Garderobssnickarn
Ja. En så kraftig förbrukare ska vara trefasansluten i Sverige. I andra länder där inte trefas är standard till vanliga hus kan man ha större enfaslaster.
Kolla med tillverkaren om det finns någon trefasvariant.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Tack!

En följd fråga, (kanske inte rätt del av forumet) men visst borde det gå bra att svetsa på lägre effekt när svetsen är ansluten till 16A uttag?

Sätt upp ett 25A CEEuttag och säkra det med 25A, då kommer du att klara dig mycket långt förutsatt att din huvudsäkring är stor nog.

Går ju säkert att svetsa lättare och korta stunder med 16A men även där är det ju på gränsen och man tappar ju friheten som annars en 1fas maskin har. Nästan så man blir mer låst av en sådan som vill ha mer än 25A än 3fas som går bra på 3*16A.

F
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Hej!

jag funderar på att köpa en sån här svets:
[länk]

Där står det så här:
[bild]
Betyder det att jag skulle behöva 30a säkring för att kunna maxa svetsen?

häslningar
Henrik
Ja, du kommer att kunna svetsa relativt bra med en trög 16A säkring. 1-fas inverter svetsar på 200-220A som klarar sig på 16A säkring har de mer seriösa tillverkarna levererat i minst 10-15 år nu. Det är konstigt att en Kines inte gör det 2020.

2021 är det väl nya regler på effektförluster på svetsar sålda på CE-marknad så man slipper mycket av den värsta skiten. Det betyder väl att flera robusta trotjänare av äldre men driftsäkrare teknologi också försvinner.

Tänkte kolla på Stahlwerks svenska återförsäljare, för jag har för mig att de haft 3-fasmaskiner upplagda, men det verkar som de tagit ner skylten?

http://www.stahlwerk.se/

F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tänkte kolla på Stahlwerks svenska återförsäljare, för jag har för mig att de haft 3-fasmaskiner upplagda, men det verkar som de tagit ner skylten?

[länk]
Det finns en lång historia kring Stahlwerks svenska ÅF. Det har varit rykten om allt från näringsförbud, avsaknad av F-skatt, bedrägeri mm men ändå sålt vidare. Skönt att dom är borta, skötte inte reklamationer öht och Stahlwerk är relativt ökända och är inget annat än Kinesiska lågprismaskiner och rätt benägna att gå sönder så det var ett stort problem för många som blev lurade.

Jag har två bekanta som torskade totalt på Stahlwerk trots varningar. En ytligt bekant fick en TIG AC/DC som var DOA och en närmare vän köpte en som gick sönder efter 4 månader. Då hade han svetsat mindre än 5h sa han. Men efter kontroll av hans gasflaska så konstaterade jag att det i praktiken var aktiv svetsning i en knapp timma.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Garderobssnickarn
F fsn skrev:
Ja, du kommer att kunna svetsa relativt bra med en trög 16A säkring. 1-fas inverter svetsar på 200-220A som klarar sig på 16A säkring har de mer seriösa tillverkarna levererat i minst 10-15 år nu. Det är konstigt att en Kines inte gör det 2020.

2021 är det väl nya regler på effektförluster på svetsar sålda på CE-marknad så man slipper mycket av den värsta skiten. Det betyder väl att flera robusta trotjänare av äldre men driftsäkrare teknologi också försvinner.
ok. Tack för ett bra svar.

Garderobssnickarn

[länk]
Jag hörde av mig till Tyskland och fick svaret att svetsen inte går att få i 3-fas utförande.

Garderobssnickarn
F fsn skrev:
Det finns en lång historia kring Stahlwerks svenska ÅF. Det har varit rykten om allt från näringsförbud, avsaknad av F-skatt, bedrägeri mm men ändå sålt vidare. Skönt att dom är borta, skötte inte reklamationer öht och Stahlwerk är relativt ökända och är inget annat än Kinesiska lågprismaskiner och rätt benägna att gå sönder så det var ett stort problem för många som blev lurade.

Jag har två bekanta som torskade totalt på Stahlwerk trots varningar. En ytligt bekant fick en TIG AC/DC som var DOA och en närmare vän köpte en som gick sönder efter 4 månader. Då hade han svetsat mindre än 5h sa han. Men efter kontroll av hans gasflaska så konstaterade jag att det i praktiken var aktiv svetsning i en knapp timma.
Har också hört en hel del om svenska ÅF.
Men jag har också hört med många som är nöjda med svetsarna. Har funderat en hel del om jag ska våga.jag lockas av priset på en ac tig.

Men jag har också hört med många som är nöjda med svetsarna. Har funderat en hel del om jag ska våga.jag lockas av priset på en ac tig.
Frågan är väl hur mycket du kommer att svetsa alu... Beg AC/DC av kvalitetsmärke brukar ju gå att hitta för 15-20 tusen.. De går ju att sälja sen, eller reparera om de går sönder...

F
Frågan är väl hur mycket du kommer att svetsa alu... Beg AC/DC av kvalitetsmärke brukar ju gå att hitta för 15-20 tusen.. De går ju att sälja sen, eller reparera om de går sönder...
Små, skapligt portabla AC/DC som inte kräver 40% av Rinhals 3 för att dra runt brukar vara rätt attraktiva. Gäller både 1-fas och 3-fas.

F
Ja, acceptabla svetsegenskaper (specilett på en TIG) och byggkvalitet och säkerhet är inte samma sak. Det finns många som gått sönder med. Man hittar motsvarande maskiner som Stahlwerk på andra ställen med ytterligare lite billigare där ingen mörkar att det skulle vara nåt annat än Kinesisk tveksam kvalite. Där har man inte antydan till garanti, det kanske man har till viss del från Tyska Stahlwerk, tror dock man får vara beredd att stå för frakten av maskinen vid garantiärende även vid godkända garantiärende.

Det är lite av ett lotteri

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.