2 325 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Problem med frys och lampan i vardagsrummet.
Hej har en frys från samsung (2019) och så fort kompressorn sätts igång eller vad det heter så blinkar vardagsrums lampan? All el är ny i hela huset och de är inte kopplade ihop, elektrikern har varit här och monterat en puck men problemet kvarstår. Nån som kan ha nån idé om vad det kan vara? Elektrikern skyller nu på frysen och att jag ska kontakta samsung.
Om frysen ligger på en egen grupp (säkring), kanske tillsammans med kylen, så är det märkligt att andra saker påverkas av den. Vad är det för "puck" du pratar om? Är det en som ska mäta om frysen stör annan el, ett avstörningsfilter, en ny styrning till lampan eller något annat?
Det bästa hade varit att mäta hur mycket frysen drar, framför allt i startögonblicket, men det är inget en amatör kan göra. Som alternativ kan du dra en förlängningssladd till ett annat eluttag och se hur det beter sig då. Å andra sidan måste man då veta vilken fas de olika uttagen är kopplade till och då måste man titta i elcentralen hur säkringarna sitter till de olika uttagen. Ligger de på samma fas och felet fortsätter kan man börja misstänka störningar från frysen, att lampan är överkänslig eller att frysen drar alldeles för mycket i startögonblicket (mycket mer än en frisk kompressor drar), möjligen i kombination med att just den fasen har en dålig anslutning, antingen i centralen eller i matningen från elskåpet på gatan.
Vad är det för lampa du har, är den fjärrstyrd eller dimmad? Om är sugen på att experimentera kan du se om det är störningar från frysen som orsakar problemen genom att ta fram en lång förlängningssladd och någon form av metallring, ju bastantare desto bättre. Den måste dock vara så stor att förlängningssladdens kontakt kommer igenom med marginal. Trä sedan förlängningssladden genom ringen så många gånger du kan tills utrymmet i ringen tar slut. Du har nu skapat en avstörningsspole.
https://palomar-engineers.com/wp-content/uploads/20131210_114716-300x180.jpg
Koppla in frysen via din nya avstörningsspole till samma uttag som frysen brukar vara ansluten till. Avstörningen är inte ideal men borde minska problemen om det är frysen som stör lampan med höga frekvenser (radiostörningar).
Det bästa hade varit att mäta hur mycket frysen drar, framför allt i startögonblicket, men det är inget en amatör kan göra. Som alternativ kan du dra en förlängningssladd till ett annat eluttag och se hur det beter sig då. Å andra sidan måste man då veta vilken fas de olika uttagen är kopplade till och då måste man titta i elcentralen hur säkringarna sitter till de olika uttagen. Ligger de på samma fas och felet fortsätter kan man börja misstänka störningar från frysen, att lampan är överkänslig eller att frysen drar alldeles för mycket i startögonblicket (mycket mer än en frisk kompressor drar), möjligen i kombination med att just den fasen har en dålig anslutning, antingen i centralen eller i matningen från elskåpet på gatan.
Vad är det för lampa du har, är den fjärrstyrd eller dimmad? Om är sugen på att experimentera kan du se om det är störningar från frysen som orsakar problemen genom att ta fram en lång förlängningssladd och någon form av metallring, ju bastantare desto bättre. Den måste dock vara så stor att förlängningssladdens kontakt kommer igenom med marginal. Trä sedan förlängningssladden genom ringen så många gånger du kan tills utrymmet i ringen tar slut. Du har nu skapat en avstörningsspole.
https://palomar-engineers.com/wp-content/uploads/20131210_114716-300x180.jpg
Koppla in frysen via din nya avstörningsspole till samma uttag som frysen brukar vara ansluten till. Avstörningen är inte ideal men borde minska problemen om det är frysen som stör lampan med höga frekvenser (radiostörningar).
Hej tack för ett så bra svar. Jag kan inte så mycket men den ligger på en egen säkring det vet jag iallafall. Och vet inte vad det var för puck han la in men den har inte hjälpt. Det är en dimmad lampa i vardagsrummet. Ska ringa elektrikern imorgon och se vad han säger med all info jag fått från dig
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mitt tråkiga svar är att du får acceptera att det blinkar till när frysen startar.
