Mikael_L Mikael_L skrev:
Hen som räknade på Ölandsbron eller hen som räknade på höga kusten bron hade ingen alls erfarenhet av så stora broar tidigare.
Inte den som räknade på "Galopping Gertie" heller, och det gick ju bra..

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Här på forumet finns det bl.a en läkare som är bättre att ta råd från ang el än från någon random elektriker.

Vare sig generaliseringar eller anekdotiska bevis är bra. Det finns helt enkelt en massa personer med olika förmågor - det går inte att generalisera fram någon persons kunskaper och färdigheter.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Violina Violina skrev:
Inte den som räknade på "Galopping Gertie" heller, och det gick ju bra..
Nej, den är ju bra ...
Men märkligt nog höll den några månader innan den helt kraschade ... :)

Jag kan ju kontra att det gick ju inte heller så bra för den 1-års-montör som vi fick gå efter och leta efter felet varför jordfelsbrytaren hela tiden slog av i centralen han nyss monterat - ett jobb han utfört helt självständigt, var ju som sagt 1a-årsmontör.
Det var ju inte svårt att hitta felet, tog 3,5 sekunder, det saknades jordledare nolledare genom JFB. :surprised: :cool:

edit: Skrev totalt fel, "jordledare" när det naturligtvis var nolledare jag menade... Jag måste vara en akademiker...

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Att jag däremot har erfarenheten att de flesta "kontorsjobbare" inte kommer i närheten av vad jag kan och vet rent praktiskt (och inom väldigt många ämnen även teoretiskt), och gärna skojar om det
Jag är rätt säker på att "kontorsjobbarna" kan saker du inte kan... Men du är å andra sidan säkert ok med att de skojar om det också.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ju kontra att det gick ju inte heller så bra för den 1-års-montör som vi fick gå efter och leta efter felet varför jordfelsbrytaren hela tiden slog av i centralen han nyss monterat - ett jobb han utfört helt självständigt, var ju som sagt 1a-årsmontör.
Det var ju inte svårt att hitta felet, tog 3,5 sekunder, det saknades jordledare genom JFB. :surprised: :cool:
Han är förövrigt inte elektriker längre, såvitt jag vet.
Han har kanske läst på högskola och är akademiker nu, allt för att passa in i vissas föreställningsvärld. :crysmile: :rofl:

• Gilla
guggen
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Jag är rätt säker på att "kontorsjobbarna" kan saker du inte kan... Men du är å andra sidan säkert ok med att de skojar om det också.
Absolut, jag driver friskt med mig själv om de saker jag inte kan/misslyckas med också ;)

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
...och ändå finns det en del i den här tråden som hävdar att i regel vet elingenjören inte vad som är upp och ner på en dörr eller hur en bil fungerar.
Jag fick uppfattningen att det ansågs att dennes utbildning var orsaken till dessa tillkortakommanden, men så kanske det inte menades...

{...och nej, jag är inte elingenjör. Jag har även hyfsade kunskaper om såväl dörrar som bilar.)
Jag har aldrig påstått att det är så illa ställt med alla

S Strontus skrev:
Att vässa en penna och flytta papper från höger till vänster sida av skrivbordet kan nog de flesta

P
Tråkig ton ni har här!

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag har aldrig påstått att det är så illa ställt med alla
Nej då, det har du inte.
Du har ju bara påstått att det i regel är så...

jbr jbr skrev:
Nej då, det har du inte.
Du har ju bara påstått att det i regel är så...
Du hänger upp dig på småsaker:rofl:

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du hänger upp dig på småsaker:rofl:
Självklart ;)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
nizzehult
Oj, vilken diskussion det blev här!
Jag, TS, observerar det ni skriver och om ni vill kalla mig akademiker för att jag inte jobbar som hantverkare så får ni väl göra det men jag är nog rätt händig och har byggt, fixat och lagat mer än de flesta Svenssons har gjort.

Om jag sen väljer att göra ett elarbete själv och en behörig elektriker får godkänna, besikta och övervaka det jag gjort ser jag ingen egentlig skillnad mellan ifall jag lejt bort hela jobbet - även om det per definition i bestämmelserna inte är tillåtet.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
ALLA gör idiotfel ibland även när man är van.

För några år sedan skulle jag sätta upp ett elelement på ett dagis, och lyckades efter lite bök montera den upp och ner, det fick jag äta upp i flera dagar :sweat::)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.