F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en mycket enkel regel - att aldrig överbelasta överströmsskydd och ledningar. Är säkringen på 16 A så ska man aldrig belasta den med mer än 16 A. Hur stor överlast överströmsskydd och ledningar faktiskt tål och hur länge är ointressant.

Överströmsskydd ska skydda mot misstag och oavsiktlig överlast, dvs tillfälliga fel och felanvändning, dvs man ska ha insikten att ta lärdom.

Så ska denna svets användas får man se till att hålla sig under 16 A. Man behöver dock inte vara så rabiat att man sätter en amperemätare på sladden...
Så du menar att gemene man skall förstå det och inte överbelasta? Kan ju tom vara så att man mot all förmodan läset typskylt men det finns andra förbrukare på gruppen. Jag får alltid rodda om och flytta min kompressor till en annan fas när jag skall köra plasman annars så poppar jag huvudsäkringarna. Jag tror det är naivt att tro att nån som inte jobbar med el öht förstår det eller skulle kolla en effekt på en maskin innan. Alla litar på säkringen där.

Ja det menar jag, de flesta borde förstå. Vi pratade här om den närmaste säkringen.

Överliggande säkringar är ju lite knepigare. Men du gjorde rätt, du tog lärdom och "möblerade" om belastningen som löste huvudsäkringen.

Vad du ytterligare eventuellt behöver göra, om plasman körs regelbundet, är att att höja huvudsäkringen så att du inte råkar ut för att säkringen löser igen - det är detta jag vill komma åt, folk som inte lär sig.

F
Ja det menar jag, de flesta borde förstå. Vi pratade här om den närmaste säkringen.

Överliggande säkringar är ju lite knepigare. Men du gjorde rätt, du tog lärdom och "möblerade" om belastningen som löste huvudsäkringen.

Vad du ytterligare eventuellt behöver göra, om plasman körs regelbundet, är att att höja huvudsäkringen så att du inte råkar ut för att säkringen löser igen - det är detta jag vill komma åt, folk som inte lär sig.
Men den löser ju inte, jag kan balansera det. Jag lovar dig att den generella uppfattningen är att om säkringen inte löser så är det OK. Och så borde det absolut vara. Varför skulle man ha säkringar annars? Jag kan inget om el men jag jobbar på ett elföretag och kan snudd på oändligt mycket mer än en genomsnitts bankanställd eller förskolelärare. Du måste sänka dina förväntningar på vad folk fattar och förstår, framförallt när majoriteten inte ens har insikten att det öht är ett problem.

Nått som är rätt vanligt är att folk har en huvudsäkring som är på gränsen, När den belastas till max och över tid blir den het, så het att det omöjligt går att ta i den. Den värmen sprider sig till anslutningen av kablaget som efter upprepade "uppvärmningar" börjar att oxidera och glappa och då är man inne i en ond cirkel som ofta slutar med bränd isolering, hopsvetsade anslutningar samt brända bottenkontakterna. Allt detta utan att det är nått fel i anläggningen från början utan enbart för att man har kört på max.
När folk kör bil så förstår dom allra flesta att det inte är speciellt nyttigt att varva motorn till max mest hela tiden. Så det borde inte vara så svårt att förstå att det gäller det mesta, ligger man på max över tid så håller grejerna inte lika bra som om man har en liten marginal.

F fsn skrev:
Men den löser ju inte, jag kan balansera det.
Vad menar du? Om du menar den procedur du beskriver i #26 så vill jag hävda att den är huvudlös, sorry. Du bör tänka om.
F fsn skrev:
Jag lovar dig att den generella uppfattningen är att om säkringen inte löser så är det OK.
Det är OT i denna tråd. De flesta installationer är dimensionerade så att säkringar inte löser vid normal användning. Men det är ett växande problem i och med alla effekthungriga produkter som inte är anpassade för det svenska trefassystemet.

F fsn skrev:
Du måste sänka dina förväntningar på vad folk fattar och förstår, framförallt när majoriteten inte ens har insikten att det öht är ett problem.
Jag tror vi får lämna visst folk utanför - de som byter en smällhet säkring för sjuttonde gången utan att lära sig något utan fortsätter att medvetet överbelasta den.

F
Vad menar du? Om du menar den procedur du beskriver i #26 så vill jag hävda att den är huvudlös, sorry. Du bör tänka om.

Det är OT i denna tråd. De flesta installationer är dimensionerade så att säkringar inte löser vid normal användning. Men det är ett växande problem i och med alla effekthungriga produkter som inte är anpassade för det svenska trefassystemet.

Jag tror vi får lämna visst folk utanför - de som byter en smällhet säkring för sjuttonde gången utan att lära sig något utan fortsätter att medvetet överbelasta den.
Hade det inte varit OK så borde säkringen lösa tidigare. jag ser noll problem att ställa belastningen på 16-18A om säkringen inte löser. Jag har blåst exakt noll 25A huvudsäkringar på de 10 år jag bott i huset och majoriteteten av de lösta säkringar är pga kortslutningar. Jag tror jag har löst ut 3 dvärgbrytare på överbelastning på 10 år. Löser inte säkringen så ser jag det som ganska safe precis som alla andra som inte löser säkringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.