E
Demmpa Demmpa skrev:
För att delvis återgå till TS fråga;
Exakt vad var det jag missade förutom JFBn?

Jag poängterade att det egentligen är behörighetskrävande att flytta den svarta sladden till samma plint som den bruna.
Jag frågade även hur långt det var till duschen.
Av en slump upptäckte jag att samma fråga var ställd av samma alias i två separata trådar.

I den ena hade @Mikael_L faktiskt kommit med ett bra råd vilket var något i stil med att denna installation fordrade ytterligare utredning på plats av kunnig då det fanns för många frågetecken.

Till de som inte känner till @Mikael_L så är det en ABL-auktoriserad men någon slags högskoleingenjörsutbildning som förvisso är antik, men vissa kunskaper hänger kvar.

Av en slump hamnade jag i någon slags medlemsstatistik igår och det visar sig att @Mikael_L toppar i princip alla listor.
Tappade hakan.

Mest gillade användare, bäst svar, flest inlägg med mera.

Och nu ser jag i andra tråden att användare @Demmpa ger råd som går stick i stäv med detta och goar operationen.

Användare @Demmpa ger i min mening förvisso även hen bra råd, min poäng är mest att den bilden vi serveras kanske inte alltid är komplett. Om vi vet 1 promille av något ämne, gör detta oss då till experter?

Denna fråga kan säkert uppfattas olika beroende på vem som frågas.

Vet du 1‰ av ämnet rymd så vet du säkerligen långt mer än någon annan på jorden. Men så kan vi ju inte jämföra.

En bild däremot, den säger långt mer än tusen ord. Många gånger. Så länge det är rätt bild.
 
Du ska nog träna lite på läsförståelse. Det är inte vad Mikael skrev. Han påpekade även kravet på jordfelsbrytare annars är det tämligen likvärdiga svar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Du ska nog träna lite på läsförståelse. Det är inte vad Mikael skrev. Han påpekade även kravet på jordfelsbrytare annars är det tämligen likvärdiga svar.
Kan inte se att Mikael_L skriver att det ska kopplas in. Men jag ska gå och öva lite så får jag testa läsa svaren igen.
 
Mikael skrev:
”Du får absolut inte koppla in uttaget ifall det inte skyddas av en JFB.
Det måste också vara minst 120 cm ifrån duschmunstycket (i horisontalled) eller minst 60cm från badkarskant.

Det är kanske inte är inkopplat just pga något av dessa krav, för att det annars blir en olaglig installation.”

Jag kan inte tolka svaret på annat sätt än att han svarat att det är okej att koppla in om de två första villkoren är uppfyllda.
Det nämer inget om ”något i stil med att denna installation fordrade ytterligare utredning på plats av kunnig då det fanns för många frågetecken.”

Hur lyckas du tolka in det i hans svar?
Hur lyckas du få dina misstolkningar att leda till att svaren här är fullständigt oansvariga?

Även jag är en av dem som tycker att dina inlägg ofta har tveksam nivå.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
E
Jag ser inget om att det är fritt fram att koppla in i den andra tråden snarare: kolla upp förutsättningarna och återkom så kan svar ges i tråden eller tillkalla någon med kunskap för att på plats se vad som saknas.
 
E El-Löken66 skrev:
Av en slump upptäckte jag att samma fråga var ställd av samma alias i två separata trådar.

I den ena hade Mikael_L faktiskt kommit med ett bra råd vilket var något i stil med att denna installation fordrade ytterligare utredning på plats av kunnig då det fanns för många frågetecken.

Till de som inte känner till Mikael_L så är det en ABL-auktoriserad men någon slags högskoleingenjörsutbildning som förvisso är antik, men vissa kunskaper hänger kvar.

Av en slump hamnade jag i någon slags medlemsstatistik igår och det visar sig att Mikael_L toppar i princip alla listor.
Tappade hakan.

Mest gillade användare, bäst svar, flest inlägg med mera.

Och nu ser jag i andra tråden att användare Demmpa ger råd som går stick i stäv med detta och goar operationen.

Användare Demmpa ger i min mening förvisso även hen bra råd, min poäng är mest att den bilden vi serveras kanske inte alltid är komplett. Om vi vet 1 promille av något ämne, gör detta oss då till experter?

