5 964 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
får flera grupper dela på en och samma jord?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det finns två, eller tre svar på denna fråga.
1. Ja, tyvärr medger reglerna detta.
2. Nej, man gör inte så, om man inte har mycket starka skäl, t.ex en gammal enfaslägenhet som jag antar ditt fall handlar om?
3. Beroende på hur det är utfört i ditt fall bör man åtgärda detta eller låta det vara. Hur är t.ex kretsen dimensionerad då det handlar om fyra belastade ledare?
Oskrivet gäller naturligtvis att PE-ledaren ligger tillsammans i samma kabel/rör som de andra ledarna, och att det är tydligt i i båda ändar osv. Den ska dimensioneras för den krets som har de sämsta förutsättningarna för att lösa säkringen vid fel.
1. Ja, tyvärr medger reglerna detta.
2. Nej, man gör inte så, om man inte har mycket starka skäl, t.ex en gammal enfaslägenhet som jag antar ditt fall handlar om?
3. Beroende på hur det är utfört i ditt fall bör man åtgärda detta eller låta det vara. Hur är t.ex kretsen dimensionerad då det handlar om fyra belastade ledare?
Oskrivet gäller naturligtvis att PE-ledaren ligger tillsammans i samma kabel/rör som de andra ledarna, och att det är tydligt i i båda ändar osv. Den ska dimensioneras för den krets som har de sämsta förutsättningarna för att lösa säkringen vid fel.
Belastningarna per säkring är inte så hög, utan mest trolig är det delat upp på detta viset, för att inte en säkring ska gå på flera rum, vad gäller uttag och belysning.
alla 5 kablar ligger i samma rör. Objektet gäller en 70 tals villa.
Har dock ej bott här mer än 15 år själv.
alla 5 kablar ligger i samma rör. Objektet gäller en 70 tals villa.
Har dock ej bott här mer än 15 år själv.
Det handlar inte om "den vanliga belastningen" utan om den maxbelastning som skulle kunna vara aktuell vid ett fel. Men om du har 5 ledare i ett rör så har du väl trefas? Och OM det är så kanske du har en trefasgrupp och för en trefasgrupp är det helt ok med samma jord. Har du tre trådar och på samma fas och en nolla och jord så har du ett grovt fel i anläggningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Eftersom det handlar om en villa så vill jag rekommendera svar 3a - åtgärda vid tillfälle.
Klicka här för att svara