Hej Alla,
Min värmepumsservicegubbe (huh, långt ord) sa häromsistens att det numera är tillåtet att säkra av 1.5kvmm tråd med 16 A säkring. Allt enl EU. Jag har googlat på tyska och där verkar det stämma. Är det nån påläst som kan belysa ämnet?

Det kan stämma under vissa förutsättningar MEN det är inte det som gäller generellt. Utan det ska vara 2.5 mm2 till16 A nästan alltid.
Så man kan väl säga att han har fel utom i vissa specifika fall som normalt INTE förekommer i vanliga elinstallationer.

Kan inte tänka mig att EU skulle kunna ställa sig över fysikens lagar. Det blir varmt med 16A i en klen tråd.

Det är väl så att under extremt gynnsamma förhållanden så kan det vara godkänt även med nuvarande regler att köra 16A i en 1,5 kvmm ledning.

Men det är flera olika faktorer att ta hänsyn till.

Dels brandfrågan, men det kan klara sig om ledningen ligger så att den får väldigt bra kylning (dvs. inte inbyggd i en vägg eller liknande.

Dels utlösningskriteriet, alltså att det vid en korslutning måste bli så stor ström att säkringen löser ut snabbt nog. Det kravet är främst kopplat till personskydd, om någon håller i ett jordat föremål, samtidigt som det blir kortslutning till jord, så blir det jordade föremålet spänningsförande med ca. halva nätspänningen till säkring eller jordfelsbrytare löser ut. Kortslutningsströmmen är beroende av hur "bra" matning du har från elnätet (förimpedansen), och hur lång ledning det är fram till en möjlig kortslutningspunkt.

Under ogynssamma förhållande får man inte ens köra 10A i en 1,5kvmm ledning.

Vilka är dessa förutsättningar? När jag kollar Tyskland verkar det som att detta gäller generellt.

Kan du ge en länk till den tyska texten?

Det är inte så att din servicegubbe åsyftade en anslutningskabel? För en kort stump kabel som hänger någorlunda fritt brukar man kunna köra 16A i en 1,5 kvmm anslutningskabel. Ex. så är oftast ansl. kabeln till en spis på 1,5 kvmm, även om matningen från centralen fram till Perilex uttaget är 16A i 2,5 kvmm.

• Gilla
Moggebe
  • Laddar…
Enl servicegubben gäller det installerad kabel. Om det finns restriktioner hur den i så fall skall vara förlagd vet jag inte.
Lite matte...
1,5 kvadrat-tråd har c:a 11mOhm resistans per meter. Med 16A och utan marginaler ger det så där en 180mW per meter. För att räkna ut temperaturen behöver man, som någon sa veta vilken kylning kabeln får. Har någon räknat vidare på värmeledning?

Nu är mina kunskaper i tyska obefintliga så jag har ingen aning om vad det står, men jag tycker mig se att det är någon typ av forum. Men oavsett vad som står där så vidhåller jag mitt tidigare inlägg.
Som säger att under VISSA förhållanden kan man säkra 1,5 med 16 A men det är inte som regel utan undantag. Det kommer även knappast att bli nått annat än undantag för 16 A på en 1.5 mm2 ger en mycket varm ledning som kan ställa till med stora problem, redan 10 A kan i bland vara mer än lovligt.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Förlåt... räknar som en kratta. P=U*I, U=R*I ger P=R*I2. 16A och R=11mOhm blir alltså 2,8W per meter, om jag nu räknat rätt denna gång. Spänningsfallet blir 180mV per meter vilket inte låter så mycket.

Skulle var intressant att höra någon som mätt faktiska temperaturer på installerad kabel. Gärna på olika kabeltyper förlagda i olika miljöer.

Redigerat:
Det finns en tråd här för några år sedan gjorde en medlem praktiska försök. Han byggde in en ledning i en isolerad bit vägg och körde på rätt hög ström, som motsvarar vad du kan få med 10A säkring utan att den löser (den löser inte vid exakt 10A). Temperaturen inne i elröret blev redan då farligt hög. Isoleringen på en FK tråd klarar max 70 grader, om det är över en längre tid. Har för mig att temperaturen gick upp mot 90 grader i försöket.

Redigerat:
Sörhaga skrev:
Förlåt... räknar som en kratta. P=U*I, U=R*I ger P=R*I2. 16A och R=11mOhm blir alltså 2,8W per meter, om jag nu räknat rätt denna gång. Spänningsfallet blir 180mV per meter vilket inte låter så mycket.
Det blir dessutom denna effekt i varje tråd. Kör du då trefas, som jag antar att du har till din VP, så har du alltså ca 9W per meter. och om du säkrar med 16A så kan det troligen gå minst 20, kanske 25A i flera timmar utan att säkringen löser.

Skulle det vara enfas så har du iallafall ström i 2 trådar.

• Gilla
Jo J-son och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Nu är mina kunskaper i tyska obefintliga så jag har ingen aning om vad det står, men jag tycker mig se att det är någon typ av forum.
Länken går till ett forum inte helt olikt detta. Argumentationen ser ut att vara ungefär lika osäker där som här …
Utöver vad som sagts i detta forum tillför det tyska inte något vad jag kan se, men min tyska är lite rostig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.