Har köpt en ny lampa som består av 7 armaturer och då 7 stycken sladdar. I dessa sladdar finns det två mindre, 1 blå och 1 brun sladd och jag har svårt att förstå hur det ska kopplas ihop. Fick enbart med 3 stycken kopplingsklämmor till totalt 14 sladdar. Samt hur ska de tre sladdarna från taket kopplas in i lampan?
Jag fick ingen manual eller innehållsförteckning och det känns som att det saknas väldigt mycket saker för att det ska funka. Jag har varit i kontakt med stället jag köpte den ifrån, men dom kunde inte ge något svar då dom själva inte lagerför produkten, utan köper den direkt från en återförsäljare. Dom ska ta kontakt med dom och kolla om det några instruktioner eller annat som har missats att skickas med. Har dock inte några förhoppningar från deras sida så får ta tag i det själv.
Vad behöver jag ev. köpa för att koppla ihop lampan och koppla in den i taket?
Har alltså 7 stycken såna här armaturer med 2 sladdar i varje vilket ger 14 sladdar totalt
Så här ser "dosan" ut som ska sitta i taket. Hur ska dessa 14 sladdar sitta här i enbart 3 kopplingsklämmor och hur/var ska de tre sladdarna från taket in?
Tacksam för svar och tips.
Jag fick ingen manual eller innehållsförteckning och det känns som att det saknas väldigt mycket saker för att det ska funka. Jag har varit i kontakt med stället jag köpte den ifrån, men dom kunde inte ge något svar då dom själva inte lagerför produkten, utan köper den direkt från en återförsäljare. Dom ska ta kontakt med dom och kolla om det några instruktioner eller annat som har missats att skickas med. Har dock inte några förhoppningar från deras sida så får ta tag i det själv.
Vad behöver jag ev. köpa för att koppla ihop lampan och koppla in den i taket?
Har alltså 7 stycken såna här armaturer med 2 sladdar i varje vilket ger 14 sladdar totalt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser "dosan" ut som ska sitta i taket. Hur ska dessa 14 sladdar sitta här i enbart 3 kopplingsklämmor och hur/var ska de tre sladdarna från taket in?
Logga in
Skapa konto
Tacksam för svar och tips.
Hör av dig till försäljningsstället och fråga efter anvisningen till lampan du har köpt. Kan de inte ta fram en på Svenska kan du vad jag förstått kräva återköp.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Alla blåa (N) ihop, alla bruna ihop, kopplas mot fas och nolla (blå) i takdosan. Färgen i takdosan kan variera. Fota gärna så man man lättare ge hänvisningar.
Men du kommer ha det trångt att få in 7stt ledare per plint. Jag skulle bytt till en större kopplingsklämma.
trodde dock inte att man fick sälja denna typ an ”omonterad” armatur i Sverige.
Men du kommer ha det trångt att få in 7stt ledare per plint. Jag skulle bytt till en större kopplingsklämma.
Ja du har rätt i det. Kollade här tex. https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/bruksanvisning/ Grejen är att jag har letat efter en lampa i flera veckor känns det som och hittade till slut den här som passade superbra hemma. Så vill gärna behålla den men kanske ska reklamera om vi inte får återkoppling.snuttjulle skrev:
Det är väldigt vanskligt att få in 7 st ledare även i en klämma som i sig sväljer den sammanlagda ledararean. Inte minst utan att det sticker ut oisolerad ledare utanför klämman. Eftersom det finns plats skulle jag parallellkoppla ett par 5-poliga Wago 222 eller motsvarande.Henrik.woll skrev:
Helt galet att tillverkaren/säljaren överlåter denna övning till köparen.
Henrik.woll skrev:
Alla blåa (N) ihop, alla bruna ihop, kopplas mot fas och nolla (blå) i takdosan. Färgen i takdosan kan variera. Fota gärna så man man lättare ge hänvisningar.
Ah, jag tror jag förstår. Är det såhär du menar?
Logga in
Skapa konto
När du säger en större kopplingsklämma menar du en tex en sockerbit som är fysiskt större så man helt enkelt får in fler sladdar eller en klämma med flera ingångar på ena sidan och en ingång på andra?
