Hej!
Köpte golvvärme av en säljare på raychem!
T2 blå, fick då infon att ta längden delat på kvm för att få fram cc-avståndet.
blev ca 6-7cm mellan kabeln.
I instruktionen ser jag nu att den bör ligga cc10?
har alltid bara lagt röd tidigare, men blev lite övertalad av säljaren så köpte blå denna gång...
vad tror ni om det, kommer kabeln brinna av
Köpte golvvärme av en säljare på raychem!
T2 blå, fick då infon att ta längden delat på kvm för att få fram cc-avståndet.
blev ca 6-7cm mellan kabeln.
I instruktionen ser jag nu att den bör ligga cc10?
har alltid bara lagt röd tidigare, men blev lite övertalad av säljaren så köpte blå denna gång...
vad tror ni om det, kommer kabeln brinna av
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det ser ut som att temperatursensorn ligger väldigt nära kabeln så den stänger kanske av innan golvet hinner bli varmt.
Man beräknar ju watt per kvadratmeter och med känd effekt per meter i kabeln kan man bestämma w/m2, dvs med hur tätt man lägger slingorna. Utan brännbart material i golvet borde det inte vara någon fara om kabeln tål värmen. Så länge termostaten fungerar korrekt. Men jag är ingen expert så sök i information på annat håll också.
Toalettstolen kan inte skruvas i golvet heller.
Man beräknar ju watt per kvadratmeter och med känd effekt per meter i kabeln kan man bestämma w/m2, dvs med hur tätt man lägger slingorna. Utan brännbart material i golvet borde det inte vara någon fara om kabeln tål värmen. Så länge termostaten fungerar korrekt. Men jag är ingen expert så sök i information på annat håll också.
Toalettstolen kan inte skruvas i golvet heller.
Tack för ditt svar!
Ja jag fick tyvärr lägga en slinga väldigt nära givaren för att bli av med kabel, blå ska man ej klippa som röd om det blir kabel över.
Jag kör med inställningen golvgivare+rumsgivare så det bör nog funka!
nix, man för ej skruva i golvet utan endast lim som gäller där i badrum!
Ja jag fick tyvärr lägga en slinga väldigt nära givaren för att bli av med kabel, blå ska man ej klippa som röd om det blir kabel över.
Jag kör med inställningen golvgivare+rumsgivare så det bör nog funka!
nix, man för ej skruva i golvet utan endast lim som gäller där i badrum!
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag har uppfattat att det är viktigt att följa anvisningen om minsta avstånd, kabeln blir annars överhettad. Sedan skall du nog inte ha slingor under toan heller (om den står på golvet) inte heller under andra möbler. Även det har med kylning av slingan att göra.
Enl vad jag kunde läsa mig till så var minimiavståndet 50mm!? 80mm på brännbart underlag, men det mer pga av underlaget, inte kabeln isig.
Jag skulle inte vara orolig!
https://raychemgolvvarme.se/docs/de...6e3350bb076636c92f5ff000089d360.pdf?sfvrsn=10
Jag skulle inte vara orolig!
https://raychemgolvvarme.se/docs/de...6e3350bb076636c92f5ff000089d360.pdf?sfvrsn=10
Den placeringen av givaren kommer inte att fungera, golvet blir inte varmt, flytta den till höger på fotot där det blir så långt till kabeln som möjligt. Med den placeringen så kommer givaren att känna en temp direkt och stänga av, har ingen betydelse om du ställer termostaten på max, och bäst är med givare i golvet. Normalt med ca 10 cm mellan slingorna och givaren mellan, I bland så läggs av mindre vetande plattisar givaren intill eller nästan intill kabeln och då har man fått dra upp givaren lite
hej!H hempularen skrev:
vägghängd toa å samtliga andra möbler!
japp, minst 50! Tror jag klarar detta på 95% av ytan, sen är det typ 4cm på något ställe! Får hoppas det håller!J Jörgen Ö skrev:
jag får testa när den är igång! Går ju alltid att stänga av givaren om den inte funkar!J jonaserik skrev:Den placeringen av givaren kommer inte att fungera, golvet blir inte varmt, flytta den till höger på fotot där det blir så långt till kabeln som möjligt. Med den placeringen så kommer givaren att känna en temp direkt och stänga av, har ingen betydelse om du ställer termostaten på max, och bäst är med givare i golvet. Normalt med ca 10 cm mellan slingorna och givaren mellan, I bland så läggs av mindre vetande plattisar givaren intill eller nästan intill kabeln och då har man fått dra upp givaren lite
J Jocu skrev:Hej!
Köpte golvvärme av en säljare på raychem!
T2 blå, fick då infon att ta längden delat på kvm för att få fram cc-avståndet.
blev ca 6-7cm mellan kabeln.
I instruktionen ser jag nu att den bör ligga cc10?
har alltid bara lagt röd tidigare, men blev lite övertalad av säljaren så köpte blå denna gång...
vad tror ni om det, kommer kabeln brinna av
Uppe i vänstra hörnet på bilden ser de ut att vara enormt lite mellan kablarna. Ser nästan ut att ligga emot varandra.
Låter bra!J Jörgen Ö skrev:
Hoppas oron lägger sig
Skriver dom att minsta avstånd är 5cm så går det säkert att lägga den betydligt närmre!
Får hoppas det inte börjar glöda i golvet bara, får ställa tempen ”lågt”...
men märkligt att säljaren ej informerade om detta, onödigt orosmoment!

