Hej!
Har precis flyttat in i en bostadsrätt och upptäckte nyligen ett konstigt fel. När man tänder taklampan i sovrummet blir eluttaget under strömställaren till taklampan strömlöst. Är likadant i gästrummet. Övriga eluttag fungerar som vanligt i rummen oavsett om taklampan lyser. Släcker man taklampan blir eluttaget åter strömsatt.
//Roger
Har precis flyttat in i en bostadsrätt och upptäckte nyligen ett konstigt fel. När man tänder taklampan i sovrummet blir eluttaget under strömställaren till taklampan strömlöst. Är likadant i gästrummet. Övriga eluttag fungerar som vanligt i rummen oavsett om taklampan lyser. Släcker man taklampan blir eluttaget åter strömsatt.
//Roger
Redigerat:
Felkopplade trådar i brytaren?Rojpan skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Först så kan man iallafall säga att det inte är någon elektriker som monterat tryckbrytarna eller för den delen ens en händig amatör.
Utan en person utan kunskap….
varför det blir så är för att elen kommer ovanifrån, genom tryckbrytaren och ner till uttaget.
Det är helt enkelt felkopplat vid tryckbrytaren.
Öppna upp brytaren och ta lite kort så kommer du få hjälp vad som är fel och hur du åtgärdar det
Utan en person utan kunskap….
varför det blir så är för att elen kommer ovanifrån, genom tryckbrytaren och ner till uttaget.
Det är helt enkelt felkopplat vid tryckbrytaren.
Öppna upp brytaren och ta lite kort så kommer du få hjälp vad som är fel och hur du åtgärdar det
Välkommen till forumet!
Som andra redan skrivit så är brytaren felkopplad. Jag gissar att det är en trappbrytare där man kopplat lampan till ena utgången och uttaget till den andra.
Lossa brytaren och ta bilder om du är bekväm med det, då kan vi verifiera och sannolikt kan du också enkelt åtgärda detta.
Som andra redan skrivit så är brytaren felkopplad. Jag gissar att det är en trappbrytare där man kopplat lampan till ena utgången och uttaget till den andra.
Lossa brytaren och ta bilder om du är bekväm med det, då kan vi verifiera och sannolikt kan du också enkelt åtgärda detta.
tommib skrev:
Välkommen till forumet!
Som andra redan skrivit så är brytaren felkopplad. Jag gissar att det är en trappbrytare där man kopplat lampan till ena utgången och uttaget till den andra.
Lossa brytaren och ta bilder om du är bekväm med det, då kan vi verifiera och sannolikt kan du också enkelt åtgärda detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Jag gissar att vit går till lampan. I så fall ska båda svarta sitta på L.
I just detta fall spelar det ingen roll hur man gör så länge man lägger bägge svarta på samma terminal på brytaren (och vit sitter på någon av de andra). Det kommer fungera på önskat sätt. Sen är det givetvis en fördel om man förstår vad man gör. Vilket den som kopplade förra gången uppenbarligen inte gjorde.
L är alltså den anslutningen som är nedåt i tredje bilden. Där ska bägge svarta sitta. Som det är kopplat nu stämmer perfekt med felbeskrivningen.
L är alltså den anslutningen som är nedåt i tredje bilden. Där ska bägge svarta sitta. Som det är kopplat nu stämmer perfekt med felbeskrivningen.
Utsäkta, det står tydligen 1. Bilden är något oskarp där. Jag tror nog att alla utom Löken förstår.
Den går in på plinten märkt 1. Titta noga i bilderna. Det syns bäst i första bilden.
Edit: Jag skrev också L ovan, det var en missuppfattning. Brytaren är, väldigt märkligt, märkt 1, L1, L2, L3. Bägge svarta ska alltså sitta på den märkt 1.
Edit: Jag skrev också L ovan, det var en missuppfattning. Brytaren är, väldigt märkligt, märkt 1, L1, L2, L3. Bägge svarta ska alltså sitta på den märkt 1.