Vad som förvärrar saken är att lampan är ned dimmad, dimmern är lite kinkig på spänningsdippar.
Den lösning fb35523 föreslår fungerar mot common mode störningar, inte mot hög startström.
Sedan, var bor du, ute på landsbygden med långt till transformatorstationen med klena ledningar eller i city?
Protte
Vad som förvärrar saken är att lampan är ned dimmad, dimmern är lite kinkig på spänningsdippar.
Den lösning fb35523 föreslår fungerar mot common mode störningar, inte mot hög startström.
Sedan, var bor du, ute på landsbygden med långt till transformatorstationen med klena ledningar eller i city?
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
För att öht kunna säga något meningsfullt behövs du beskriva problemet noggrannare.
- Vilket slags ljuskälla används i vardagsrummet? LED antar jag? Fabrikat och modell (länk)?
- Dimmer läser jag, vad för slags dimmer?
- Andra symptom, i andra lampor, av samma eller annan modell?
- Vad innebär "blinkar" - beskriv symptomet noggrannare.
- Beskriv det fysiska avståndet mellan frys och lampa.
- Ä det möjligt att släpa runt på dessa prylar, eller är lampan fast monterad och fast ansluten?
- Ta reda på vad elektrikern gjorde och på vilka grunder.
"Blinkande" lampor får nog sägas vara ganska vanligt, dock högst varierande symptom.
Det går att komma närmare, men då behöver man kunna göra en systematisk felsökning genom att prova t.ex de saker som fb35523 listar. Någon generellt lösning på detta vaga symptom finns inte, men ring inte vilket elfirma som helst då detta kräver speciella kunskaper och instrument för att lösa, annars kostar det bara pengar.
- Vilket slags ljuskälla används i vardagsrummet? LED antar jag? Fabrikat och modell (länk)?
- Dimmer läser jag, vad för slags dimmer?
- Andra symptom, i andra lampor, av samma eller annan modell?
- Vad innebär "blinkar" - beskriv symptomet noggrannare.
- Beskriv det fysiska avståndet mellan frys och lampa.
- Ä det möjligt att släpa runt på dessa prylar, eller är lampan fast monterad och fast ansluten?
- Ta reda på vad elektrikern gjorde och på vilka grunder.
"Blinkande" lampor får nog sägas vara ganska vanligt, dock högst varierande symptom.
Det går att komma närmare, men då behöver man kunna göra en systematisk felsökning genom att prova t.ex de saker som fb35523 listar. Någon generellt lösning på detta vaga symptom finns inte, men ring inte vilket elfirma som helst då detta kräver speciella kunskaper och instrument för att lösa, annars kostar det bara pengar.
Prova koppla in en hårtork eller dammsugare i samma uttag och se om du får liknande problem. Om du får det så tyder det ju på något generellt el-problem.
Vid nya installationer brukar ju förövrigt kyl och frys sitta på en egen säkring.
Vid nya installationer brukar ju förövrigt kyl och frys sitta på en egen säkring.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad hjälper egen säkring om förimpedansen är hög?
Protte
Protte
Tror du Georgiospt vet vad förimpedans är? Du kanske ska förklara tekniska begrepp en aning i alla fall annars blir det bara rappakalja för 99 % av läsarna. Jag brukar åtminstone försöka göra det och denna mening täcker ju i princip det, utom distributions- och regionnäten mm som ju också ingår i förimpedanen:prototypen skrev:
"möjligen i kombination med att just den fasen har en dålig anslutning, antingen i centralen eller i matningen från elskåpet på gatan."
"Trassla inte till det på egen hand, låt en ingenjör göra det." Är du ingenjör?
Bor i Stockholm/Järfällaprototypen skrev:
Mitt tråkiga svar är att du får acceptera att det blinkar till när frysen startar.
Vad som förvärrar saken är att lampan är ned dimmad, dimmern är lite kinkig på spänningsdippar.
