1 197 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
1,5 mm2 jordkabel till spis?
Medlem
· Stockholms län
· 47 inlägg
Var i färd med att byta ett sprucket perilex-uttag till spishällen. Upptäckte att jordkabeln inte är 2,5 mm2 utan 1,5 mm2. De andra kablarna, alla tre faser och nollan är 2,5 mm2.
Eftersom de fem kablarna är dragna i 16mm rör som går i flera vinklar i ca fem meter till centralen så kommer det garanterat bli bökigt att byta ut jordkabeln mot en grövre.
Frågan är om jag behöver byta ut jordkabeln eller kan jorden vara lite klenare dimension?
Eftersom de fem kablarna är dragna i 16mm rör som går i flera vinklar i ca fem meter till centralen så kommer det garanterat bli bökigt att byta ut jordkabeln mot en grövre.
Frågan är om jag behöver byta ut jordkabeln eller kan jorden vara lite klenare dimension?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du kan strunta i det. Den får vara klenare om alla andra villkor är uppfyllda. Huvudsaken är att skyddsledaren medger att överströmsskyddet löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning, och i en normal bostad med den ledningslängden kan man garanterat säga att det fungerar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Då vi inte vet om TS har haft några kortslutningar eller andra fel så vet vi inte om det har "klarat sig" förut. Skyddsledaren träder in först när det blir ett fel. Spisen fungerar funktionell utmärkt utan en skyddsledare.
Medlem
· Stockholms län
· 47 inlägg
Tack, det låter som jag kan låta den klenare jordkabeln sitta kvar. Om någon är av en annan åsikt tar jag gärna den synpunkten
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Är man osäker på dess funktion så kan man ju alltid prova den.
Först o främst ska den ha kontakt med elcentralen, så man kan göra en ohmmätning på ett annat skyddsjordat uttag.
Sedan ska den som sagt ha en area och längd som gör att kortslutningsströmmen blir tillräckligt hög för det överströmsskydd du har. Det kan man prova med "vattenkokarmetoden" även om det är lite bängligt i ett perilexuttag.
Först o främst ska den ha kontakt med elcentralen, så man kan göra en ohmmätning på ett annat skyddsjordat uttag.
Sedan ska den som sagt ha en area och längd som gör att kortslutningsströmmen blir tillräckligt hög för det överströmsskydd du har. Det kan man prova med "vattenkokarmetoden" även om det är lite bängligt i ett perilexuttag.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Detta skulle man vetat när man försökte få dit 5 x 2,5 till spisen. Jag utgick ifrån att alla ledare var tvungna att vara samma. Var så nära att jag fick igenom skiten att med en tunnare ledare hade det förmodligen funkat.
Klicka här för att svara