8 514 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Att tänka på när man köper spishäll
Sen är det ju så också att det enbart är den magnetiska kärnan i kastrullen/pannan som blir (riktigt) varm när man använder induktionshäll, och den är ju inkapslad av materialet runt (oftast aluminium i en teflonpanna?) starkt bidragande orsak till att den blir en "ring" av värme..
När jag steker biffen eller Entrecoten vill jag kunna använda den rejäla stora gjutjärnspannan till det.
Det fungerar ju toppen på våran 19år gamla spis med gjutjärnsplattor.
Värmen är sanslöst jämn och när man fyller pannan med kött så tappar den mycket lite av värmen pga massan i plattan och pannan.
Steka pannkakor fungerar otroligt bra.
När jag är hos bror, pappa eller hos några vänner och lagar mat så tycker jag att det är ett rent elände att laga mat på induktion.
Koka saker, och steka grönsaker funkar bra.
I min värld är den optimala kombinationen gjutjärn plus induktion.
Ska i närtid byta spis men är väldigt kluven....
Det fungerar ju toppen på våran 19år gamla spis med gjutjärnsplattor.
Värmen är sanslöst jämn och när man fyller pannan med kött så tappar den mycket lite av värmen pga massan i plattan och pannan.
Steka pannkakor fungerar otroligt bra.
När jag är hos bror, pappa eller hos några vänner och lagar mat så tycker jag att det är ett rent elände att laga mat på induktion.
Koka saker, och steka grönsaker funkar bra.
I min värld är den optimala kombinationen gjutjärn plus induktion.
Ska i närtid byta spis men är väldigt kluven....
Något dålig bild men så här värmer Ikeas häll med en stor "fyrkantig" zon. Väldigt ojämn värmefördeln.ingredarn skrev:
Alla induktionszoner värmer i någorlunda cirkelform med svalare i mitten och längst ut. För rimlig värmespridning är varmaste delen av cirkeln inte längst ut mot kanten på stekpannan eller kastrullen då mitten då blir väldigt sval. Stora fyrkantiga zoner tror jag de löser med flera ovaler.
För att få topp-resultat för värmespridning på induktion så använd en panna med rejäl kopparbit i botten som sprider värmen.
En ren gjutjärnspanna kommer aldrig bli jämnt värmd av en induktionshäll på maxeffekt. Om maten som ska lagas tillåter det kan den dock bli ganska jämnt värmd på låg effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det har jag märk. Det krävs rejäkt tjocka och dyra stekpannor för att de ska bli bra att steka i.Violina skrev:
Rostfritt inuti, järn som tar upp magnetfältet och koppar som fördelar värmen.
Står induktion approved på min gjutjärnspanna men den är usel att steka i på en induktionshäll.
Att koka saker är dock överlägset snabbast på en induktionshäll. Men skvätter det över lite så kommer man in i köket igen och upptäcker att det som skulle vara färdigt istället är avstannat och halvkokt.
Poppa poppkorn går också sämre på en induktionshäll.
Borde kanske varit mindre absolut i första delen när jag nu skrev andraL Luugen skrev:
Tycker det där ser ut som flera cirklar i ett rutmönster, en till vänster och en till höger.
Prova flytta runt pannan vänster eller höger och se om du får en cirkel.
Ta med stekpannan till några med induktion och stek på plats i din panna.Huddingebo skrev:
När jag steker biffen eller Entrecoten vill jag kunna använda den rejäla stora gjutjärnspannan till det.
Det fungerar ju toppen på våran 19år gamla spis med gjutjärnsplattor.
Värmen är sanslöst jämn och när man fyller pannan med kött så tappar den mycket lite av värmen pga massan i plattan och pannan.
Steka pannkakor fungerar otroligt bra.
När jag är hos bror, pappa eller hos några vänner och lagar mat så tycker jag att det är ett rent elände att laga mat på induktion.
Koka saker, och steka grönsaker funkar bra.
I min värld är den optimala kombinationen gjutjärn plus induktion.
Ska i närtid byta spis men är väldigt kluven....
Men vänta om lämpligt tills efter pandemin.
Alternativt köp en lös induktionsplatta med stickpropp för en femhundring. Du kanske ändå har nytta av en sådan tex om du grillar men vill koka/varmhålla samtidigt eller i båt/husbil etc.
Förstår inte riktigt var du vill komma. Men testat har jag redan gjort. Efter att ha läst här på forumet tidigare, om hur dåligt många stekpannor fungerar på induktionshällar.
Ingen av de hällarna jag har provat gav ett vidare bra resultat på dels en grillpanna av gjutjärn, dels en stor stekpanna av gjutjärn.
Trots att det står att de ska vara "induction aproved" på de.
Köket är redan överbelammrat med köksutrustning med och utan sladd så jag är inte så sugen på att köpa en lös platta bara för att koka snabbare ibland.
Spisen ska ersättas, frågan är med vad.
Ingen av de hällarna jag har provat gav ett vidare bra resultat på dels en grillpanna av gjutjärn, dels en stor stekpanna av gjutjärn.
Trots att det står att de ska vara "induction aproved" på de.
Köket är redan överbelammrat med köksutrustning med och utan sladd så jag är inte så sugen på att köpa en lös platta bara för att koka snabbare ibland.
Spisen ska ersättas, frågan är med vad.
Ursäkta, uppfattade att du var osäker på hur bra din gjutjärnspanna skulle fungera på induktion om du skulle byta till det. Om du redan vet så har jag inget att tillägga.Huddingebo skrev:
Förstår inte riktigt var du vill komma. Men testat har jag redan gjort. Efter att ha läst här på forumet tidigare, om hur dåligt många stekpannor fungerar på induktionshällar.
Ingen av de hällarna jag har provat gav ett vidare bra resultat på dels en grillpanna av gjutjärn, dels en stor stekpanna av gjutjärn.
Trots att det står att de ska vara "induction aproved" på de.
Varför inte köpa en mellanläggsplatta?
https://www.google.com/search?ei=va...hUKEwi4icKs7vvtAhVL-yoKHT8BDW0Q4dUDCA0&uact=5
https://www.google.com/search?ei=va...hUKEwi4icKs7vvtAhVL-yoKHT8BDW0Q4dUDCA0&uact=5
Stort tack för alla input och alla reflektioner i ämnet. Eftersom det är så trångt både under och bakom hällen och eftersom induktion är så pass mycket snabbare (även om det finns vissa nackdelar) funderar vi nu på att behålla induktionshällen och istället investera i nya induktionskompatibla kastruller och stekpannor med snabb och jämn uppvärmning.
Alla kastruller och stekpannor av koppar får då gå upp på vinden till den dagen vi flyttar till ett ställe med gas. Har också funderat på mellanläggsplatta men känns onödigt krångligt att ha det som standard. Då skulle man behöva flera av olika storlekar så att flera plattor kan användas samtidigt. Vill inte krångla till det i onödan med ett extra moment i matlagningen. Har också läst flera negativa recensioner om de plattor som finns på marknaden - så kändes inte helt rätt.
Alla kastruller och stekpannor av koppar får då gå upp på vinden till den dagen vi flyttar till ett ställe med gas. Har också funderat på mellanläggsplatta men känns onödigt krångligt att ha det som standard. Då skulle man behöva flera av olika storlekar så att flera plattor kan användas samtidigt. Vill inte krångla till det i onödan med ett extra moment i matlagningen. Har också läst flera negativa recensioner om de plattor som finns på marknaden - så kändes inte helt rätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden