Hej!

Har precis flyttat in i en bostadsrätt och upptäckte nyligen ett konstigt fel. När man tänder taklampan i sovrummet blir eluttaget under strömställaren till taklampan strömlöst. Är likadant i gästrummet. Övriga eluttag fungerar som vanligt i rummen oavsett om taklampan lyser. Släcker man taklampan blir eluttaget åter strömsatt.

//Roger
 
Redigerat:
Rojpan Rojpan skrev:
Hej!

Har precis flyttat in i en bostadsrätt och upptäckte nyligen ett konstigt fel. När man tänder taklampan i sovrummet blir eluttaget under strömställaren till taklampan strömlöst. Är likadant i gästrummet. Övriga eluttag fungerar som vanligt i rummen oavsett om taklampan lyser.

//Roger
Felkopplade trådar i brytaren?
 
R
Först så kan man iallafall säga att det inte är någon elektriker som monterat tryckbrytarna eller för den delen ens en händig amatör.

Utan en person utan kunskap….

varför det blir så är för att elen kommer ovanifrån, genom tryckbrytaren och ner till uttaget.

Det är helt enkelt felkopplat vid tryckbrytaren.

Öppna upp brytaren och ta lite kort så kommer du få hjälp vad som är fel och hur du åtgärdar det(y)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Som andra redan skrivit så är brytaren felkopplad. Jag gissar att det är en trappbrytare där man kopplat lampan till ena utgången och uttaget till den andra.

Lossa brytaren och ta bilder om du är bekväm med det, då kan vi verifiera och sannolikt kan du också enkelt åtgärda detta.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Som andra redan skrivit så är brytaren felkopplad. Jag gissar att det är en trappbrytare där man kopplat lampan till ena utgången och uttaget till den andra.

Lossa brytaren och ta bilder om du är bekväm med det, då kan vi verifiera och sannolikt kan du också enkelt åtgärda detta.
Installationsprocess av eluttag med exponerad elledningar och eldosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som installerar en grå elektrisk strömbrytare med kopplingsanvisningar och kabelanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av eluttag med synliga elektriska kablar och en hand som håller i uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Jag gissar att vit går till lampan. I så fall ska båda svarta sitta på L.
 
  • Gilla
Rojpan
  • Laddar…
E
Rojpan Rojpan skrev:
[bild] [bild] [bild]
Du har där en kronbrytare av modell Biltema.
För mig är det lite märkligt att den svarta från hålet neråt går till L då detta brukar vara matning till uttaget.

I vilket fall hade jag nog chansa på att svart från L1 ska flyttas till L bredvid den andra svarta.
 
tommib
I just detta fall spelar det ingen roll hur man gör så länge man lägger bägge svarta på samma terminal på brytaren (och vit sitter på någon av de andra). Det kommer fungera på önskat sätt. Sen är det givetvis en fördel om man förstår vad man gör. Vilket den som kopplade förra gången uppenbarligen inte gjorde.

L är alltså den anslutningen som är nedåt i tredje bilden. Där ska bägge svarta sitta. Som det är kopplat nu stämmer perfekt med felbeskrivningen.
 
  • Gilla
Rojpan
  • Laddar…
Utsäkta, det står tydligen 1. Bilden är något oskarp där. Jag tror nog att alla utom Löken förstår.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
tommib
Den går in på plinten märkt 1. Titta noga i bilderna. Det syns bäst i första bilden.

Edit: Jag skrev också L ovan, det var en missuppfattning. Brytaren är, väldigt märkligt, märkt 1, L1, L2, L3. Bägge svarta ska alltså sitta på den märkt 1.
 
E
tommib tommib skrev:
Den går in på plinten märkt 1. Titta noga i bilderna. Det syns bäst i första bilden.
Svart nedifrån går in på L. Ihop med blå.
Detta bör gå till uttaget.
 
tommib
Nej, det gör den inte. Det är lite lurigt i bilden men den går in på plinten märkt L2. Titta där ledarna korsar varandra i tredje bilden.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Nej, det gör den inte. Det är lite lurigt i bilden men den går in på plinten märkt L2. Titta där ledarna korsar varandra i tredje bilden.
Jaha. En optisk synvilla..

Okej då.
 
Tack för hjälpen allihopa. När båda svarta sattes till L så fungerar lampan och uttagen som det är tänkt.
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
Rojpan Rojpan skrev:
Tack för hjälpen allihopa. När båda svarta sattes till L så fungerar lampan och uttagen som det är tänkt.
Det kanske satt nattlampor i uttagen innan. :cool:
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.