2 192 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Diodljuskedja till utegran
Hej! Har en ljuskedja i min utegran (system 4000). Till den måste man använda ett startset som nu gått sönder för andra gången, Startsetet består av en kontakt som man sätter direkt i det jordade vägguttaget samt en kontakt som ansluts till ljusslingan. På sladden mellan kontakterna sitter en liten gjuten/inplastad klump. Min fråga är:
Vad innehåller denna "klump"? Har den någon speciell funktion?
Tänker att annars kan man ta en vanlig sladd, knipsa kontakten på ljusslingan och sammanfoga sladden med ljusslingan...... ?
Tänker att annars kan man ta en vanlig sladd, knipsa kontakten på ljusslingan och sammanfoga sladden med ljusslingan...... ?
Vad står det på den. Jag skulle tro att den likriktar och sänker spänningen. Din ide låter riktigt dålig.
Nej, då kommer du bränna upp hela ljusslingan och du riskerar att själv få en elchock.
Reklamera den i butiken, är det andra gången det händer så tycker jag du ska få en ny utan knot. Då är det tillverkningsfel.
Reklamera den i butiken, är det andra gången det händer så tycker jag du ska få en ny utan knot. Då är det tillverkningsfel.
En snabb googling ger att det är en likriktare (om det är ICAs System 4000 som avses). Utspänningen är däremot 230 V så det är ingen trafo.
I vilket fall som helst är det en dålig idé att sätta på en vanlig sladd.
På vilket sätt går den sönder?
I vilket fall som helst är det en dålig idé att sätta på en vanlig sladd.
På vilket sätt går den sönder?
Rogka, löste det sig på något sätt? Jag ser att det är ett par år sedan problemet uppstod.. har själv ett gäng slingor i 4000 systemet, men saknar tyvärr en eller två startset för att nyttja slingorna som jag önskar.R Rogka skrev:
HejR Rogka skrev:Hej! Har en ljuskedja i min utegran (system 4000). Till den måste man använda ett startset som nu gått sönder för andra gången, Startsetet består av en kontakt som man sätter direkt i det jordade vägguttaget samt en kontakt som ansluts till ljusslingan. På sladden mellan kontakterna sitter en liten gjuten/inplastad klump. Min fråga är:
Nej tyvärr.. Jag fick kassera alltG gmanhem skrev:
Liknande trådar
-
Plejd/Shelly till befintligt LED-system
Belysning -
Energiinnehåll ved för 14 olika träslag – från al till äpple (kommentarer)
Artikelkommentarer -
ASKO diskmaskin öppnar inte luckan till diskmedlet - Varför ?
Vitvaror -
Nyligen bytt tak, från ruttet / dåligt spåntak till tät bördning, nu har det börjat komma mögel på brädorna i kattvindarna
Tak & Vind -
Vad för plog till åkgräsklippare?
Verktyg, Maskiner & Fordon