leby leby skrev:
Nu gissar mamn inte med el men man kan använda ett troligt antagande för att mäta och bekräfta sitt antagande.

Det rör som har en Blå,Brun,Grön/blå,gul borde komma från en kopplingsdosa och vara just.
Blå, Nolla
Brun, Fas
Grön, Tändtråd (du är säker på att den inte är Gul/Grön?
Gul/Grön (randig på längden) Jord

Man kan sen gör antagandet och bekräfta med mätning att andra röret går vidare till en lampa till eller möjligen ett ojordat vägguttag (försök att leta upp det)

Om du mäter 400V mellan brun/brun eller mellan brun/grön så har du två faser i taket och då ska du nog stoppa och kalla dit en elektriker.
Mät
Brun2/Blå
Brun2/Gul:Grön

Brun1/Blå
Brun1/Gul:Grön

Mät 2ggr med väggbrytareen i båda lägen.
Grön/Blå
Grön/Gul:grön

Om du börjar här så kan nog de kunniga i forumet hjälpa dig vidare.
Tack för att du gjorde ett kontrollschema, detta är inte mitt område somsagt. Jag skrev fel, det är såklart
Blå,brun, grön/gul, gul ur ena
och brun samt blå ur andra.

Dessa mätningar gjorde jag idag.

Blå - gul - 230
Brun(2) - Blå - 0
Brun(2) - Gul/grön - 0
Brun(1) - Blå - 233 (både avstängd och tänd )
Brun(1) - gul/grön - 233 (både avstängd och tänd)

För att klargöra, vad jag vill sätta upp, se bilden

• Elektrisk installationsdosa med en uttag och tre anslutningar för elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hände det inget på brun(2) och gul vid knappen på/av?

R roli skrev:
Hände det inget på brun(2) och gul vid knappen på/av?
nej ingenting alls

En rimlig gissning är nog att man tänkt sig koppla vidare brun1 - brun2 och blå1 - blå 2 (på första bilden ser det ju ut som den blåa redan är vidarekopplad). Då blir det logiskt att du inte mäter någon spänning mot någon av de andra trådarna. Lite knepigt att veta varför man inte kopplat vidare gröngul också.
Du bör nog ta reda på var de tar vägen innan du kopplar ihop detta.

Jag har försökt hitta var den bruna och blåa går vidare till utan att lyckas. Ringde förra ägaren som menar att han bara har kopplat blå och gula till en lampa direkt. Frågan är då, om jag kan koppla dem samt jord direkt till mitt uttag?

B boxbygg skrev:
Jag har försökt hitta var den bruna och blåa går vidare till utan att lyckas. Ringde förra ägaren som menar att han bara har kopplat blå och gula till en lampa direkt. Frågan är då, om jag kan koppla dem samt jord direkt till mitt uttag?
Det bör ej ligga en strömförande kabel (brun) som ej är inkopplad som den ska.

B boxbygg skrev:
Titta dig omkring i rummet först. Endast om rummet har skyddsjordade vägguttag i sin helhet så ska lamputtaget vara skyddsjordat. Det är på gränsen ifall man skyddsjordade uttagen i hus byggda 1984, men det kan vara gjort senare.

De två trådarna som du inte vet var de tar vägen går säkert till ett uttag som kanske inte finns kvar. Om du inte kan hitta den dosan och garantera att ledarna är isolerade där så bör du koppla bort dem i takdosan.

Den mätning du gjort visar inte vad som är fas, nolla, tändtråd och skyddsjord. Man kan göra rimliga antaganden, men mätningen är inget facit. Bara så du vet. Du är själv ansvarig för att det blir rätt kopplat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.