Så var det dags igen att fråga hur man gör 
Jag håller på att byta ut en strömställare. Den gamla fula ser ut så här.
Den nya från Schneider ser ut så här.
Det är 2 svarta kablar på den gamla och en vit. Som mitt namn lyder så är jag verkligen elnovis. Hjälp mig snälla. Känns så fånigt att ringa en elkille.
Jag håller på att byta ut en strömställare. Den gamla fula ser ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya från Schneider ser ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 2 svarta kablar på den gamla och en vit. Som mitt namn lyder så är jag verkligen elnovis. Hjälp mig snälla. Känns så fånigt att ringa en elkille.
Dom två svarta på L och vit på pilen med [1] bredvid sig. Så hade jag gjort utan att tveka.
Glöm inte att stänga av strömmen innan
Glöm inte att stänga av strömmen innan
Kvalificerad gissning (omöjligt att veta utan att mäta) så är dom svarta kablarna fas (inkommande ström och vidare till vägguttag kanske?) och den vita är tändtråd som går till lamputtaget.E Elnovis skrev:
När man trycker på brytaren så sluts kretsen och strömmen går igenom och lampan tänds.
Helt rätt Elmon.E elmont skrev:
Inget blir sämre av detta.
Är man nyfiken kan man såklart titta runt i dosorna då man håller på, man kan alltid hitta ett eller annat fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
I det här fallet. Om vi förutsätter att den gamla brytaren fungerar eller har fungerat. Vilket antyds i texten.H helder skrev:
Då finns det fas och tändtråd kopplat till brytaren. Finns inte en chans att något skall smälla om man kopplar dessa två trådar fel på något sätt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Med enbart två trådar och en ordinär lampa (inte nån 500 W strålkastare) bör det värsta som kan hända vara att lampan inte går att tända eller lyser hela tiden.
I detta fall verkar det vara en fas som går vidare till något annat, vilket skulle kunna vara ett vägguttag där det kopplas in en 2 kW värmefläkt. Så vill man måla fan på väggen finns en viss risk för dåligt kontakt med varmgång och brand i värsta fall. Testa att dra i trådarna efter att de skruvats fast och efterdra skruven lite efter något dygn.
I detta fall verkar det vara en fas som går vidare till något annat, vilket skulle kunna vara ett vägguttag där det kopplas in en 2 kW värmefläkt. Så vill man måla fan på väggen finns en viss risk för dåligt kontakt med varmgång och brand i värsta fall. Testa att dra i trådarna efter att de skruvats fast och efterdra skruven lite efter något dygn.
Ja den gamla strömbrytaren fungerar perfekt. Tycker bara att den är ful. En av de svarta kablarna går vidare till ett vägguttag nedanför strömbrytaren.
Om jag har fattat det hela rätt så ska jag sätta båda de svarta kablarna och den vita precis som husägaren87 svarade. Jag har ritat en bild för att göra det tydligt. Har jag ritat rätt?
Om jag har fattat det hela rätt så ska jag sätta båda de svarta kablarna och den vita precis som husägaren87 svarade. Jag har ritat en bild för att göra det tydligt. Har jag ritat rätt?
Bästa svaret
Ja du har ritat rätt, och jag håller med alla ovanstående men i detta fallet borde det vara 99.9% säkert att göra så utan att veta andra yttre förutsättningar.E Elnovis skrev:Ja den gamla strömbrytaren fungerar perfekt. Tycker bara att den är ful. En av de svarta kablarna går vidare till ett vägguttag nedanför strömbrytaren.
Om jag har fattat det hela rätt så ska jag sätta båda de svarta kablarna och den vita precis som husägaren87 svarade. Jag har ritat en bild för att göra det tydligt. Har jag ritat rätt?
-Se till att strömmen är av
-Kolla så ingen del av tråden sticker ut (den metallen inuti kabeln)
-Dra i alla kablar när du skruvat i skruvarna
-Montera strömbrytaren och sätt på ramen och knappen
-Slå på strömmen och prova
-Let there be light!
Tack till dig och alla andra för bra svar. Jag ska testa detta så fort jag får tid.H Husägaren87 skrev:Ja du har ritat rätt, och jag håller med alla ovanstående men i detta fallet borde det vara 99.9% säkert att göra så utan att veta andra yttre förutsättningar.
-Se till att strömmen är av
-Kolla så ingen del av tråden sticker ut (den metallen inuti kabeln)
-Dra i alla kablar när du skruvat i skruvarna
-Montera strömbrytaren och sätt på ramen och knappen
-Slå på strömmen och prova
-Let there be light!
Klicka här för att svara


