Så var det dags igen att fråga hur man gör :cool:

Jag håller på att byta ut en strömställare. Den gamla fula ser ut så här.

En gammal strömställare monterad i väggen med två svarta kablar och en vit kabel anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya från Schneider ser ut så här.

Ny strömställare från Schneider monterad på vägg utan kåpa med synliga kopplingsscheman och fastsättningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nys monterad strömställare utanpåliggande utan anslutna kablar i en vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 2 svarta kablar på den gamla och en vit. Som mitt namn lyder så är jag verkligen elnovis. Hjälp mig snälla. Känns så fånigt att ringa en elkille.
 
Dom två svarta på L och vit på pilen med [1] bredvid sig. Så hade jag gjort utan att tveka.
Glöm inte att stänga av strömmen innan :cool:
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Dom två svarta på L och vit på pilen med [1] bredvid sig. Så hade jag gjort utan att tveka.
Glöm inte att stänga av strömmen innan :cool:
Tack för svaret. Skulle du kunna berätta lite vad dom olika kablarna gör?
 
E Elnovis skrev:
Tack för svaret. Skulle du kunna berätta lite vad dom olika kablarna gör?
Kvalificerad gissning (omöjligt att veta utan att mäta) så är dom svarta kablarna fas (inkommande ström och vidare till vägguttag kanske?) och den vita är tändtråd som går till lamputtaget.
När man trycker på brytaren så sluts kretsen och strömmen går igenom och lampan tänds.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag skulle aldrig chansa utan att mäta först! - finns inga garantier annars - kan smälla!
 
När det gäller en enpolig brytare som ska bytas till en annan enpolig/trapp så är riskerna minimala, i alla fall om man ser och har ett minimum av tekniskt förstånd. Det är ju bara att koppla "lika".
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
När det gäller en enpolig brytare som ska bytas till en annan enpolig/trapp så är riskerna minimala, i alla fall om man ser och har ett minimum av tekniskt förstånd. Det är ju bara att koppla "lika".
Helt rätt Elmon.
Inget blir sämre av detta.

Är man nyfiken kan man såklart titta runt i dosorna då man håller på, man kan alltid hitta ett eller annat fel.
 
H helder skrev:
Jag skulle aldrig chansa utan att mäta först! - finns inga garantier annars - kan smälla!
I det här fallet. Om vi förutsätter att den gamla brytaren fungerar eller har fungerat. Vilket antyds i texten.

Då finns det fas och tändtråd kopplat till brytaren. Finns inte en chans att något skall smälla om man kopplar dessa två trådar fel på något sätt.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Med enbart två trådar och en ordinär lampa (inte nån 500 W strålkastare) bör det värsta som kan hända vara att lampan inte går att tända eller lyser hela tiden.

I detta fall verkar det vara en fas som går vidare till något annat, vilket skulle kunna vara ett vägguttag där det kopplas in en 2 kW värmefläkt. Så vill man måla fan på väggen finns en viss risk för dåligt kontakt med varmgång och brand i värsta fall. Testa att dra i trådarna efter att de skruvats fast och efterdra skruven lite efter något dygn.
 
Ja den gamla strömbrytaren fungerar perfekt. Tycker bara att den är ful. En av de svarta kablarna går vidare till ett vägguttag nedanför strömbrytaren.

Om jag har fattat det hela rätt så ska jag sätta båda de svarta kablarna och den vita precis som husägaren87 svarade. Jag har ritat en bild för att göra det tydligt. Har jag ritat rätt?
 
  • En gammal grön strömbrytarmodul med schematisk ritning monterad på vägg med två svarta kablar och en vit kabel ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen strömbrytare med anslutna svarta och vita kablar, riktade enligt beskrivning i ett forum inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

E Elnovis skrev:
Ja den gamla strömbrytaren fungerar perfekt. Tycker bara att den är ful. En av de svarta kablarna går vidare till ett vägguttag nedanför strömbrytaren.

Om jag har fattat det hela rätt så ska jag sätta båda de svarta kablarna och den vita precis som husägaren87 svarade. Jag har ritat en bild för att göra det tydligt. Har jag ritat rätt?
Ja du har ritat rätt, och jag håller med alla ovanstående men i detta fallet borde det vara 99.9% säkert att göra så utan att veta andra yttre förutsättningar.

-Se till att strömmen är av
-Kolla så ingen del av tråden sticker ut (den metallen inuti kabeln)
-Dra i alla kablar när du skruvat i skruvarna
-Montera strömbrytaren och sätt på ramen och knappen
-Slå på strömmen och prova
-Let there be light!
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Ja du har ritat rätt, och jag håller med alla ovanstående men i detta fallet borde det vara 99.9% säkert att göra så utan att veta andra yttre förutsättningar.

-Se till att strömmen är av
-Kolla så ingen del av tråden sticker ut (den metallen inuti kabeln)
-Dra i alla kablar när du skruvat i skruvarna
-Montera strömbrytaren och sätt på ramen och knappen
-Slå på strömmen och prova
-Let there be light!
Tack till dig och alla andra för bra svar. Jag ska testa detta så fort jag får tid.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.