Hej!

Tanken var att byta ut en äldre strömställare i vardagsrummet hemma. Huset är byggt i slutet på 60-talet så jag relativt bra koll på färger.

Jag har vit som fas, gul som tändtråd, svart som nolla men däremot osäker på vad den blåa kabeln har för roll. Tänkte att jag skulle be om hjälp med detta.

Jag skickar med några bilder så ni får en bättre uppfattning om vad jag står inför. En hand håller en äldre strömställare med vita, gula, svarta och blåa kablar i ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar i vägg med äldre strömställare, vita, gula, svarta och blåa, med skarvklämmor.
Skapa konto
En hand håller en äldre strömställare med vita, gula, svarta och blåa kablar i ett tak.
Skapa konto
Elkablar i vägg med äldre strömställare, vita, gula, svarta och blåa, med skarvklämmor.
Skapa konto
Äldre strömställare med vit, gul, svart och blå kabel exponerad vid installation.
Skapa konto
Öppen elektrisk väggdosa med en vit, gul, svart och blå kabel som är synliga, indikerande ett pågående arbete med elinstallation.
Skapa konto
Öppet eluttag i vägg med vit, gul och blå kabel, där den blå kabeln är frilagd.
Skapa konto
Öppen elströmställare med vita, gula och svarta kablar synliga innan installation.
Skapa konto

Jag vet att man ska vara behörig för pyssla med sådant här.

Leta upp ett kopplingsschema för trappkoppling så klarnar det nog.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Leta upp ett kopplingsschema för trappkoppling så klarnar det nog.
Det är lätt att googla fram men jag är som sagt osäker på dragningen och färgerna. Vad som är vad dvs

P Hanohon skrev:
Det är lätt att googla fram men jag är som sagt osäker på dragningen och färgerna. Vad som är vad dvs
Du får använda en spänningsprovare och mäta (y)Men lamputtaget i taket är kronkopplat = 2 tändtrådar för att kunna tända och släcka olika delar av tex en kristallkrona

G GoGetLost skrev:
Du får använda en spänningsprovare och mäta (y)Men lamputtaget i taket är kronkopplat = 2 tändtrådar för att kunna tända och släcka olika delar av tex en kristallkrona
Det stämmer bra, vardera ände i vardagsrummet sitter brytarna.

P Hanohon skrev:
Det stämmer bra, vardera ände i vardagsrummet sitter brytarna.
Brytarna? Är det 2 ST?

G GoGetLost skrev:
Brytarna? Är det 2 ST?
Jajamän, ber om ursäkt om jag var otydlig. Ska alltså kunna tända och släcka lampan från vardera ände i vardagsrummet

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.