Det är också bra att ha koll på övertoner med mycket switchade nätaggregat. Har råkat ut för lika ström i både fas och nolledare i en datahall. Som tur var satt 4-poliga skydd.
 
Mikael_L skrev:
Ja få se då.
De ogynnsamma villkoren är väl främst redan uppvärmd grupp och huvudledning?
Vad mer?
+ att kabeln når sin högsta tillåtna sluttemperatur på 160 grader innan säkringen bryter.

Grejen är här att kabelns impedans vid denna sluttemperatur ska fortfarande vara så låg att strömmen förmår lösa säkringen inom given tid.

Så båda dessa faktorer går ju att banka på. Du kan säkert räkna på 40 grader varma ledare vid normal drift, och att säkringen bryter långt innan kabeln värmts upp till 160 grader.

Vi har den välkända formeln I = k * S / √t med materialfaktorn k=115 för PVC. Men den faktorn gäller för starttemperaturen 70 grader. För 40 grader blir k=136. Tiden för att värma upp en 1.5 mm² kabel från 40 till 160 grader med strömmen 157 A kan då beräknas som

t = (k * S / I)^2 = (136 * 1.5 / 157)^2 = 1.7 s, ganska lång tid, gott om tid för säkringen att lösa.

Här handlar det om dvärgar vad jag förstår, C13? Det gäller då att strömmen håller sig över 130 A under minst 0.1 s som är dess normala frånkopplingstid, dvs att kabeln inte värms upp mer än X Ω under de första 0.1 sekunderna. Beräkningen av X lämnar jag för nu är det dags för frukost :wow:

Resultatet torde ändå bli att du kan försumma större delen av denna faktor 1.5 pga den snabba frånkopplingen, kanske 1.1 räcker. Dvärgen löser innan kabeln kommit upp i 50 grader om jag räknat rätt.
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja för någon vecka sedan "släppte" jag en spismatning, en befintlig kabel 5g1,5 avsäkrad med 3x16A.
Kabeln låg utanpåliggande hela vägen och var ganska kort.
Med ett strömvärde på 17,5A (detta är ju trefas, därför inte 19,5A) så ansåg jag att det inte var motiverat att byta en befintlig kabel som gick genom bjälklag och allt.
Dessutom intermittent belastning och troligen mycket sällan maximala 16A.
Jordfelsbrytare finns också, som hjälper till att garantera 0,4 sekunder frånkopplingstid.

Jag sover gott trots detta beslut. :)

Skulle jag dragit ny kabel skulle jag givetvis kört med 5g2,5 mm2.
Per72 skrev:
Hur menar du nu? :)- Kabeln låg utanpåliggande hela vägen och var ganska kort och gick genom bjälklag och allt
'''
 
Mikael_L
Per72 skrev:
Hur menar du nu? :)
- Kabeln låg utanpåliggande hela vägen och var ganska kort och gick genom bjälklag och allt
Jag tänkte redan när jag skrev detta inlägg att någon snabbt kommer påpeka detta. Det tog lång tid innan min tanke besannades. :)

Jodå, dragningen genom bjälklaget var alltså rätt öppen. Ett stort luftigt hål underifrån ingen isolering. Kabeln får bra kylning där.
Hade jag haft en bild hade jag kunnat kasta upp den.

Det var inte alls speciellt svårt att dra om den, men visst hade det lätt ramlat iväg ett par timmar, så jag avstod helt enkelt.
 
Har du testat att köra spisen på 10 A? Jag har som "prov" gjort det i över 30 år och har aldrig behövt byta "proppar".
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
elmont skrev:
Har du testat att köra spisen på 10 A? Jag har som "prov" gjort det i över 30 år och har aldrig behövt byta "proppar".
Samma här.. inte i tretti men fem år har det gått alldeles utmärkt
 
Mikael_L skrev:
Jag tänkte redan när jag skrev detta inlägg att någon snabbt kommer påpeka detta. Det tog lång tid innan min tanke besannades. :)

Jodå, dragningen genom bjälklaget var alltså rätt öppen. Ett stort luftigt hål underifrån ingen isolering. Kabeln får bra kylning där.
Hade jag haft en bild hade jag kunnat kasta upp den.



Det var inte alls speciellt svårt att dra om den, men visst hade det lätt ramlat iväg ett par timmar, så jag avstod helt enkelt.
Jodå jag förstår.. tyckte bara det såg lite lustigt ut:)
 
H hempularen skrev:
Kan du ge en länk till den tyska texten?
Hej, jag har gott utbildning i Tyskland och Österrike och i begge länderna säkra man 1,5mm med C16A dvärgbrytare. Det kan finnas faktorer som begränsar detta, typ extra varm området flera kablar i samma rör mm.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.