2 618 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Dimbar trafo till LED tejp, krävs även dosdimmer?
Ja jag vet hur man dimmar en LED, men de PWM-dimrarna jobbar på några kHz i.a.f., inte 100 Hz. Det är på tok för lite för att garanterat upplevas som flimmerfritt. Hur mycket man upplever det beror på hur känslig man är. Min fru kanske inte hade uppfattat några problem, men jag är väldigt känslig.L Leif i Skåne skrev:Efter som en lysdiod antingen är släkt eller tänd så är det ögats tröghet som gör att man uppfattar det som neddimmat till ett svagare ljus! Har man dimmat till min är led tänd i 1/1000 sekund och släkt i 9/1000 sekund.
Kolla på ett tidigare diskussion från inlägg #20 och framåt.
[länk]
Kolla även på inlägg #76
[länk]
"Har man dimmat till min är led tänd i 1/1000 sekund och släkt i 9/1000 sekund."
Tankevurpa antar jag, för annars undrar jag vad LEDen håller på med övriga 990ms. Föräldraledig?
Jag läste den andra tråden och jag är ganska säker på att du missförstått hur din 230V-strip fungerar. Det sitter med all säkerhet inte vanliga enkla LED på den. Det sitter garanterat något liknande sådana här på: http://file.elecfans.com/web1/M00/20/ED/oYYBAFmk3iqAVz6mACg5hPkNciQ191.pdf
Det är kort och gott LEDs som har multipla övergångar för att öka spänningsfall och ljusstyrka (flera LEDs i samma fysiska komponent). I länken kan du se att det finns en modell från dem med ca 30V spänningsfall vilket skulle göra det totala i din lilla slinga till 7x30=210V vilket är betydligt mer hanterbart än 7x3=21V.
Att försöka bränna bort ca 90% av spänningen i resistorer tror jag inte på av många anledningar.
Ja, där hade du lite otur när du tänkte.R RoAd skrev:
9/1000 sekund är = 9ms inte 990ms som i ditt påstående.
Har du titta i senaste länken där jag filmade taket i hallen?
Om du har tillgång till en kamera där du manuellt kan ställa slutare tiden till 1-2 sekunder så fotografera olika ljuskällor genom att öppna slutaren och snabbt röra kameran.
Lysrörsbelysning är helt släckta 100ggr/sek!
Gör detta i en stad med gatubelysning och moderna bilar med DLR lyse så ser du en rolig effekt.
Ja, där föll polletten nerL Leif i Skåne skrev:
Jag upplever inte lysrör som flimmerfria och det är jag verkligen inte ensam om.L Leif i Skåne skrev:Har du titta i senaste länken där jag filmade taket i hallen?
Om du har tillgång till en kamera där du manuellt kan ställa slutare tiden till 1-2 sekunder så fotografera olika ljuskällor genom att öppna slutaren och snabbt röra kameran.
Lysrörsbelysning är helt släckta 100ggr/sek!
Gör detta i en stad med gatubelysning och moderna bilar med DLR lyse så ser du en rolig effekt.
Jag behöver inte använda en kamera. Om de ledstripar du pratar om enbart använder en likriktarbrygga och inte håller dioderna spänningssatta vid nollgenomgången så kommer jag uppleva dem som flimriga.
Jag upplever detta från en hel del moderna LED-baserade produkter. Lampor i synnerhet, men även sämre TV-apparater där man valt en för låg frekvens för bakgrundsbelysningen.[/QUOTE]
Klicka här för att svara