Hej
Min gamla spis pajade och dum som jag var läste jag bara bak på den där det stod 400v dessvärre går den att köra på både 230/400.
Den nya jag köpte går bara på 400v men i min central finns bara 2 säkringar till spis och ingen extra ledig.
Misstänker att det betyder sälj spisen och köp en annan eller byt elcentral?

mvh Anders

MultiMan
Det är 400V mellan faserna så två går bra så länge man kopplar på rätt sätt och tänker på att strömmen bara delas på två säkringar istället för tre, så för fullt effektuttag så kanske du behöver dra grövre ledare och säkra upp.

Något mer exakt är omöjligt att säga utan mer information. Sök och läs Bo Siltbergs spisbibel så löser du antagligen det på egen hand.

Ja, dom flesta spisar brukar gå att köra på två faser.

Jag tror att dom oftast kör en fas till ugnen och en fas till alla plattor.

Lägg upp en Bild på skylt för inkopplingsalternativ där man kan se om den kan byggas för 2 resp 3 faser.

Här är infon jag hittar

• Etikett på en Cylinda-produkt visar modell FR711A-DEDQ2, typ S8274K, och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manualsidan visar ett elektriskt kopplingsschema och installationsanvisningar för elektrisk apparatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen har din spismatning en gång i tiden kopplats om från tre faser till två faser och nolla, så du går säkert att ändra tillbaka så att du får tre faser. Det kräver dock egentligen fast anslutning i dosa, inte perilexuttag om du har det nu.

Så du har troligen köpt rätt spis för dina förutsättningar.

Finns ingen ledig säkring. Har el från 50 talet tyvärr. Funderar på byta central

Då har någon troligen norpat den säkring som ursprungligen var till spisen. Det bör gå att ordna trefas till spisen så att den kan användas på riktigt. Det kräver lite omkoppling i centralen. Om du vill veta om det är möjligt (att ringa en elektriker) så ta lite foton.

Du har visserligen klarat dig med en begränsad matning tidigare, men den var åtminstone uppdelad på två faser och nolla, 2 * 230 * 16 = 7.3 kW. Om du kopplar din 400 V till endast två faser blir max effekt 400 * 16 = 6.4 kW. Ingen jättestor skillnad, och det blir ingen snedbelastning. Men tre faser är ju bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.