Att ändra fasordning i en 3-fas strömbrytare för max 16A, faller det under undantagen för elinstallationsarbete?
Jag tycker det borde kunna hamna under denna punkt:
Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
Jag tycker det borde kunna hamna under denna punkt:
Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
Det är en fast ansluten mangel och problemet är åtgärdat. Frågan gäller om det är något som man får göra själv. Samma logik för att byta ett perilex-uttag.
Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.
Svar med paragrafrytteri efterfrågas.
Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.
Svar med paragrafrytteri efterfrågas.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Det är något man givetvis gör själv, om man har kunskapen.
Sedan om, det är tillåtet eller inte. Så skulle jag gissa att en korrekt tolkning av undantaget, att man får byta ett uttag själv. Skall tolkas bokstavstroget (paragrafrytteri). Jag tror att det här formellt är behörighetskrävande.
Sedan om, det är tillåtet eller inte. Så skulle jag gissa att en korrekt tolkning av undantaget, att man får byta ett uttag själv. Skall tolkas bokstavstroget (paragrafrytteri). Jag tror att det här formellt är behörighetskrävande.
Helt enig!H hempularen skrev:
Fast man får väl byta en strömbrytare? Man borde få byta den mot "sig själv"? Finns det undantag för trefas? Finns det undantag om man råkar koppla två tåtar fel (rättH hempularen skrev:
Lösningen, om man nu garanterat vill vara helt laglig, är att kasta om två tåtar i mangeln. Då har man inte rört installationen utan bara lagat en trasig apparat, och det får (logiskt nog???) vem som helst göra...
Min tankegång är att man byter strömbrytaren. När man sedan sätter tillbaka uttaget så kopplar man givetvis in det på ett korrekt sätt (detta innebär rätt fasordning). Om man t ex har en extra brytare så skulle man kunna byta med den för att uppfylla den ordagranna tolkningen. Men behöver man verkligen ta det så långt? Jag har frågat elsäkerhetsverket men det kanske går att tolka ur föreskrifterna på något sätt.H hempularen skrev:
Problemet är att det enligt föreskrifterna endast är tillåtet för elinstallatörer eller anställda på ett elinstallationsföretag att utföra arbeten på en starkströmsanläggning.M merbanan skrev:
Sen finns det en liten lucka som säger att Elsäkerhetsverket får medge undantag från föreskrifterna och där har dom varit så snälla att dom på nåder tillåter byte av proppsäkringar, glödlampor, vägguttag och strömbrytare. Under förutsättning att man vet vad man håller på med.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Ja, de säger att gränsen går vid 16A. Och jag trodde det var självklart att undantaget var begränsat till en-fas. Men det står inte på deras hemsida...Alfredo skrev:
Vilket jag tycker verkar underligt. Jag hade inte trott att man fick byta ett trefas-uttag på undantag. (Här är det som sagt fast installerat, så det är inte tillåtet ändå.)
Ja kanske har du rätt men var finns paragrafen? Du säger själv att "Elsäkerhetsverket får medge undantag" och så här skriver de:useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
Exakt vad de menar med strömbrytare är inte direkt specificerat, inte här i alla fall. Hade de exempelvis tänkt att det enbart avsåg enfas borde de specificerat detta på samma sätt som de specificerar maximal strömstyrka.
Jag har ingen aning om det är OK eller inte och skulle inte bry mig det minsta men nu ber ju TS om paragrafrytteri.
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-2017-2.pdfuseless skrev:
"Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av starkströmsanläggningen efter installation. Elektrisk utrustning som enbart förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning. När det gäller sådan elektrisk utrustning är det alltså bara den fasta anslutningen och losskopplingen som utgör elinstallationsarbete."
Dvs mangeln är inte del av starkströmsanläggningen.
"Det är inte elinstallationsarbete att reparera maskiner, belysningsarmaturer och hushållsapparater som inte är del av anläggningen även om dessa är fast anslutna då reparationen sker."
Detta plus följande:
"Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa"
Det tycker jag låter som att jag får göra det.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Jag uppfattade inte att det var en brytare. Förstod det som att den var inkopplad via en anslutningsdosa. Men OM där finns en strömbrytare, då håller jag med om att det borde gå in under det tillåtna undantaget.M merbanan skrev:Min tankegång är att man byter strömbrytaren. När man sedan sätter tillbaka uttaget så kopplar man givetvis in det på ett korrekt sätt (detta innebär rätt fasordning). Om man t ex har en extra brytare så skulle man kunna byta med den för att uppfylla den ordagranna tolkningen. Men behöver man verkligen ta det så långt? Jag har frågat elsäkerhetsverket men det kanske går att tolka ur föreskrifterna på något sätt.
Jag köper dina argument till stor del. Samtidigt tror jag det är ganska klarlagt att man inte ens får koppla bort mangeln i detta fall. Då vore det rätt befängt om man fick byta brytaren. Men det är mycket som är befängt kring detta.M merbanan skrev:
Om man nu påbörjar det eventuellt tillåtna arbetet med att byta brytare med att koppla bort mangeln men av någon anledning tvingas avbryta jobbet. Har man då gjort en otillåten urkoppling?
Befängt sa Bull...
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Det enda skäl jag kan komma på till varför man inte skulle göra detta själv (om man har kunskapen), om det inte är tillåtet. Är om man har en sådan position att man under inga omständigheter får göra någonting som skulle kunna användas mot dig. Typ om du är på väg att bli nästa statsminister.