Bor o ett gammalt 50-talkhus med källare. I flera av rummen i källaren så finns det ventiler ut där vissa är via fjäderbelastade luckor som är lite större, ca 20x20cm, kanske mer.

I vill jag dra nätverkskablar i dessa ventiler eftersom jag ändå har dom stängda i alla rum utom pannrummet. Dessutom är detta det gamla ”matförrådet” där jag inte vill ha in fukt/möss.

Jag har tänkt öppna den fjäderbelastade luckan och sätta tex en brädbit som jag borrar hål i för tex pexrör som jag drar kabel i och tätar med tex silikon eller dylikt runt hålet samt sätter dit några cm frigolit när jag ändå håller på. Samt att jag tänkt häfta dit stålull på utsidan av brädan för att möss inte ska gnaga osv.

Är detta en dålig idé och borde jag göra på något annat sätt? Ett alternativ är såklart att borra hål i betongväggen i källaren hela vägen ut, är väl en 30cm eller nåt. Har ingen erfarenhet av sånt öht dock.

Tankar och tips?

T
Är det bara nätverkskabel du ska dra så är det bara att köra. Men att täppa igen dom kanske är dumt, ifall dom fyller en funktion (även om du har dom stängda)?

T TechChad skrev:
Är det bara nätverkskabel du ska dra så är det bara att köra. Men att täppa igen dom kanske är dumt, ifall dom fyller en funktion (även om du har dom stängda)?
Kommer såklart gå att ta ut brädan med frigolit och stålull vid behov.

När huset byggdes så var det ved eller oljeeldat och då var det ständigt drag pga detta. Matförrådet är byggd för att kylas av luften utifrån utan att kyla ur hela huset då det tidigare var en sorts farstu ovanför med lägre temp och dörrar åt alla håll. Nu är det ombyggt så den funktionen skulle ej fungera längre. Har Nån idé på sikt om att köra någon mindre luft/värme/växlare i ett av rummen o ventilationshålet för att få frisk luft och värme den vägen men det lär dröja innan det blir av.

Har även sådana dära luckor i murstocken i flera rum i källaren. Antagligen ventilation från den tiden då murstocken alltid var varm...

Men varför? Har du ingen borrmaskin? Ventilationskanaler är till för att ventilera luft, inte att inhysa kablar.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Har endast en skruvdragare som går på batteri. Kan såklart låna en borrmaskin. Men antar att jag behöver något dyrt och fin slagborr för att borra i betong, eller?

JanneJanne123
Vet du att det är betong? Oftast är ju källare byggda av någon slags lättbetong och det behöver du ingen monstermaskin för att borra igenom.

Har du ens provat att borra lite med skruvdragaren?

T
Henke_2017 Henke_2017 skrev:
Har endast en skruvdragare som går på batteri. Kan såklart låna en borrmaskin. Men antar att jag behöver något dyrt och fin slagborr för att borra i betong, eller?
Du kan köra med huggmejsel och slägga, inte så farligt dyrt :crysmile:
Eller som du säger köra en slagborr och borr till det. Jag det blir lite pengar, men att köra via ventilationen kostar inget mer än risk för att du förstör vetilationen så att luften inte cirkulerar som den ska. Men du säger att du har den stängd som det är nu så då är ju det heller inte ett problem. Så kör på din lösning tycker jag! Även om den kanske rent estetiskt int är så snygg så spelar det mindre roll i en källare ,och efter som du kom med idén så tycker du att det är okej lösning estetiskt så.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet du att det är betong? Oftast är ju källare byggda av någon slags lättbetong och det behöver du ingen monstermaskin för att borra igenom.

Har du ens provat att borra lite med skruvdragaren?
Ja den är ju mer porös än vanlig betong så det är nog lättbetong

Det tar du dig igenom med en sån här utan problem:[länk]

Är saker värda att göra är de värda att göra rätt. :)
Ska testa! Tack för alla svar!

Blir betydligt enklare med lättbetong än "riktig" gjuten betong. Troligen enklare än hela rörelsen med att köra det via den stängda ventilationskanalen :)

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
T
Det tar du dig igenom med en sån här utan problem:[länk]

Är saker värda att göra är de värda att göra rätt. :)
Jag är nog lite mer av en, ska man göra något så ska man göra det enkelt för sig:p

• Gilla
Henke_2017
  • Laddar…
Jag fattar inte, ska du dra nätverkskabel ut genom en ventil på utsidan? Eller sitter ventilerna på innerväggarna? :crysmile:

Lättbetong kan du borra med ett träborr, det är lättare att borra i än trä.

• Gilla
glfr och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag fattar inte, ska du dra nätverkskabel ut genom en ventil på utsidan? Eller sitter ventilerna på innerväggarna? :crysmile:

Lättbetong kan du borra med ett träborr, det är lättare att borra i än trä.
Japp, är det jag ska testa först nu tänkte jag.

Planen var tills nyss att jag skulle dra kabel via en ventil i källaren. Utsidan av denna ventil sitter längst in under altanen så det hade ej synts utifrån, och ventilen har aldrig använts då det är en sådan variant som är självstängande på insidan (fjäderstängande 1mm tjock plåtskiva som täcker för helt).

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Staffans2000
Gör som du tänkt.

Staffan

• Gilla
  • Haha
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gör som du tänkt.

Staffan
Shoots fired! :)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.