Grönt band började användas när kabelTV grävdes ner och på vissa ställen va nog den grävningen vildare och sämre koll på än dagens fibergrävare.
Det gröna är ett sökband tittar jag noga på bilden ser jag ingen kabel men den kanske ligger nere i jorden lite under vilket den bör göra.
ledningskollen har jag missat jag har haft ute det bolag som tillhanda håller mitt fiber och el att få uppmärkt var jag har alla kablar från dom har nu i efterhand kollat ledningskollen så får vi se vad som sker ingen i grannskapet har varken förlorat tv eller bredband så är det tv kabel in i mitt hus så är jag lugnE El-Löken66 skrev:
Har där varit ett annat företag innan som förberett för fiber
Istället för att använda befintlig kanalisation så lägger dom ner ett nytt rör (dukt)
Det gröna sökbandet ska visa att det är fiberoptisk kabel som ligger där
Orange är tele, gult starkström och blått är vatten (pemslang med blå rand)
Istället för att använda befintlig kanalisation så lägger dom ner ett nytt rör (dukt)
Det gröna sökbandet ska visa att det är fiberoptisk kabel som ligger där
Orange är tele, gult starkström och blått är vatten (pemslang med blå rand)
Jaha. Men då missar du inte det nästa gång.E Emil j skrev:ledningskollen har jag missat jag har haft ute det bolag som tillhanda håller mitt fiber och el att få uppmärkt var jag har alla kablar från dom har nu i efterhand kollat ledningskollen så får vi se vad som sker ingen i grannskapet har varken förlorat tv eller bredband så är det tv kabel in i mitt hus så är jag lugn
Nu kan det ta någon dag att få svar så höljet du gropen tills du fått svar är det på egen risk.
Ser att Uffe tror det är vatten men det brukar ligga djupare och vara betydligt kraftigare men det kan ligga grunnare ifall det stängs av för säsongen. Men normalt inget att bekymra sig om.
Det gröna bandet på bilden har en söktråd i sig och används till att varna för att det ligger fiber ca 10 cm längre ner, samt för att kunna söka efter var den ligger. Jag har lagt ner mycket sådant. Det ligger i så fall en så kallad dukt (ett vitt eller färgglatt plaströr) 1-20 cm under bandet - gräv försiktigt. Är det fiber i den blir det dyrt att laga då fibern behöver bytas ut hela vägen, annars går det på någon minut med två skarvar och en bit dukt av samma tjocklek.
Om det är utanför tomtmark kan det vara en fler-dukt som går till flera eller många hushåll.
Fiberleverantörers kartor stämmer ofta inte.
Det kan såklart också vara kabel-tv som någon skrev, men typen av sökband används idag främst för fiber.
Om det är utanför tomtmark kan det vara en fler-dukt som går till flera eller många hushåll.
Fiberleverantörers kartor stämmer ofta inte.
Det kan såklart också vara kabel-tv som någon skrev, men typen av sökband används idag främst för fiber.
Redigerat:
Om sökbandet används ska det skarvas!M multix skrev:Det gröna bandet på bilden har en söktråd i sig och används till att varna för att det ligger fiber ca 10 cm längre ner. Jag har lagt ner mycket sådant. Det ligger i så fall en så kallad dukt (ett vitt eller färgglatt plaströr) 1-20 cm under bandet är det nog en så kallad dukt för fiber - gräv försiktigt. Är det fiber i den blir det dyrt att laga då fibern behöver bytas ut hela vägen, annars går det på någon minut med två skarvar och en bit dukt av samma tjocklek.
Om det är utanför tomtmark kan det vara en fler-dukt som går till flera eller många hushåll.
Det kan såklart också vara kabel-tv som någon skrev, men typen av sökband används idag främst för fiber.
Missas ibland..
Var skrev jag att det var vatten?E El-Löken66 skrev:Jaha. Men då missar du inte det nästa gång.
Nu kan det ta någon dag att få svar så höljet du gropen tills du fått svar är det på egen risk.
Ser att Uffe tror det är vatten men det brukar ligga djupare och vara betydligt kraftigare men det kan ligga grunnare ifall det stängs av för säsongen. Men normalt inget att bekymra sig om.
Skrev att det gröna sökbandet tydde på fiber
Sen räknade jag upp färger för olika alternativ
Det verkar som att du läser inläggen precis som fan läser bibeln
