Byggahus.se
Hej! Har en ljuskedja i min utegran (system 4000). Till den måste man använda ett startset som nu gått sönder för andra gången, Startsetet består av en kontakt som man sätter direkt i det jordade vägguttaget samt en kontakt som ansluts till ljusslingan. På sladden mellan kontakterna sitter en liten gjuten/inplastad klump. Min fråga är:
Vad innehåller denna "klump"? Har den någon speciell funktion?
Tänker att annars kan man ta en vanlig sladd, knipsa kontakten på ljusslingan och sammanfoga sladden med ljusslingan...... ?

Vad står det på den. Jag skulle tro att den likriktar och sänker spänningen. Din ide låter riktigt dålig.

Nej, då kommer du bränna upp hela ljusslingan och du riskerar att själv få en elchock.

Reklamera den i butiken, är det andra gången det händer så tycker jag du ska få en ny utan knot. Då är det tillverkningsfel.

Vad står det på klumpen? Något i stil med 31vdc 2a?

tommib
En snabb googling ger att det är en likriktare (om det är ICAs System 4000 som avses). Utspänningen är däremot 230 V så det är ingen trafo.

I vilket fall som helst är det en dålig idé att sätta på en vanlig sladd.

På vilket sätt går den sönder?

Tack för svar! Ja det är ICA system 4000.
Slingan (det är eg 3 slingor á 100 lampor som är ihopkopplade) lös när jag kopplade in den nya startsladden Men på morgonen hade den slocknat igen

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
R Rogka skrev:
Tack för svar! Ja det är ICA system 4000.
Slingan (det är eg 3 slingor á 100 lampor som är ihopkopplade) lös när jag kopplade in den nya startsladden Men på morgonen hade den slocknat igen
Rogka, löste det sig på något sätt? Jag ser att det är ett par år sedan problemet uppstod.. har själv ett gäng slingor i 4000 systemet, men saknar tyvärr en eller två startset för att nyttja slingorna som jag önskar.

R Rogka skrev:
Hej! Har en ljuskedja i min utegran (system 4000). Till den måste man använda ett startset som nu gått sönder för andra gången, Startsetet består av en kontakt som man sätter direkt i det jordade vägguttaget samt en kontakt som ansluts till ljusslingan. På sladden mellan kontakterna sitter en liten gjuten/inplastad klump. Min fråga är:
Vad innehåller denna "klump"? Har den någon speciell funktion?
Tänker att annars kan man ta en vanlig sladd, knipsa kontakten på ljusslingan och sammanfoga sladden med ljusslingan...... ?
Hej
G gmanhem skrev:
Rogka, löste det sig på något sätt? Jag ser att det är ett par år sedan problemet uppstod.. har själv ett gäng slingor i 4000 systemet, men saknar tyvärr en eller två startset för att nyttja slingorna som jag önskar.
Nej tyvärr.. Jag fick kassera allt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.