Hej jag grävde ut för en plint och stötte på denna kabeln. Både jag och grannen har fibern kvar i huset och låg inte där bolaget markerat ut i marken. Någon som vet vad detta är för något
 
  • Grävd jord som visar turkosfärgade plastband, möjlig märkning för underjordisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt band började användas när kabelTV grävdes ner och på vissa ställen va nog den grävningen vildare och sämre koll på än dagens fibergrävare.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Grönt band började användas när kabelTV grävdes ner och på vissa ställen va nog den grävningen vildare och sämre koll på än dagens fibergrävare.



då får jag hoppar att alla kör med tv över internet tycker det är skumt att kablar som är så små inte ligger i någon form av rör
 
Det gröna är ett sökband tittar jag noga på bilden ser jag ingen kabel men den kanske ligger nere i jorden lite under vilket den bör göra.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det gröna är ett sökband tittar jag noga på bilden ser jag ingen kabel men den kanske ligger nere i jorden lite under vilket den bör göra.
Kabeln är i mitten på bilden med en liten bit gammal tejp på sig precis brevid roten nästan
 
J
Skulle också tro att det är en gammal koaxkabel från kabel-tv.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
E
J Jocke Best skrev:
Skulle också tro att det är en gammal koaxkabel från kabel-tv.
När du gjorde Ledningskollen kom det upp vilka nätägare som hade intressen i ditt område, kolla där.
 
E El-Löken66 skrev:
När du gjorde Ledningskollen kom det upp vilka nätägare som hade intressen i ditt område, kolla där.
ledningskollen har jag missat jag har haft ute det bolag som tillhanda håller mitt fiber och el att få uppmärkt var jag har alla kablar från dom har nu i efterhand kollat ledningskollen så får vi se vad som sker ingen i grannskapet har varken förlorat tv eller bredband så är det tv kabel in i mitt hus så är jag lugn
 
Har där varit ett annat företag innan som förberett för fiber
Istället för att använda befintlig kanalisation så lägger dom ner ett nytt rör (dukt)
Det gröna sökbandet ska visa att det är fiberoptisk kabel som ligger där
Orange är tele, gult starkström och blått är vatten (pemslang med blå rand)
 
E
E Emil j skrev:
ledningskollen har jag missat jag har haft ute det bolag som tillhanda håller mitt fiber och el att få uppmärkt var jag har alla kablar från dom har nu i efterhand kollat ledningskollen så får vi se vad som sker ingen i grannskapet har varken förlorat tv eller bredband så är det tv kabel in i mitt hus så är jag lugn
Jaha. Men då missar du inte det nästa gång.
Nu kan det ta någon dag att få svar så höljet du gropen tills du fått svar är det på egen risk.

Ser att Uffe tror det är vatten men det brukar ligga djupare och vara betydligt kraftigare men det kan ligga grunnare ifall det stängs av för säsongen. Men normalt inget att bekymra sig om.
 
Det gröna bandet på bilden har en söktråd i sig och används till att varna för att det ligger fiber ca 10 cm längre ner, samt för att kunna söka efter var den ligger. Jag har lagt ner mycket sådant. Det ligger i så fall en så kallad dukt (ett vitt eller färgglatt plaströr) 1-20 cm under bandet - gräv försiktigt. Är det fiber i den blir det dyrt att laga då fibern behöver bytas ut hela vägen, annars går det på någon minut med två skarvar och en bit dukt av samma tjocklek.

Om det är utanför tomtmark kan det vara en fler-dukt som går till flera eller många hushåll.
Fiberleverantörers kartor stämmer ofta inte.
Det kan såklart också vara kabel-tv som någon skrev, men typen av sökband används idag främst för fiber.
 
Redigerat:
E
M multix skrev:
Det gröna bandet på bilden har en söktråd i sig och används till att varna för att det ligger fiber ca 10 cm längre ner. Jag har lagt ner mycket sådant. Det ligger i så fall en så kallad dukt (ett vitt eller färgglatt plaströr) 1-20 cm under bandet är det nog en så kallad dukt för fiber - gräv försiktigt. Är det fiber i den blir det dyrt att laga då fibern behöver bytas ut hela vägen, annars går det på någon minut med två skarvar och en bit dukt av samma tjocklek.

Om det är utanför tomtmark kan det vara en fler-dukt som går till flera eller många hushåll.

Det kan såklart också vara kabel-tv som någon skrev, men typen av sökband används idag främst för fiber.
Om sökbandet används ska det skarvas!
Missas ibland..
 
Ta en bättre bild på den avgrävda kabeln så kan vi hjälpa dig.
 
E El-Löken66 skrev:
Jaha. Men då missar du inte det nästa gång.
Nu kan det ta någon dag att få svar så höljet du gropen tills du fått svar är det på egen risk.

Ser att Uffe tror det är vatten men det brukar ligga djupare och vara betydligt kraftigare men det kan ligga grunnare ifall det stängs av för säsongen. Men normalt inget att bekymra sig om.
Var skrev jag att det var vatten?
Skrev att det gröna sökbandet tydde på fiber
Sen räknade jag upp färger för olika alternativ
Det verkar som att du läser inläggen precis som fan läser bibeln :cool:
 
  • Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om sökbandet används ska det skarvas!
Missas ibland..
Ska gult markeringsband för starkström också skarvas?
I så fall berätta gärna hur ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.