Huset är ca 100 år och elen verkar på vissa ställen vara ganska gammal, så har inte standardfärger som det finns i de andra rummen som är renoverade relativt nyligen. Har färgerna gul, vit, blå ser det ut som. Lutar att låta en elektriker montera själva lampan då vi har ganska mycket annat el-jobb som behöver utföras i hemmet. Men det ser ut såhär iaf.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Har du ens jord i den konktakten? Kan du fotografera hur det ser ut i änden på de tre kablarna som kommer ur taket?
Det kan mycket väl vara krontändning (om du t.ex. har 2 st strömbrytare till lampan), och då blir det farligt om du skulle koppla en av dessa ledare till lampans hölje.
Att ta in en elektriker kan vara bra. Och om du inte gör det, kolla så du verkligen har jord där.
Det kan mycket väl vara krontändning (om du t.ex. har 2 st strömbrytare till lampan), och då blir det farligt om du skulle koppla en av dessa ledare till lampans hölje.
Att ta in en elektriker kan vara bra. Och om du inte gör det, kolla så du verkligen har jord där.
https://www.bauhaus.se/toppklamma-w...YDRjhF4lsvShOY9raEwnlzc4vSPFZ_GBoCxkgQAvD_BwE
3 ST sådana.
Är det verkligen jord du har när elen är så gammal ? Du bör mäta det där. Som ovan skriver är det antagligen 2 tändtrådar och en nolla.
Själva lampan har 2 ledare och bör således vara dubbelisolerad vilket eliminerar behovet av jord i armaturen.
3 ST sådana.
Är det verkligen jord du har när elen är så gammal ? Du bör mäta det där. Som ovan skriver är det antagligen 2 tändtrådar och en nolla.
Själva lampan har 2 ledare och bör således vara dubbelisolerad vilket eliminerar behovet av jord i armaturen.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja i teorin är det så, men som sagts tidigare säkerställ vilka ledare som är vad i taket.C casana_skagerak skrev:Ah, jag tror jag förstår. Är det såhär du menar?
[bild]
När du säger en större kopplingsklämma menar du en tex en sockerbit som är fysiskt större så man helt enkelt får in fler sladdar eller en klämma med flera ingångar på ena sidan och en ingång på andra?
Huset är ca 100 år och elen verkar på vissa ställen vara ganska gammal, så har inte standardfärger som det finns i de andra rummen som är renoverade relativt nyligen. Har färgerna gul, vit, blå ser det ut som. Lutar att låta en elektriker montera själva lampan då vi har ganska mycket annat el-jobb som behöver utföras i hemmet. Men det ser ut såhär iaf.
[bild]
Byt även till tex klämman som nämnts av anders243
Okej, ja det sitter ju faktiskt två strömbrytare till lampan. Bara ena av dom tänder och släcker lampan som nu sitter i taket som bara är en enkel lampsladd med en sockel typ. På väggen är det ett "hål" med sladdar i så har alltid tänkt att den andra lampknappen går till sladdarna där om man vill koppla in en till lampa. Men så kanske inte fallet är?Anders243 skrev:
Har du ens jord i den konktakten? Kan du fotografera hur det ser ut i änden på de tre kablarna som kommer ur taket?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var det såhär du menade med slutet där sladdarna kommer ut?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skulle säga att det med stor säkerhet inte finns jord i det uttaget, utan att du har krontändning.
Det betyder att en strömbrytare styr en av trådarna, och den andra brytaren styr den andra tråden. På så sätt kunde man "dimma" lampor genom att t.ex. tända bara halva kristallkronan.
OM det nu är så, så har du ingen jord där, och om du då skulle kopplat en av ledarna till jorden på lampan så skulle den bli späninngssatt om du "tänt" den andra strömbrytaren.
Så antingen får du ordna en lampa som inte kräver jord, eller kanske ännu bättre, ta in en elektriker som ordnar jord (och lampan du har).
Det betyder att en strömbrytare styr en av trådarna, och den andra brytaren styr den andra tråden. På så sätt kunde man "dimma" lampor genom att t.ex. tända bara halva kristallkronan.
OM det nu är så, så har du ingen jord där, och om du då skulle kopplat en av ledarna till jorden på lampan så skulle den bli späninngssatt om du "tänt" den andra strömbrytaren.
Så antingen får du ordna en lampa som inte kräver jord, eller kanske ännu bättre, ta in en elektriker som ordnar jord (och lampan du har).
Lämpligtvis kronkopplar du lampan. 2+5 tex.