Finns det någon standard-tabell över vilka Nm det brukar vara på vanliga elinstallationer såsom strömbrytare och vägguttag kombinerat med EXQ4G1,5mm² ?
Jag saknar känsla och tyckte en momentskruvmejsel lät intressant men dess manual saknar sådan information och Schreiner samt Elko nämner inte Nm på deras enklare saker såsom just strömbrytare och uttag.
Jag saknar känsla och tyckte en momentskruvmejsel lät intressant men dess manual saknar sådan information och Schreiner samt Elko nämner inte Nm på deras enklare saker såsom just strömbrytare och uttag.
Kör snabbkopplingar om du saknar känsla!Y Yrrol skrev:Finns det någon standard-tabell över vilka Nm det brukar vara på vanliga elinstallationer såsom strömbrytare och vägguttag kombinerat med EXQ4G1,5mm² ?
Jag saknar känsla och tyckte en momentskruvmejsel lät intressant men dess manual saknar sådan information och Schreiner samt Elko nämner inte Nm på deras enklare saker såsom just strömbrytare och uttag.
Annars bör väl momentet framgå på hemsidan, bör ligga runt 1Nm eller så?
Hittar här som exempel: https://www.se.com/se/sv/product/A9A15310/jordat-uttag-2p+j-för-montage-i-normkapsling,-2,5-mod/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Och det momentet gäller för vad?
Det finns inte ett enda moment som gäller för alla slags terminaler och ledarareor. Denna tabell är sammanställd från produktstandarder som används vid typprovning av skruvförband. Man gör där skillnad på skruvar vars skruvskalle är försänkt så att en mejsel bredare än skruvskallen inte kan användas, och skruvskallar som sticker upp. För det första fallet kan/får åtdragningsmomentet i tabellen halveras. Skruvens storlek och utformning har alltså en slags inbyggd momentbegränsning.
Det är som synes väldigt låga värden. Om man har en momentmejsel och känner efter så är 0.2 Nm "ingenting", det känns typ som att dra åt skruvskallen för hand. Men ledaren under en skruv typ sockerbit sitter fast väldigt bra i alla fall. Vissa standarder som till exempel SS-EN 61008-1 och SS-IEC 60884-1 föreskriver att ledare inte får skadas i en anslutningsterminal på så vis att det syns djupa eller skarpa indenteringar. Det kräver ett väldigt litet moment.
Det är också stor skillnad på en skruv som roterar och äter sig in i ledaren, och en hissklämma som nyper åt över en längre sträcka. Den senare både behöver(?) och klarar ett större moment. Det moment på 2.0 - 2.8 Nm som anges för normkomponenter gäller dessutom för den högsta area som stöds, vanligen 25 mm². Klenare areor behöver inte lika högt moment, men de klarar det bra.
Jag tror jag drar normkomponenter med 1-2 Nm, på känsla...så känsla behövs. Glöm inte att känna efter om ledaren sitter bra - dra, inte rycka. Vi har ju även problematiken med flera ledare i samma klämma. Det kräver omdöme och känsla, inte Nm-tabeller. Tabellerna och momentmejsel kan vara bra för t.ex skåpbyggare som ska ansluta 2000 ledare av samma slag under samma slags terminal.
Det finns inte ett enda moment som gäller för alla slags terminaler och ledarareor. Denna tabell är sammanställd från produktstandarder som används vid typprovning av skruvförband. Man gör där skillnad på skruvar vars skruvskalle är försänkt så att en mejsel bredare än skruvskallen inte kan användas, och skruvskallar som sticker upp. För det första fallet kan/får åtdragningsmomentet i tabellen halveras. Skruvens storlek och utformning har alltså en slags inbyggd momentbegränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som synes väldigt låga värden. Om man har en momentmejsel och känner efter så är 0.2 Nm "ingenting", det känns typ som att dra åt skruvskallen för hand. Men ledaren under en skruv typ sockerbit sitter fast väldigt bra i alla fall. Vissa standarder som till exempel SS-EN 61008-1 och SS-IEC 60884-1 föreskriver att ledare inte får skadas i en anslutningsterminal på så vis att det syns djupa eller skarpa indenteringar. Det kräver ett väldigt litet moment.
Det är också stor skillnad på en skruv som roterar och äter sig in i ledaren, och en hissklämma som nyper åt över en längre sträcka. Den senare både behöver(?) och klarar ett större moment. Det moment på 2.0 - 2.8 Nm som anges för normkomponenter gäller dessutom för den högsta area som stöds, vanligen 25 mm². Klenare areor behöver inte lika högt moment, men de klarar det bra.
Jag tror jag drar normkomponenter med 1-2 Nm, på känsla...så känsla behövs. Glöm inte att känna efter om ledaren sitter bra - dra, inte rycka. Vi har ju även problematiken med flera ledare i samma klämma. Det kräver omdöme och känsla, inte Nm-tabeller. Tabellerna och momentmejsel kan vara bra för t.ex skåpbyggare som ska ansluta 2000 ledare av samma slag under samma slags terminal.
Att hålla på med moment är en hel överkurs, finns nog ingen elektriker som drar allt med momentskruvmejsel, dra till med förstånd. Det är bara när man kommer upp i storlekar på ledare ca 50 m2 och större som det kan vara befogat och det är inkommande matning, särskilt då på aluminum. Allt i dom storlekarna ska efterdragas Sen är det speciellt med högspänning , där ska det alltid dras med momentnyckel
De flesta använder aldrig momentmejsel vid vanliga installationer man spänner tills att det känns bra beroeende på vilk w n anslutning man har
Vid byggeav stälvver så använder man momentnyckel för att säkerställa att åtdragningsmomenter är rätt
Vid byggeav stälvver så använder man momentnyckel för att säkerställa att åtdragningsmomenter är rätt
Där jag jobbar kallar vi det "elektrikermoment" dra till det knakar och dra lite till. Har sett ofantligt många plintar som är fullständigt sönderdragna av för högt moment. Jag tror även elektriker skulle må bra av att använda momentnyckeln i större utsträckning än vad som görs idag...
När jag haft elektriker här hemma har de också dragit anslutning alldeles för hårt. Ett exempel var anslutningar till växelriktaren som skulle dras med 2,5Nm och han drog som han brukar, så hårt det går till det knakar, vilket är mycket mer än 2,5.
Klicka här för att svara

