsledaren (Gröngul) tillsammans som PEN ledare, på de båda centralernas PEN- ledaranslutnings punkt, Kan jag alltså betrakta dessa båda ledare tillsammans som PEN ledare, mellan de båda centralernas Skyddsledare skena.
3. Om denna installation skulle utförts med öppen förläggning i djurstallar vilken kabel skulle jag använt då?
Kapslings klass?
Mvh
Nils-Göran Johansson
1. Kan jag installera kabeln på detta sätt i vindsutrymmet?. Öppen förläggning. Arean väl tilltagen. utan plaströr på brädan?.
2 Kan jag ansluta både Nolla(Blå) och Skyddsledaren (Gröngul) tillsammans som PEN ledare, på de båda centralernas PEN- ledaranslutnings punkt, Kan jag alltså betrakta dessa båda ledare tillsammans som PEN ledare, mellan de båda centralernas Skyddsledare skena.
3. Om denna installation skulle utförts med öppen förläggning i djurstallar vilken kabel skulle jag använt då?
Kapslings klass?
Mvh
Nils-Göran Johansson
Jag antar att det kan vara en N1XV 5g6, det är ett ganska normalt kabelval. Men dock ska det vara t.ex. FXQJ (FKKJ) om det är installation i lantbruk/djurhållande verksamhet. Och även lite tillkommande krav på förläggningsplats och/eller kompletterande skydd.lailanizze skrev:
Fundera på om det kan gälla för dig, så får vi kika lite närmare på regler och så.
Har du gänga2 mätarsäkringar? (dvs upp till max 25A), har du G3 så kan det behövas (eller övervägas) grövre area.
Ja, men väg också in det jag nyss skrev.lailanizze skrev:
Både PE och N till matande centrals PEN-skena och sen i matad central blir det PE till PE-skena och N till N-skena eller troligast JFB.lailanizze skrev:
Så den nya kabeln är TN-S inte TN-C, dvs ej PEN-ledare i kabeln, utan separat PE och N.
FXQJ, med bra val av förläggningsplats (gnagarsäkert) samt förstärkt mekaniskt skydd där det kan behövas.lailanizze skrev:
Kabeln har tillräcklig kapslingsklass, men annat elmaterial är generellt förbjudet om det inte är nödvändigt för driften, men det material som används får gärna ha minst IP65. Det är inte omöjligt med IP44 heller, en del material finns inte att få tag på i högre klass, men sträva efter IP65 så långt det går och är praktiskt möjligt, men uttag (både shuko och CEE) hittas ju inte i IP65, så där är man ju rökt på höga kapslingsklasser.
Om du har lantbruks och/eller djurhållande verksamhet så tycker jag att du läser genom denna skrift, så kommer vi snabbare fram i diskussionerna här sen.
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Kompletterigsfråga på 2an: Om jag bara haft en kabel förlagd på samma sätt med bara 3 ledare och fläta spunnen runt dessa (PEN ledare) så kunde välanvänt den?Mikael_L skrev:
Jag antar att det kan vara en N1XV 5g6, det är ett ganska normalt kabelval. Men dock ska det vara t.ex. FXQJ (FKKJ) om det är installation i lantbruk/djurhållande verksamhet. Och även lite tillkommande krav på förläggningsplats och/eller kompletterande skydd.
Fundera på om det kan gälla för dig, så får vi kika lite närmare på regler och så.
Har du gänga2 mätarsäkringar? (dvs upp till max 25A), har du G3 så kan det behövas (eller övervägas) grövre area.
Svar på Fråga 1 :Ja, men väg också in det jag nyss skrev.
Svar på fråga 2:Både PE och N till matande centrals PEN-skena och sen i matad central blir det PE till PE-skena och N till N-skena eller troligast JFB.
Så den nya kabeln är TN-S inte TN-C, dvs ej PEN-ledare i kabeln, utan separat PE och N.
Svar på fråga 3:FXQJ, med bra val av förläggningsplats (gnagarsäkert) samt förstärkt mekaniskt skydd där det kan behövas.
Kabeln har tillräcklig kapslingsklass, men annat elmaterial är generellt förbjudet om det inte är nödvändigt för driften, men det material som används får gärna ha minst IP65. Det är inte omöjligt med IP44 heller, en del material finns inte att få tag på i högre klass, men sträva efter IP65 så långt det går och är praktiskt möjligt, men uttag (både shuko och CEE) hittas ju inte i IP65, så där är man ju rökt på höga kapslingsklasser.
Om du ska köra med TNC och alltså 3 fasledare och en PEN så är minsta kabelarea 10mm2.lailanizze skrev:
Dvs FXQJ 3x10+10.
Men jag tycker ett bättre val i dessa mindre areor är 4ledare + PE, dvs en FXQJ 4x6+6. Då blir det mindre vagabonderande strömmar samt mer framtidssäkert.
Till ett aktivt djurhållande jordbruk skulle jag vilja säga att det egentligen är (borde vara) krav på att köra TN-S och alltså 5-ledarsystem, ty många djur är känsliga för om det finns vagabonderande strömmar.
Anledningen att byta från N1XV (som jag normalt brukar föredra) till FXQJ är kravet på att använda kablar med metallomspinning i jordbruket, för att få en mer robust kabel som också trippar säkringarna om det blir en skada genom kabelmanteln.
Har du börjat läsa PDF'n jag länkade till än?
Mikael_L skrev:
Om du ska köra med TNC och alltså 3 fasledare och en PEN så är minsta kabelarea 10mm2.
Dvs FXQJ 3x10+10.
Men jag tycker ett bättre val i dessa mindre areor är 4ledare + PE, dvs en FXQJ 4x6+6. Då blir det mindre vagabonderande strömmar samt mer framtidssäkert.
Till ett aktivt djurhållande jordbruk skulle jag vilja säga att det egentligen är (borde vara) krav på att köra TN-S och alltså 5-ledarsystem, ty många djur är känsliga för om det finns vagabonderande strömmar.
Anledningen att byta från N1XV (som jag normalt brukar föredra) till FXQJ är kravet på att använda kablar med metallomspinning i jordbruket, för att få en mer robust kabel som också trippar säkringarna om det blir en skada genom kabelmanteln.
Mycket nöjd. Det är inte aktuellt med djur i uthusen än. Måste förbereda som du säger. Jättebra att ha någon att fråga. Tack hörslailanizze skrev:
Det gör jag Mycket intresserad. TacksamMikael_L skrev:
Om du ska köra med TNC och alltså 3 fasledare och en PEN så är minsta kabelarea 10mm2.
Dvs FXQJ 3x10+10.
Klicka här för att svara