E
A Aztrill skrev:
Ja alltså att koppla den blåa till nollan
Och sen får du skilja på kablar avsedda för fast installation och apparater.

Minst 1,5 millimeter i kvadrat för fast installation.

Exakt var har du tänkt placerade denna?
Är det tänkt bara ska funka eller ska det vara korrekt utfört också?

A Aztrill skrev:
Hittade denna sladd i min sladdlåda, borde väl kunna separera dem och använda? Matchar också färgen :)[bild]
Det där är en ansluningskabel, får inte användas.

Det känns som att du är på väg att utsätta dig och andra för livsfara. Jag föreslår att du inte ger dig på det här själv. Strömgenomgång kan ge livslånga men, även om det bara är hushållsel det handlar om.

• Haha
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
S sunqan skrev:
Det där är en ansluningskabel, får inte användas.

Det känns som att du är på väg att utsätta dig och andra för livsfara. Jag föreslår att du inte ger dig på det här själv. Strömgenomgång kan ge livslånga men, även om det bara är hushållsel det handlar om.
Nåja, men vet folk inte vad som görs är det bara att följa regulationerna enligt mig. De flesta människor har en snutt FK1, 5 liggandes, bara klippa till en bit så det blir samma area och ordentlig kontakt om du tänkt bygla i strömbrytaren. Vad ska du bygla och varför?

E El-Löken66 skrev:
Nåja, men vet folk inte vad som görs är det bara att följa regulationerna enligt mig. De flesta människor har en snutt FK1, 5 liggandes, bara klippa till en bit så det blir samma area och ordentlig kontakt om du tänkt bygla i strömbrytaren. Vad ska du bygla och varför?
Jag har väldigt svårt för att hjälpa folk skada sig, så ibland nöjer jag mig med att bara konstatera att i den kontext som tråden diskuterar, är en anslutningskabel helt fel. Behöver personen en bit blå följsam kabel att binda upp sina blommor i fönstret med, då funkar den däremot utmärkt, men det är inte det tråden handlar om...

Jag skulle förövrigt aldrig ansluta något utan att fått bekräftat att det som görs är korrekt. Det är därför jag ställer frågor så saker inte blir fel. Har lärt mig en hel redan genom denna tråd. Har tyvärr ingen 1.5:a liggandes utan får införskaffa.

Du behöver först och främst säkerställa att den blå du ser i kopplingsdosan är neutralledare. Försök inte mäta fram detta om du inte är mycket erfaren (Tippz kanske kan ge en mätprocedur annars). Bättre att rycka lite i ledarna och titta i andra dosor, t.ex för ett uttag, att den blå neutralledare. Det är näst intill omöjligt att de blå kan vara något annat än neutralledare men man chansar inte i alla fall.

Skaffa sedan blå FK 1.5, H07V. Lampsladden är inte tillåten att dras i rör. De finns i korta längder i handeln.
Skaffa även Wago 221 eller dylikt (5-vägs). Försök inte knö in en extra ledaren under den röda tomtehatten om du inte har vana av dessa. Utan klipp av ledarna, skala dem på nytt, utan att skada kopparledaren, och koppla samman i en Wago. Om kopplingsdosan sitter rakt ovanför strömbrytaren finns det en chans att den blå FKn kan tryckas ned i röret. Annars får man antingen använda befintliga trådar som dragtråd (och därmed byta alla ledare) eller använda en dragfjäder. Det krävs alltså lite hantverk, varför arbetet är behörighetskrävande.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Eftersom ingen annan sagt det - se till att det är spänningslöst när du börjar pilla på kablarna.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.