Hej!
Har köpt ett nytt element och tänkte flytta över den gamla kontakten men blev fundersam , i det nya elementet är det bara 3 trådar, en brun och en grå plus grön gul ( jorden) . I mitt gamla har jag fem trådar. En brun ,en blå, jorden och sen två svarta. Jag bifogar en bild hur den gamla kopplingen ser ut . Mvh
Har köpt ett nytt element och tänkte flytta över den gamla kontakten men blev fundersam , i det nya elementet är det bara 3 trådar, en brun och en grå plus grön gul ( jorden) . I mitt gamla har jag fem trådar. En brun ,en blå, jorden och sen två svarta. Jag bifogar en bild hur den gamla kopplingen ser ut . Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja..frågan är om jag måste ta ut en elektriker för att fixa detta?
Koppla då in brun och blå till 1 och 2 samt givetvis grön/gul till plint med jordsymbolen. Inte så mycket att fundera på för en gångs skull.B Baskowilma skrev:
Som Demppa skrev går det ju bra vilken som till 1 och 2 funktionellt. Men vill man vara mer formell och ansluta till första, andrafärg standardmässigt passar brun-1, blå-2 bättre och stämmer då säkert också med hur tillverkaren lägger i fallet radiator 230 V 1~.
Låt nu inte detta förvirra dig TS håll grön/gul på mitten vid jordsymbolen så spelar inte det andra någon roll för att du ska få varmt.
Låt nu inte detta förvirra dig TS håll grön/gul på mitten vid jordsymbolen så spelar inte det andra någon roll för att du ska få varmt.
Jag antar att TS valt det nya 400 V pga att det gått att läsa ut från det gamla. Oavsett är det nu valt åt det riskfria hållet sett till spänning oavsett 230 eller 400 V i dosan.Violina skrev:
Sen får du också se till faktumet att färgmässigt val av brun, vit och grön/gul pekar på att det inte sammanfaller i tid med då N brukade vara vit utan som nu blå.