Hej!
Jag håller på att riva några väggar hemma och de väggarna har rör som kommer ner från taket till dosa och på dosan sitter det en brytare jag skulle behöva flyta den brytaren till en annan vägg ungefär mindre än 1m bort. Har någon några tips? Jag funderar på att sänka taket. Men om det finns en någon smidigare lösning så skulle jag gärna uppskatta det.

Bilder

• Rivet hörn av en vägg med synliga rör och ledningar, tapet med mönster delvis borttagen, markerad väg för elomdragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rumsinteriör med exponerade rör och en brytardosa markerade, rivna väggar och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Xzenonmg Xzenonmg skrev:
Hej!
Jag håller på att riva några väggar hemma och de väggarna har rör som kommer ner från taket till dosa och på dosan sitter det en brytare jag skulle behöva flyta den brytaren till en annan vägg ungefär mindre än 1m bort. Har någon några tips? Jag funderar på att sänka taket. Men om det finns en någon smidigare lösning så skulle jag gärna uppskatta det.

Bilder
Hej.

Har du inte tillräcklig elkunskap för att flytta en brytare på ett säkert sätt bör du låta en behörig tekniker alt en person med tillräcklig kunskap kolla på det. Det finns mycket som kan gå fel om man inte vet vad man gör när det kommer till ström.

Vh Alexander.

Du behöver helt enkelt hitta en ny väg för ledningen till den nya platsen. Hur kan vi inte svara på härifrån enbart utifrån dessa bilder, men om ledningen behöver komma ifrån samma håll så ser det ut som att den behöver ta vägen över taket och ned på andra väggen. Bilden antyder att det är en utanpåliggande kabel. Det kan göra det enklare. Gäller bara att kunna byta den ifrån den dosa där den är inkopplad.

Som Scsi förtjänstfullt försöker antyda så är arbetet behörighetskrävande.

Yes den ska gå till väggen via taket. Det är en infälld installation som gick via en garderob som är borta nu plus att väggen som garderoben satt i ska bort därför behöver jag flytta brytaren. Men jag är inte så förtjust i utanpåliggande installationer. Iallafall inte där det syns.

Var kommer röret ifrån, tänk om det kommer från en dosa precis ovanför dit du vill sätta strömbrytaren..............
Tänk....

Protte

prototypen prototypen skrev:
Var kommer röret ifrån, tänk om det kommer från en dosa precis ovanför dit du vill sätta strömbrytaren..............
Tänk....

Protte
Har inte kollat det än. Ska titta på det imorgon när jag är på plats . Men misstänker att den kommer från lamp utagets dosa eller om det kan finnas en dosa bakom trä panelen på den väggen som jag vill sätta brytaren på. Men det lutar nog mot det först nämnda.

Vill du inte att ledningen ska synas är det bara att öppna upp tak och vägg. Flyttaom/skarvapå det befintliga röret och dra i ny tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.