Hej!
Har köpt ett nytt element och tänkte flytta över den gamla kontakten men blev fundersam , i det nya elementet är det bara 3 trådar, en brun och en grå plus grön gul ( jorden) . I mitt gamla har jag fem trådar. En brun ,en blå, jorden och sen två svarta. Jag bifogar en bild hur den gamla kopplingen ser ut . Mvh Ett öppet vägguttag med en elkabel där fem trådar syns, inklusive en brun, en blå och en grön/gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet vägguttag med en elkabel där fem trådar syns, inklusive en brun, en blå och en grön/gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarp bild på en vit elkabel med fem ledare; en brun, en blå, en gulgrön (jorden) och två svarta, mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarp bild på en vit elkabel med fem ledare; en brun, en blå, en gulgrön (jorden) och två svarta, mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarp bild på en vit elkabel med fem ledare; en brun, en blå, en gulgrön (jorden) och två svarta, mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, Är det ett 400V element, då skall den kopplas med två faser plus jord
Då skall brun in på 1,då skall grå in på 3 samt gulgrön till jord

Men är det 230V element är det annat som gäller
 
  • Gilla
Baskowilma
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Är det ett 400V element, då skall den kopplas med två faser plus jord
Då skall brun in på 1,då skall grå in på 3 samt gulgrön till jord

Men är det 230V element är det annat som gäller
Det är ett 400V element. Men bifogar en bild på själva kopplingsboxen på väggen också, för jag förstår inte det med att koppla in den ena på 3 an Öppen kopplingsbox med fem anslutna kablar till terminaler märkta 1 till 4 och en jordningsskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Är det ett 400V element, då skall den kopplas med två faser plus jord
Då skall brun in på 1,då skall grå in på 3 samt gulgrön till jord

Men är det 230V element är det annat som gäller
Har du sett min bild på kopplingsdosan på väggen? Mvh
 
Frågan är ju vart brun och vit i dosan i väggen ansluter till?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja..frågan är om jag måste ta ut en elektriker för att fixa detta?
 
B Baskowilma skrev:
Det är ett 400V element. Men bifogar en bild på själva kopplingsboxen på väggen också, för jag förstår inte det med att koppla in den ena på 3 an [bild]
Koppla då in brun och blå till 1 och 2 samt givetvis grön/gul till plint med jordsymbolen. Inte så mycket att fundera på för en gångs skull.
 
GK100 GK100 skrev:
Koppla då in brun och blå till 1 och 2 samt givetvis grön/gul till plint med jordsymbolen. Inte så mycket att fundera på för en gångs skull.
Spelar ingen roll vilken ordning jag sätter kablarna ? Jag menar om brun möter vit osv?
 
Det kvittar i vilken ordning fastrådarna kopplas.
Det viktiga är att skyddsjorden hamnar rätt.
 
  • Gilla
Baskowilma
  • Laddar…
Blir väl grå på 1
Brun till brun 2
Gröngul till gröngul
 
Förr kunde även neutralledare vara vit, så jag hade kollat vart ledarna går.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Som Demppa skrev går det ju bra vilken som till 1 och 2 funktionellt. Men vill man vara mer formell och ansluta till första, andrafärg standardmässigt passar brun-1, blå-2 bättre och stämmer då säkert också med hur tillverkaren lägger i fallet radiator 230 V 1~.

Låt nu inte detta förvirra dig TS håll grön/gul på mitten vid jordsymbolen så spelar inte det andra någon roll för att du ska få varmt.
 
  • Gilla
Baskowilma
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Förr kunde även neutralledare vara vit, så jag hade kollat vart ledarna går.
Jag antar att TS valt det nya 400 V pga att det gått att läsa ut från det gamla. Oavsett är det nu valt åt det riskfria hållet sett till spänning oavsett 230 eller 400 V i dosan.

Sen får du också se till faktumet att färgmässigt val av brun, vit och grön/gul pekar på att det inte sammanfaller i tid med då N brukade vara vit utan som nu blå.
 
  • Gilla
Baskowilma
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Frågan är ju vart brun och vit i dosan i väggen ansluter till?
Brun är fas 1 och vit fas 2 troligtvis
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Brun är fas 1 och vit fas 2 troligtvis
Ja, men med gammal el vet man ju aldrig säkert..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.