Fairlane Fairlane skrev:
Ja, så tänkte jag också, till det kom

Om en av huvudsäkringarna går och det innebär att tvättmaskin och torktumlare stannar så kan jag inte tolka det på annat sätt än att de båda ligger på den fasen.
Om jag förstod det korrekt så gick det en kabel till första uttaget (tvättmaskin) och sen vidare till det andra uttaget (torktumlare)
Korrekt, med tillägget jag gjorde om att jag inte kan se kablarna då de ligger i rör. Utifrån ditt/ert tacksamma uppmärksammande ska jag göra som så att jag plockar ur relevant säkring och kontrollerar om TT de facto blir strömlös.

Fairlane Fairlane skrev:
Om en av huvudsäkringarna går och det innebär att tvättmaskin och torktumlare stannar så kan jag inte tolka det på annat sätt än att de båda ligger på den fasen.
Ja naturligtvis, missade det. :oops: Fast då blir man rätt nyfiken på hur det är gjort i centralen. Två dvärgar bredvid varandra är normalt på olika faser även om det inte är någon garanti.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis, missade det. :oops: Fast då blir man rätt nyfiken på hur det är gjort i centralen. Två dvärgar bredvid varandra är normalt på olika faser även om det inte är någon garanti.
Precis min tanke också. Det låter som att man tagit en 5-ledare, men sen satt 2 fas-ledare till samma fas.
Drar både torktumlare och tvättmaskin maximalt samtidigt så lär dels belastningen på nollan bli alldeles för hög och dels lär belastningen på huvudsäkringen blir för hög.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.