Denna fråga kan säkert uppfattas olika beroende på vem som frågas.

Vet du 1‰ av ämnet rymd så vet du säkerligen långt mer än någon annan på jorden. Men så kan vi ju inte jämföra.

En bild däremot, den säger långt mer än tusen ord. Många gånger. Så länge det är rätt bild.
Förutom JFBn så är Mikael_L’s & mitt inlägg ganska lika.

Ja, jag gav två alternativ på hur problemet kunde lösas, jag frågade om avstånd till dusch, men missade fråga om JFB. Samtidigt så skrev jag att bägge alternativen är behörighetskrävande.

Men visst, första alternativet hade jag kunnat skrivit som följande:
”En elektriker kan flytta den svarta (uttaget) och lägga den ihop med bruna (belysningen), men då kommer uttaget bara att fungera samtidigt som belysningen är tänd.”
 
Ska man vara petig så är badrumsskåpet en produkt. Kopplingen görs alltså i skåpet och inte i husets fasta installation. Så det är inte behörighetskrävande. Men man måste fortfarande ha kunskapen.

Jag håller helt med dig Demmpa.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag ser inget om att det är fritt fram att koppla in i den andra tråden snarare: kolla upp förutsättningarna och återkom så kan svar ges i tråden eller tillkalla någon med kunskap för att på plats se vad som saknas.
Mikael_L’s inlägg kan tolkas på följande sätt:
Om spegelskåpet skyddas av JFB och att det är minst 120cm från duschmunstycke alternativt minst 60cm från badkarskant så är det fritt fram att koppla in uttaget.

Mikael_L skriver ingenting om att jobbet är behörighetskrävande. Alltså är inte hans svar helt komplett.


I TS svar på mitt inlägg så framgår det att uttaget sitter inuti spegelskåpet samt att det är ca 1,5m från duschen.
Utav TS svar på mitt inlägg så framgår det att det går att koppla in uttaget om det finns en JFB som skyddar badrumsskåpet.
 
E
Nej, uttaget är kopplat från den fasta installationen och får därför inte utföras av vem som helst. Givetvis är uttaget en produkt, det är alla uttag. Hade det varit en komplett produkt med exempelvis ram, spegel, belysning och uttag som tillverkaren tänk skulle kopplas till ett uttag vore det en annan sak.

Dessa installationer övergår tyvärr ofta i en gråzon.

Vad gäller grundfrågan så är det möjligt att det inte är inkopplat då något saknas, detta kräver en fördjupad undersökning.

Saknas jordfelsbrytare så är mest troligt ganska mycket mer fel. Kolla besiktningsprokoll eller be elkunnig minst göra stickprov i installationen.

Detta är inget som bara råkas missas.
Förr sattes jordfelsbrytare regelmässigt uppe i dessa badrumsskåp under en period vid installation, detta går som väl inte längre då även matade kabel ska vara skyddad.

Ni kan ju gissa hur ofta denna dolda jfb blev testad.
 
E El-Löken66 skrev:
Saknas jordfelsbrytare så är mest troligt ganska mycket mer fel. Kolla besiktningsprokoll eller be elkunnig minst göra stickprov i installationen.
Varför skulle det vara en massa andra fel i övriga installationen?

Installationen av badrumsskåpet är ju efter regelverket eftersom uttaget inte är inkopplat så behövs ingen JFB.

Det kan vara som så att förra ägaren (lät en elektriker) bytte ut en vanlig spegel samt en separat lampa ovanför till spegelskåpet.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Varför skulle det vara en massa andra fel i övriga installationen?

Installationen av badrumsskåpet är ju efter regelverket eftersom uttaget inte är inkopplat så behövs ingen JFB.

Det kan vara som så att förra ägaren (lät en elektriker) bytte ut en vanlig spegel samt en separat lampa ovanför till spegelskåpet.
Absolut, rent teoretiskt kan det även varit fen Tingeling som utfört hela installationen under jultomtens egenkontrollprogram också.

Men om detta vet vi noll och inget, det enda som syns är att förutsättningarna bör kontrolleras.

För att få lampan att lysa eller uttaget spänningssatt klarar vilken pundare som helst.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.