22 905 läst ·
20 svar
23k läst
20 svar
HJÄLP! HEV Lampa i bilen lyser
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
@Anders_Nilsson Självklart har du rätt. Jag ville bara förklara hur det ser ut idag, men gjorde det kanske på fel sätt. Om du vill kan du titta på inläggen jag gjort om Passat GTE i den dedikerade tråden och hur jag tycker det är helt oacceptabelt av biltillverkarna att ta 450 000 för något som inte är ordentligt dokumenterat, ologiskt uppbyggt, saknar korrekta instruktioner, uppdateras och förändras hela tiden men ändå krånglar på många olika sätt. Men många/de flesta verkar inte ha betalt för den själva och är då benägna att släta över felen. Verkar ibland som att folk i allmänhet har mindre tålamod med en dammsugare för 1000kr som krånglar än en bil för 400'+. Det borde vara tvärtom, då kanske biltillverkarna hade fått skärpa sig.
Jag tror vi tycker precis lika.
Jag tror vi tycker precis lika.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det som jag tycker är ytterst märkligt att bilen behövde bärgas till verkstad, om det nu bara handlade om en uppdatering av mjukvara. Det är i och för sig likadant med motorlampan i fossildrivna bilar - det hade varit så enkelt att skruva ut felkoderna i displayen så att man åtminstone har en chans att ta reda på vad det handlar om innan bärgaren beställs.
Man kan ju också lägga ca 400 på en felkodsläsare, https://www.kjell.com/se/sok?q=Obd
Men jag kan hålla med om att det är mycket dumt att inte skriva ut felkoderna, och det känns ju fel att man ska behöva köpa en sådan pryl för det.
Att man kan läsa av felkoder med ovan nämnda felkodsläsare beror på ett lagkrav att alla bilar ska ha en sådan kontakt, annars skulle biltillverkarna säkert inte göra det så lätt...
Men jag kan hålla med om att det är mycket dumt att inte skriva ut felkoderna, och det känns ju fel att man ska behöva köpa en sådan pryl för det.
Att man kan läsa av felkoder med ovan nämnda felkodsläsare beror på ett lagkrav att alla bilar ska ha en sådan kontakt, annars skulle biltillverkarna säkert inte göra det så lätt...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Ja, det hade varit snyggt om de skrev ut vad felet var.Bo.Siltberg skrev:
Det som jag tycker är ytterst märkligt att bilen behövde bärgas till verkstad, om det nu bara handlade om en uppdatering av mjukvara. Det är i och för sig likadant med motorlampan i fossildrivna bilar - det hade varit så enkelt att skruva ut felkoderna i displayen så att man åtminstone har en chans att ta reda på vad det handlar om innan bärgaren beställs.
Min Saab gnällde "nyckelfel, kontakta verkstad" en gång. Låsa och låsa upp bilen löste problemet
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Klicka här för att svara