Men han vill ju spika fast golvlisten över den ilagda kabeln. Och även om han själv kan undvika kabeln för han vet var den ligger så kan ju nästa mästare spika mer i golvlisten utan att veta var kabeln ligger.

Kabel får inte spikas in under en list, döljas, med den risk som ni säger för spik/skruvgenomslag, det är ingen kabelkanal. Det enda jag vet som är godkänt är plastkanaler som fungerar som kabelkanal, fanns även som foder, gammalt HSB-system, t,o,m, så det var godkänt att skarva med torix i dom.

O
J jonaserik skrev:
Kabel får inte spikas in under en list, döljas
Det där är en gammal skröna och ett missförstånd bland många elektriker.

En liten övning så här på kvällskvister – gör en sökning på t.ex. Google och skriver "golvsockel kabel" och se hur många olika golvlister med plats för att dölja kablar du hittar. Här har du de två första sökträffarna ifall du har svårt att komma igång:
https://www.byggmax.se/golvlist-axxent-sx122-vit-p662061
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ga-lister/kabellist-golvlist-19x69mm-vitmålad

Om det nu inte är tillåtet så kan du ju peka en regel som styrker det påståendet och sen göra en anmälan till ESV om att det sälja farliga och otillåtna golvsocklar.

• Gilla
Äpplesnö och 2 till
  • Laddar…
Dessa räknas som kabelkanal och är för att dölja kablar. Och det har jag inte sagt heller att det inte finns , läs vad jag skrev att det finns kabelkanaler som i plast och ett avtagbart lock, som användes i en del HSB-hus. för länge sedan. Det finns andra fabrikat som används som sockel. Så där är vi nog sams. Däremot att fräsa ur i väggen, lägga en kabel i spåret och spika en sockel över är inte tillåtet., det framgår då inte att det är en kabelkanal.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle dra en kabel där istället. Det finns fina smala kabel med under 10 mm diameter, godkända för 230 V, [länk]
Du behöver dock en liten plåtremsa som spikskydd.
Många elektriker vill inte dra kablar istället för rör för det är ovanligt i Sverige och dom är inte vana. Men fullt tillåtet..
Inte olagligt, men ställer många mer krav på installationen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.