Sitter i ett fritidshus i södra Jämtland. Utan el.
Tydligen har det skett ett missgrepp i stamnätet under natten. Det blev överspänning ut till ca 10 000 abonnenter. Fasspänningen har blivit drygt 500V.

Här i huset och hos ytterligare 2000 abb. enl. obekräftade uppgifter. Har elmätarna förstörts av överspänningen. Här var alla tre huvudsäkringarna trasiga och två servissäkringar i stolpen. Satte i nya säkringar, en smäll och blå blixt i elmätaren.

Nu medan jag skriver kom elbolaget och åtgärdade. En räddande ängel. Ny mätare.

Då återstår att hitta vad mera än elmätaren som tagit stryk.
 
  • Wow
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
"oooops"

Låter som det kan bli dyrt om inte utrustning på vägen hinner dö snabbt nog så att inte de vanliga prylarna får i sig 500V...
 
Vad är ett missgrepp ?
 
nisse123 nisse123 skrev:
Vad är ett missgrepp ?
Nån missade ett grepp
 
E
Länk?
 
500V fasspänning, mer än dubbelt upp då.
All elektronik lär vara grillad mer eller mindre.
 
Finns ingen länk såvitt jag vet. Nätägaren hade bara en driftstörningsrapport på morgonen om att det var fel i överliggande nät från Svenska kraftnät. Strax före lunch påstods felet vara åtgärdat, men att vissa abbonenter kunde tänkas ha fortsatta problem. Man skulle då ringa deras felrapporteringstelefon.

Det var då jag upptäckte att huvudsäkringarna vid mätaren hade gått (de sitter i ett eget litet skåp). Bytte dessa, då gick en fas igång resten var dött. Vi kollade ute i stolpen där elen kommer. Där finns ett litet skåp med 3 säkringar, två var utlösta. Bytte dessa. Då gick två av mätarsäkringarna igen. Kopplade ur värmepump och vattenpump. Bytte mätarsäkring igen, dem löste genast, och det blev en knall och stor blixt inne i elmätaren. Dessutom löste servisäkringen igen.

Under tiden satt vi i telefonkö (2 timmar). Fick höra att personal från nätägaren var på en annan adress i området, åkte dit och kunde iallafall anmäla felet. Ett par timmar senare kom reparatören hit också. Men enl. uppgift har ca 2000 elmätare brunnit. Och det har varit ca 30% överspänning. Något om att en 24 kV matning hamnat 30% upp.

Det är lite märkligt tycker jag att överspänningen ger överslag i elmätaren. Att den inte tål spänningen är en sak. Men att det blir överslag även på normal driftspänning efter felet luktar väldigt dålig konstruktion.

Men det är väldigt tyst från nätägaren både om felets omfattning, och orsak.

Såvitt vi upptäckt hittils så har inget annat tagit skada av felet. Troligen blev det överslag nästan genast i mätaren, så att den fungerade som säkring.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Om spänningen varit uppe och vänt på 500V-ish / +30% innebär att det är huvudspänningen (eller systemspänningen) som avses.
Dock fortfarande utanför marginalen för flertalet apparater.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nu har de kommit ut med lite bättre info:

https://www.btea.se/driftinfo/

PÅGÅENDE AVBROTT
Avbrott 2021-07-10 18:42 - Turingen (Ytterturingen, Överturingen, Handsjön), Gillhov (), Klövsjö (Klövsjöfjäll, Utanbergsvallarna, Kvarnsjö, Stabergsvallen, Röjan, Sundet), Lillhallen/Svenstavik (Hoverberg, Vigge, Dalåsen, Rörösjön, Östberg, Skanderåsen, Skucku, Bingsta, Brynje), Skålan (Börtnan, Arådalen, Glen), Storhogna (Sångbäcksvallen, Fjällgården, S:a Storhogna), Åsarna (Storhallen, Skalänget, Älderkrogen, Östansjö, Brånan), Rätansbyn (Nästeln, Lillsved, Rätansböle, Söderhögen, Nederhögen), Vemdalen (Brynnan, Trumvallen, Floda/Campingen, Åsen/Kilberget), Vemdalsskalet (Ripfjället, Stockåvallen, Vargen, Skalspasset, Strömsområdet), Vigge (), Björnrike (Vålkojan)
2021-07-10 18:43: Vi har fått tillbaka strömmen i samtliga områden. Men det kan fortfarande vara fel hos många abonnenter. Överliggande nät har orsakat vårt elnät en strömspik som medfört att elmätaren hos många av våra kunder gått sönder. Felavhjälpning är mycket tidskrävande då vi måste byta dessa mätare. Vi är medvetna att många av våra kunder suttit i timmar i telefonkö och vi svarar så fort vi kan. Om ni har problem med strömmen ring oss på 0687-552 22.

Ett annat nätbolag i närområdet som initialt också drabbades, hade under sin driftsinformation ett planerat avbrott kl. 05 i morse. Det stod som "driftsomläggning i distributionsnätet". Felen började komma strax efter det planerade avbrottet var avslutat.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sorgligt...men "tur" att det är på sommaren så att inte hemmanen kyler ut och fryser sönder.
 
Ja, här i området finns massor med fjällstugor som står tomma på sommaren. Man kan ju misstänka att väldigt många av dem också har brända elmätare, som ingen observerar. Hos grannarna här klarde sig de flesta, men fick byta huvudsäkringar och servissäkringar. Det lär vara slutsålt på 16 o 20 A proppar imorgon i hela Jämtland....

Vi har 20A mätarsäkringar och 25A i stolpen. Skall till Östersund i ärende imorgon, kollat in att det finns på Clas Ohlsson där, iallafall just nu...
 
Konstigt att så många elmätare har gått sönder? Är det en 'feature' för att skydda abbonenterna eller en dålig konstruktion?
Eller är det bara för att elbolaget har övervakning av elmätarna som dom vet att många har gått sönder och en massa okända prylar också har gått sönder hos de lyckligt ovetande abbonenterna?
 
E
useless useless skrev:
Konstigt att så många elmätare har gått sönder? Är det en 'feature' för att skydda abbonenterna eller en dålig konstruktion?
Eller är det bara för att elbolaget har övervakning av elmätarna som dom vet att många har gått sönder och en massa okända prylar också har gått sönder hos de lyckligt ovetande abbonenterna?
Vilket märke har ni på elmätarna @Hempulare?
Inget konstigt direkt, ett stycke kinabuggd elektronik som det mesta annat i hemmet, vissa klarar mer, andra mindre.
 
Mätaren är nu utbytt. Har inga bilder på den gamla. Men den var från 2008. Så den gick nog på övertid.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Mätaren är nu utbytt. Har inga bilder på den gamla. Men den var från 2008. Så den gick nog på övertid.
Fick ni nya mätaren med uttag för egen avläaningsutrustning med mera?

Då är det ju ändå ett utbyde som skullw komma som ni nu slapp

Om man ska se nått positivt av det hela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.