Hej!

Det finns följande elpatron i min gamla CTC-panna:
Anslutningsterminalerna hos en elpatron i en CTC-panna, märkta 1 till 5, med kablar och mätresultat noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står 6kW/380V på den och jag har mätt resistans (ca) mellan poler:
1 - 2/3/4/5: 48 ohm
2 - 3/4: 48
2 - 5: 0
3 - 4: 0

3 - 5: 48
4 - 5: 48

Verkar dessa värden normala?
 
Mätvärdet är normalt mellan två poler i en D-kopplad elpatron på 6 kW i 380 V.
Vad händer om du kopplas loss alla anslutningar - fortfarande kortis mellan 2-5 och 3-4? Den har troligen två steg, dubbla patroner som nu är ihopkopplade.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Kopplade loss anslutningar =>
1 - 2/3/4/5: 96 ohm
2 - 4: 96
2 - 3/5: 190
3 - 4: 190
3 - 5: 96
4 - 5: 190

Mycket riktigt dubbla patroner. På den andra står 6kW 400/230V och den är stjärnkopplad, jämnt 28 ohm mellan vardera (3) och stjärnblecket
 
Jag tålkade att resistansvärden var helt okej. Men eftersom vattnet inte blir varmt, så fortsatte ja med att mäta spänningen vid elpatroner:
- 3 x 2kW : varje pol (och mittbleck) - jord : 230V
- 6 x 1kW : varje pol - jord : 230V
Detta oavsett vilket värde var ställt till drifttermostat, prövade efter varje "klick".

Hoppas att detta hjälper att fokusera felsökningen?
 
Kanske det, tror inte någon skulle gissat på att du har ett fel som behöver lagas annars ;)
Eftersom det är 380 V-patroner ska du mäta spänningen mellan faserna, inte mot jord. Du kan teoretiskt ha en enda fas här pga ett fel, t.ex i termostat eller kontaktorer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har du 400 V mellan alla faser ? Har 2 säkringar gått så får du spänning bakvägen genom patronen, och kan avläsa 230 V på alla poler mot jord
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Spänningen mellan polerna = 0, gäller vardera patron.
 
Då har du ett fel i styrningen som bara släpper igenom en fas. Det kan vara så att styrningen (kontakt/termostat) bara bryter två faser och alltid släpper igenom en, vilket ger detta symptom. Du får söka bakåt i kedjan.
 
Ah, borde har visat det här redan tidigare:
Elektriskt kopplingsschema för en CTC Elcombi med märkningar och ledningsvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så vitt jag förstår, är kretskortets enda funktion att styra de två reläerna. Och det gör kortet enligt värden på kopplingar till strömkännaren. Nu finns det ingen strömkännare kopplat till plinten, så kretskortet har väl ingen större betyldelse (?)

Max-termostaten verkar fungera och släpper genom alla faser med 400V mellan vardera.

Mätte denna gång spänningen vid reläer (R1,R2) respektive olika läge på drifttermostat:
min-läge:
- R1: bode 8 och 9 = 230V mot jord, 0V mellan
- R2: bode 10 och 11 = 0V
efter 1 klick:
- R1 som ovan
- R2: 10 = 230V , 11 = 0
eftert 2 klick:
- R1 som ovan
- R2: 10 = 230V , 11 = 230V, 0V mellan
Alltså alla spänningar i samma fas.

Så det ser ut att termostaten är boven i dramat och kopplar spännigen från 8 och 9 till alla möjliga håll den bara kan (ändå lite funktionalitet kvar vad punkter 10 och 11 beträffar), ocn man troligtvis kommer ganska långt genom att byta den?
 
Fortsätt bakåt och mät, och mät endast huvudspänningen så att du inte blir förvirrad av "spökspänningar" på 230 V mot jord.

Du kanske har rätt i att kretskortet är en effektvakt, som du tydligen inte använder. Då är ju frågan ifall reläerna är dragna?
 
T Tiotummen skrev:
Så vitt jag förstår, är kretskortets enda funktion att styra de två reläerna. Och det gör kortet enligt värden på kopplingar till strömkännaren. Nu finns det ingen strömkännare kopplat till plinten, så kretskortet har väl ingen större betyldelse (?)

Max-termostaten verkar fungera och släpper genom alla faser med 400V mellan vardera.

Mätte denna gång spänningen vid reläer (R1,R2) respektive olika läge på drifttermostat:
min-läge:
- R1: bode 8 och 9 = 230V mot jord, 0V mellan
- R2: bode 10 och 11 = 0V
efter 1 klick:
- R1 som ovan
- R2: 10 = 230V , 11 = 0
eftert 2 klick:
- R1 som ovan
- R2: 10 = 230V , 11 = 230V, 0V mellan
Alltså alla spänningar i samma fas.

Så det ser ut att termostaten är boven i dramat och kopplar spännigen från 8 och 9 till alla möjliga håll den bara kan (ändå lite funktionalitet kvar vad punkter 10 och 11 beträffar), ocn man troligtvis kommer ganska långt genom att byta den?
Det du mätt tyder snarare på att termostaten är ok och problemet är att reläerna inte drar. Det bör då vara kortet som är gemensam orsak till det och har du inte belastningsvakten använd klarar du dig utan. Kortet har ytterligare en funktion att tidsfördröja inkopplingen av last efter strömavbrott enligt gamla IBL-regler det kan du också klara dig utan i värsta fall.

Så antingen koppla bort reläerna och gå direkt mellan max och drifttermostat eller om reläerna är ok kan du koppla hop manövern till dem dvs anslutningarna 6-8-10 på kortet.

//Ändrat till 10 enligt Nisses inlägg
 
Redigerat:
Kan man kolla/nollställa relä på nåt mekaniskt sätt? Det finns nån sorts av fjäder längs mitten på R1, R2 är lite mer förenklat ut.

Vert inte, vad jag skul mäta härnest, alla poler (8 st.) på patroner får samma fas. All kontakter på reläer är i samma fas (på termostatsidan).
 
GK100 GK100 skrev:
Så antingen koppla bort reläerna och gå direkt mellan max och drifttermostat eller om reläerna är ok kan du koppla hop manövern till dem dvs anslutningarna 6-8-12 på kortet.
Det funkar bättre om du kopplar ihop 6 - 8 - 10 på kretskortet
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Du behöver inte mäta mer nu reläerna sluter inte om det är som du skrev tidigare. Då är de antingen sönder vilket är lite mindre sannolikt med båda samtidigt eller är det kortet som styr dem som felar. Enklast är att koppla samman trådarna som sitter på anslutning 6-8-10 på kortet med någon klämma, Wago, sockerbit etc och se om de drar och mät som tidigare igen. Alternativt kopplar du förbi reläerna helt dvs kontakterna 13-14 och 23-24 på vardera av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.