43 034 läst ·
358 svar
43k läst
358 svar
Renoverar badrum och vill förbereda för elen själv, vad ska man tänka på?
Här på forumet finns det bl.a en läkare som är bättre att ta råd från ang el än från någon random elektriker.
Vare sig generaliseringar eller anekdotiska bevis är bra. Det finns helt enkelt en massa personer med olika förmågor - det går inte att generalisera fram någon persons kunskaper och färdigheter.
Vare sig generaliseringar eller anekdotiska bevis är bra. Det finns helt enkelt en massa personer med olika förmågor - det går inte att generalisera fram någon persons kunskaper och färdigheter.
Nej, den är ju bra ...Violina skrev:
Jag kan ju kontra att det gick ju inte heller så bra för den 1-års-montör som vi fick gå efter och leta efter felet varför jordfelsbrytaren hela tiden slog av i centralen han nyss monterat - ett jobb han utfört helt självständigt, var ju som sagt 1a-årsmontör.
Det var ju inte svårt att hitta felet, tog 3,5 sekunder, det saknades
edit: Skrev totalt fel, "jordledare" när det naturligtvis var nolledare jag menade... Jag måste vara en akademiker...
Redigerat:
Jag är rätt säker på att "kontorsjobbarna" kan saker du inte kan... Men du är å andra sidan säkert ok med att de skojar om det också.Violina skrev:
Han är förövrigt inte elektriker längre, såvitt jag vet.Mikael_L skrev:
Jag kan ju kontra att det gick ju inte heller så bra för den 1-års-montör som vi fick gå efter och leta efter felet varför jordfelsbrytaren hela tiden slog av i centralen han nyss monterat - ett jobb han utfört helt självständigt, var ju som sagt 1a-årsmontör.
Det var ju inte svårt att hitta felet, tog 3,5 sekunder, det saknades jordledare genom JFB.![]()
![]()
Han har kanske läst på högskola och är akademiker nu, allt för att passa in i vissas föreställningsvärld.
Jag har aldrig påstått att det är så illa ställt med allajbr skrev:
...och ändå finns det en del i den här tråden som hävdar att i regel vet elingenjören inte vad som är upp och ner på en dörr eller hur en bil fungerar.
Jag fick uppfattningen att det ansågs att dennes utbildning var orsaken till dessa tillkortakommanden, men så kanske det inte menades...
{...och nej, jag är inte elingenjör. Jag har även hyfsade kunskaper om såväl dörrar som bilar.)
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Oj, vilken diskussion det blev här!
Jag, TS, observerar det ni skriver och om ni vill kalla mig akademiker för att jag inte jobbar som hantverkare så får ni väl göra det men jag är nog rätt händig och har byggt, fixat och lagat mer än de flesta Svenssons har gjort.
Om jag sen väljer att göra ett elarbete själv och en behörig elektriker får godkänna, besikta och övervaka det jag gjort ser jag ingen egentlig skillnad mellan ifall jag lejt bort hela jobbet - även om det per definition i bestämmelserna inte är tillåtet.
Jag, TS, observerar det ni skriver och om ni vill kalla mig akademiker för att jag inte jobbar som hantverkare så får ni väl göra det men jag är nog rätt händig och har byggt, fixat och lagat mer än de flesta Svenssons har gjort.
Om jag sen väljer att göra ett elarbete själv och en behörig elektriker får godkänna, besikta och övervaka det jag gjort ser jag ingen egentlig skillnad mellan ifall jag lejt bort hela jobbet - även om det per definition i bestämmelserna inte är tillåtet.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
ALLA gör idiotfel ibland även när man är van.
För några år sedan skulle jag sätta upp ett elelement på ett dagis, och lyckades efter lite bök montera den upp och ner, det fick jag äta upp i flera dagar

För några år sedan skulle jag sätta upp ett elelement på ett dagis, och lyckades efter lite bök montera den upp och ner, det fick jag äta upp i flera dagar
Klicka här för att svara