E
E elmont skrev:
Gillar du inte vaselin?? ett fantastiskt undermedel som går att använda till mycket OCH det finns att köpa för en billig penning i stort sett i alla "varuhus".
Nu vill jag nog inte höra mer detaljer.
Men visst är det bra ibland.

E elmont skrev:
Gillar du inte vaselin?? ett fantastiskt undermedel som går att använda till mycket OCH det finns att köpa för en billig penning i stort sett i alla "varuhus".
Vaselin är ju standardutrustning i vårt yrke :cool:

• Haha
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, jag har inte använt det än. (Jo, vaselin på bilbatteriets polskor, på den gamla goda tiden då batterier inte var lika inkapslade som idag)
Men jag är helt med på alla goda egenskaper vaselinet har.
Jag har använt gelskarvar några gånger, säkert ungefär samma funktion men dyrare ... :)
159415-43-0718890bl_IjUhgK.jpg

Bästa smörjan när man drar trådar i rör

Har du provat med talk? Man tar skalet (ca 0,5 m) från tex en EKK fyller det med talk, stoppar in "slangen" i röret och blåser in talken.
Det fungerar mycket mycket bra. Problemet är att få tag på talk numer så har i alla mina grossister den inte i sortimentet.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Har du provat med talk? Man tar skalet (ca 0,5 m) från tex en EKK fyller det med talk, stoppar in "slangen" i röret och blåser in talken.
Det fungerar mycket mycket bra. Problemet är att få tag på talk numer så har i alla mina grossister den inte i sortimentet.
Hur blir det med potatismjöl eller Maizeba?
Då kanske det blir fullt av mjölbaggar till slut. :thinking:

Men varför inte använda kabel smörjmedel?

Visserligen är mjöl ganska likt talk men en liten skillnad är att blir mjölet det minsta fuktigt blir det som klister, så mjöl är ungefär lika dåligt som såpa/diskmedel. Trådarna kommer att sitta fast ordentligt efter en tid.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Leta talkpuder på internet. Jag såg 1 kg för 120 kr.

T Thomas_Blekinge skrev:
Leta talkpuder på internet. Jag såg 1 kg för 120 kr.
Dom senaste 30-40 åren har jag, gud förbjude, nyttjat silikonspray i ytterst små doser. MEN det är ytterst sällan som behovet finns. Det handlar om duschar på delar av en sekund. Det var väl ungefär då som grossisterna slutade med talk och började sälja silikonspray.
Ps under några år så lade man i en liten mängd talk i FK kartongerna så att tråden var talkad och klar att dra i. Mins jag inte fel var det Bjuhagens

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Dom senaste 30-40 åren har jag, gud förbjude, nyttjat silikonspray i ytterst små doser. MEN det är ytterst sällan som behovet finns. Det handlar om duschar på delar av en sekund. Det var väl ungefär då som grossisterna slutade med talk och började sälja silikonspray.
Ps under några år så lade man i en liten mängd talk i FK kartongerna så att tråden var talkad och klar att dra i. Mins jag inte fel var det Bjuhagens
Ja, det finns olika alternativ. Kanske går att fråga kabelfabriken var detta ska köpas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.