Hej!
Vi ska koppla in en byggcentral i en äldre lokal som har massa gamla Semko-17-uttag (16A, trefas). Problemet är att byggcentralerna har CEE-kontakt. Antingen har man en adapter/omvandlare från Semko-17 till CEE eller så byter man ut Semko-17-uttagen mot nya CEE-uttag.
Jag anser mig ha nödvändig kompetens för att byta ut uttagen. Får jag göra detta?
Vi ska koppla in en byggcentral i en äldre lokal som har massa gamla Semko-17-uttag (16A, trefas). Problemet är att byggcentralerna har CEE-kontakt. Antingen har man en adapter/omvandlare från Semko-17 till CEE eller så byter man ut Semko-17-uttagen mot nya CEE-uttag.
Jag anser mig ha nödvändig kompetens för att byta ut uttagen. Får jag göra detta?
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Eftersom det inte går att "bara" byta uttagen, så nä, det får du inte. Kabeln måste bytas också, från 4- ledare till 5G2, 5.
Som jag förstår det är det i vanliga fall en kabel med fem ledare. I Semko-17-kontakten så är jorden i höljet på kontakten eller i speciella jordbläck utanpå kontakten.Kopparkullen skrev:
Jag tycker att jag borde få göra det eftersom jag vet hur! Eller den regeln går inte in där när det är trefassystem? Jag läste någonstans att gränsen gick om det var över 16A och någonstans har jag läst att gränsen är om det är fler än två ledare man ska koppla in och kan göra fel på. Då skulle tre ledare (1 fas, jord och nolla) inte vara tillåtet. Jag är förvirrad!Rrrrr skrev:
Rrrrr>Visa den föreskriften är du snäll, mig veterligen så är det fullt tillåtet att byta uttag upp till 16A.
Att det sen kanske inte är lämpligt för gemene man att byta 3-fas uttag är en annan sak.
/Kent
Att det sen kanske inte är lämpligt för gemene man att byta 3-fas uttag är en annan sak.
/Kent
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Så här står det:
ELSÄK-FS 2010:4 är föreskriften som behandlar behörighet. Där står i 1 kap 3 §
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en starkströmsanläggning.
Möjligen kan man diskutera om man får byta från en typ av uttag till ett annat... Viktigast är ju att man har 100% koll på vilka ledare som är faser, neutral och skyddsjord.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en starkströmsanläggning.
Möjligen kan man diskutera om man får byta från en typ av uttag till ett annat... Viktigast är ju att man har 100% koll på vilka ledare som är faser, neutral och skyddsjord.
Så länge man har 100% koll borde det alltså vara tillåtet. Det är dock en tolkningsfråga vad "utbyte" är, som Bo.Siltberg nämnde ovan...
Så länge man är osäker på vad man får och inte får samt tycker att man "borde" så kanske man ska ge sjutton i det hela. I övrigt, har du 100% koll på vad som är faser, nolla och jord? Är den äldre kabeln + trådar i så pass bra skick att man problemfritt kan växla uttag? Är jorden en fast tråd eller som en biledare i manteln med lägre dimension osv osv osv osv, många saker man ändå ska tänka på när man håller på med gamla grejer, att man vet teoretiskt hur det ska vara betyder inte att det funkar praktiskt alla gånger.
Står det inte någonstans om man grottar ner sig att man bara får byta till likvärdig/lika som det man vill ha bort samt att inkoppling då av det nya ska kunna följa det senaste föreskrifterna? Tänkte också lite på jämförelsen med byte brytare mot brytare samt byte brytare mot dimmer, om du förstår.Bo.Siltberg skrev:Så här står det:
Har inte lusläst några föreskrifter, men jag hade för mig att man bara fick byta till likadan apparat. Man får väl inte ens byta från strömställare till dimmer? Då är då bytet från Semko17 till modernt 3-fasuttag betydligt svårare/mer riskfyllt.
Men det är ju som vanligt: Gör du allt rätt så kommer ingen att bry sig.
Men det är ju som vanligt: Gör du allt rätt så kommer ingen att bry sig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Inte vad jag sett. Att man inte skulle få byta en strömbrytare till en dimmer är något som vi troligen hittat på i detta forum, med rätta
.
William Persater har svarat på just en sådan fråga:
Men eftersom vi värnar om våra medlemmar har vi väl varit försiktiga med att uppmuntra byte till en annan slags strömbrytare eller uttag, dvs när det inte går att direkt följa det gamla exemplet. William går ju ett steg längre än föreskrifterna och agiterar för kunskap trots att begreppet nödig kännedom inte längre finns i Elinstallatörsförordningen.
William Persater har svarat på just en sådan fråga:
Det finns inget särskilt undantag för dimmer. I behörighetsföreskrifterna 2007:2, 3 § anges vad som är undantaget från krav på behörighet. I första punkten står som ett av undantagen: "Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning".
Dimmer är ju en elkopplare och om den upfyller kraven på ström och spänning finns inte hinder att byta utan behörighet - om, men bara om, man vet hur man ska göra det och hur arbetet ska kontrollers
Dimmer är ju en elkopplare och om den upfyller kraven på ström och spänning finns inte hinder att byta utan behörighet - om, men bara om, man vet hur man ska göra det och hur arbetet ska kontrollers
Men eftersom vi värnar om våra medlemmar har vi väl varit försiktiga med att uppmuntra byte till en annan slags strömbrytare eller uttag, dvs när det inte går att direkt följa det gamla exemplet. William går ju ett steg längre än föreskrifterna och agiterar för kunskap trots att begreppet nödig kännedom inte längre finns i Elinstallatörsförordningen.
Elsäkerhetsverket har själva skrivit att man inte får byta till dimmer. Det är jag helt säker på!
Står i någon av alla pdfer här: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Publikationer/Publikationsshop/
Nån som har lite att göra kan ju leta reda på texten och citera hit. Jag har bråttom iväg nu och hinner tyvärr inte själv
Står i någon av alla pdfer här: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Publikationer/Publikationsshop/
Nån som har lite att göra kan ju leta reda på texten och citera hit. Jag har bråttom iväg nu och hinner tyvärr inte själv
Med viss risk att "Bo Siltberg" kommer och hugger mig...
Med erfoderlig kunskap får du lov att byta befintlig elmateriel upp till 16A. Vilket innefattar i STORT sett all el i ett vanligt hushåll.
Med erfoderlig kunskap får du lov att byta befintlig elmateriel upp till 16A. Vilket innefattar i STORT sett all el i ett vanligt hushåll.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Fast kan inte det ha varit i förra utgåvan av "elsäkerhetspocket"? där fanns ju en del skrivningar som var märkliga. ENl. den fick man ju ex. inte installera uttag eller brytare med snabbkoppling om apparatdosan var av metall.