Ser ut att va4 kopplad som 400v 3N o inte 230V endast, översta kopplingschemat

H håbbe1961 skrev:
Ser ut att va4 kopplad som 400v 3N o inte 230V endast, översta kopplingschemat
Hur ser det u i väggen?

MultiMan
@håbbe1961 Skyddsjorden saknar anslutning i spisen, så där är ju ett katastrofalt fel direkt oavsett allt annat. Allt behöver åtgärdas.

MultiMan
F Fruhus skrev:
Ok. Då ringer jag en riktig elektriker helt enkelt
Glöm inte att be elektrikern dokumentera felkopplingarna så att butiken får klart för sig vad de gjort om spisen måste repareras.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@håbbe1961 Skyddsjorden saknar anslutning i spisen, så där är ju ett katastrofalt fel direkt oavsett allt annat. Allt behöver åtgärdas.
Ja jävlar den gulgröna sitter fel ser jag nu

Är det så illa att jag inte Ska använda spisen alls tills elektrikern varit här eller är
Det ok
Unde uppsikt ?

MultiMan
Använd inte en spis utan fungerande skyddsjord, det är mitt råd. Har du jordfelsbrytare som täcker spisen så är det bättre och kan väl gå att använda tillfälligt (men den borde väl löst ut redan med dessa kopplingar om den funnits).

Utan ansluten skyddsjord kan hela spisen bli strömförande utan att någon säkring löser ut.

Inte alls.

Det där passar ju i tråden om värsta elkopplingen. Kolla upp om företaget är registrerat på elsäkerhetsverkets hemsida och gör en anmälan dit. Ett sånt där fel ska man definitivt inte göra om man är någon form av yrkesman.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
ClasseClas
F Fruhus skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Ajajaj, superfel!

MultiMan MultiMan skrev:
För det första, spisens beteckning du angav till mig har 400V elementspänning enligt alla källor jag kan hitta, inklusive Electrolux reservdelsshop (400V spisplattor t ex).

Spisen på bilden har 230V elementspänning och kräver nolla, men på din bild hänger den blå kabeln löst och är inte inkopplad.

Personen som kopplade in din spis har saknat kunskap om hur man gör och antingen får de skicka någon annan eller så måste du ringa en elektriker. Skyddsjorden verkar agera nolla, ett allvarligt fel som ingen auktoriserad elinstallatör, som det heter numera, gör. Skyddsjorden är inte inkopplad alls, ett potentiellt livsfarlig fel om något händer. Du har också risken att spisen skadats av detta.

Kunnige och hjälpsamme @Bo.Siltberg som gjort spisbibeln vill nog se detta och både bli arg och lite ledsen över hur vitvarubutiker sköter sina åtaganden.
hur menar du att spisen på bilden och beteckningen jag angav inte stämmer? Blir mer och mer förvirrad här. Kommer en elektriker på fredag men undrar om det kan vara så fult att de säger att det är den modellen fast de kokat ihop insidan själva ?

F Fruhus skrev:
hur menar du att spisen på bilden och beteckningen jag angav inte stämmer?
Jag hittar två olika manualer till den spisen, PNC 943 004 938 och 943 004 897. Den ena säger 230V och den andra 400V. Så det som gäller är vad som står på lappen på spisen, 230V.

• Gilla
Fruhus
  • Laddar…
F Fruhus skrev:
F Fruhus skrev:
VAD I HELSKOTTA ???
VAR ÄR jordtråden kopplad ?

Har de använt jordtråden som nolla ? Och skitigt i jordningen ?

C
useless useless skrev:
Kolla upp om företaget är registrerat på elsäkerhetsverkets hemsida och gör en anmälan dit.
Det är naturligtvis helt åt h-e, men frågan är om det där överhuvud taget kräver auktorisation...?

C cpalm skrev:
men frågan är om det där överhuvud taget kräver auktorisation...?
TS skrev:
F Fruhus skrev:
När spisen skulle installeras visade det sig att mitt uttag saknade nolla men genom att koppla om något så fick de det att funka.
Det tolkade jag som att man har gjort någon ändring i den fasta installationen. Men lösningen kan ju såklart vara att man fulnollade spisen via skyddsjorden.
Även om det inte behövs någon auktorisation så är det lika mycket fel att koppla på det viset, så på ett eller annat sätt måste butiken få kännedom om att deras tekniker är ute och åstadkommer farliga inkopplingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.