Den lösning fb35523 föreslår fungerar mot common mode störningar, inte mot hög startström.
Sedan, var bor du, ute på landsbygden med långt till transformatorstationen med klena ledningar eller i city?
Protte
Använder lampor från Mio och de ska vara dimbara. https://www.mio.se/p/lysa-ljuskalla-led-e14-lm-470-3-stegsdimmer/M2005707Bo.Siltberg skrev:
För att öht kunna säga något meningsfullt behövs du beskriva problemet noggrannare.
- Vilket slags ljuskälla används i vardagsrummet? LED antar jag? Fabrikat och modell (länk)?
- Dimmer läser jag, vad för slags dimmer?
- Andra symptom, i andra lampor, av samma eller annan modell?
- Vad innebär "blinkar" - beskriv symptomet noggrannare.
- Beskriv det fysiska avståndet mellan frys och lampa.
- Ä det möjligt att släpa runt på dessa prylar, eller är lampan fast monterad och fast ansluten?
- Ta reda på vad elektrikern gjorde och på vilka grunder.
"Blinkande" lampor får nog sägas vara ganska vanligt, dock högst varierande symptom.
Det går att komma närmare, men då behöver man kunna göra en systematisk felsökning genom att prova t.ex de saker som fb35523 listar. Någon generellt lösning på detta vaga symptom finns inte, men ring inte vilket elfirma som helst då detta kräver speciella kunskaper och instrument för att lösa, annars kostar det bara pengar.
Avståndet mellan frysen och lampan är ca 5-6m. Det är öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Det är fast monterat i taket går inte att släpa runt på lampan.
Vet inte vad det är för dimmer men tror det är från scheinder elektrics eller vad de heter. Det är en knapp man håller in iallafall det är inte en sån man snurrar på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag blir ju genast misstänksam mot den "3-stegsdimmer" som finns inbyggd i ljuskällan, i kombination med den traditionella dimmer du har någonstans. Är denna lampa öht dimbar med en extern gammal dimmer? Så första åtgärden jag skulle göra är att byta denna ljuskälla till något annat och se vad som händer.
Ja,Georgiosp skrev:
Använder lampor från Mio och de ska vara dimbara. [länk]
Avståndet mellan frysen och lampan är ca 5-6m. Det är öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Det är fast monterat i taket går inte att släpa runt på lampan.
Vet inte vad det är för dimmer men tror det är från scheinder elektrics eller vad de heter. Det är en knapp man håller in iallafall det är inte en sån man snurrar på.
Så är det säkert, du har valt en lampa som reagerar på av/på från en vanlig strömbrytare, när du borde valt en vanlig dimbar lampa.Bo.Siltberg skrev:
Jag blir ju genast misstänksam mot den "3-stegsdimmer" som finns inbyggd i ljuskällan, i kombination med den traditionella dimmer du har någonstans. Är denna lampa öht dimbar med en extern gammal dimmer? Så första åtgärden jag skulle göra är att byta denna ljuskälla till något annat och se vad som händer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men mitt inlägg riktade sig mot cancellaraF fb35523 skrev:Tror du Georgiospt vet vad förimpedans är? Du kanske ska förklara tekniska begrepp en aning i alla fall annars blir det bara rappakalja för 99 % av läsarna. Jag brukar åtminstone försöka göra det och denna mening täcker ju i princip det, utom distributions- och regionnäten mm som ju också ingår i förimpedanen:
"möjligen i kombination med att just den fasen har en dålig anslutning, antingen i centralen eller i matningen från elskåpet på gatan."
"Trassla inte till det på egen hand, låt en ingenjör göra det." Är du ingenjör?
Japp, jag är ingenjör
Prutte
Jag läste lite slarvigt, trodde belysning och kyl/frys satt på samma säkring. Oavsett är det konstigt att en kyl/frys ska orsaka sådana här problem. Tror det är något fel på frysen. Jag har råkat ut för liknande problem när vi hade bygg-el hemma och frugan drog i gång sin hårtork, då svajade nätet betänkligt. Men hårtorken belastar ju betydligt mer än en kyl/frys
Klicka här för att svara
