1 555 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Golvvärmefundering!
God dagens elexperter!
Skulle till att uppdatera vår golvvärme-termostat till en lite modernare med touch osv. När jag lossade den gamla, så fick jag se att den matades med en vit tåt som ink fas.. Konstigt tänkte jag, för jag vet att det bara är svarta fasledare i kåken, då jag tidigare bytt lite uttag osv. Kollade direkt i brytaren som sitter intill, och där var det mycket riktigt en svart fas till belysningen, vit till golvvärmen, nolla och jord.
Sökte mig vidare upp i takdosan, och där visade det sig att förra ägaren (el en elektriker), dragit 2 separata matningar fr centralen.. Alltså egen fas, nolla och jord till gv, och viceversa till bel och uttag. Behövs det verkligen? Kanske är bra iofs, men då lär väl golvvärmeslingan vara rätt så kraftig, om den ska kräva egen matning? Fått för mig att man inte får dra 2 separata matningar i samma vp16 heller.. Men finns det någon nackdel? Varmgång i röret tex? Är trots allt bara 2-3 m från centralen till takdosan ovanför termostaten..
Matningarna ligger på varsin 10A säkring, och det är L1 och L2. Ska jag låta det vara så tycker ni? Jag vill att det ska vara säkert iaf. Jfb finns fö..
Trevlig dag på er!
/JoNa
Skulle till att uppdatera vår golvvärme-termostat till en lite modernare med touch osv. När jag lossade den gamla, så fick jag se att den matades med en vit tåt som ink fas.. Konstigt tänkte jag, för jag vet att det bara är svarta fasledare i kåken, då jag tidigare bytt lite uttag osv. Kollade direkt i brytaren som sitter intill, och där var det mycket riktigt en svart fas till belysningen, vit till golvvärmen, nolla och jord.
Sökte mig vidare upp i takdosan, och där visade det sig att förra ägaren (el en elektriker), dragit 2 separata matningar fr centralen.. Alltså egen fas, nolla och jord till gv, och viceversa till bel och uttag. Behövs det verkligen? Kanske är bra iofs, men då lär väl golvvärmeslingan vara rätt så kraftig, om den ska kräva egen matning? Fått för mig att man inte får dra 2 separata matningar i samma vp16 heller.. Men finns det någon nackdel? Varmgång i röret tex? Är trots allt bara 2-3 m från centralen till takdosan ovanför termostaten..
Matningarna ligger på varsin 10A säkring, och det är L1 och L2. Ska jag låta det vara så tycker ni? Jag vill att det ska vara säkert iaf. Jfb finns fö..
Trevlig dag på er!
/JoNa
Troligen har golvvärmen tillkommit i efterhand.
Från vad du beskriver är allt hallon och blåbär, men det kan vi givetvis inte säkert veta.
Lägg upp bild på din mätare samt gruppförteckning, gärna bild inifrån takdosan samt termostaten så vet vi bättre.
Från vad du beskriver är allt hallon och blåbär, men det kan vi givetvis inte säkert veta.
Lägg upp bild på din mätare samt gruppförteckning, gärna bild inifrån takdosan samt termostaten så vet vi bättre.
Tjena Löken!E El-Löken66 skrev:
Med tanke på att huset är från -75, kan vi nog slå fast att golvvärmen kommit dit i efterhand..
Kan fixa bilder senare, är utomsocknes just nu. Hur ska en bild på mätaren kunna hjälpa förresten?
Tack för snabbt svar!
Att ha nu en enkel termostat är perfekt, inga om och men, bara ställa tempen med vredet, dessa nya som ska innehålla alla möjliga varianter av inställningar som inte används är blaha och ska vara så bra. Använd en enkel bara så blir du nöjd.
Om du nu har två grupper så låt det vara som det är. Dock är det lite udda att varje grupp har egen nolla och jord. Normalt drar man en 2-fasgrupp där man delar neutral- och skyddsledare. I ditt fall L1, L2, N och jord. Det förutsätter att man har 3-fas vilket du verkar ha. Med det sagt så finns det många elektriker som tror att neutralledaren kan bli överbelastad, det är kanske därför det är gjort som det är gjort.
Kanske var enfasigt då det begav sig.J Johan456 skrev:Om du nu har två grupper så låt det vara som det är. Dock är det lite udda att varje grupp har egen nolla och jord. Normalt drar man en 2-fasgrupp där man delar neutral- och skyddsledare. I ditt fall L1, L2, N och jord. Det förutsätter att man har 3-fas vilket du verkar ha. Med det sagt så finns det många elektriker som tror att neutralledaren kan bli överbelastad, det är kanske därför det är gjort som det är gjort.
Det finns inga elektriker som tror att Nollan blir överbelastad, var har du fått detta ifrån?
Detta lär de sig under kurs 3 trefas lära.
Tack för alla svar!
Men då är det inga problem med 2st grupper á 6st fk1,5 i samma vp16 iaf?
/JoNa
Men då är det inga problem med 2st grupper á 6st fk1,5 i samma vp16 iaf?
/JoNa
Nej det skulle jag inte säga. Visst, drar båda faserna typ 10A eller mer så flyter samma ström även i två neutralledare men jag kan inte se att det skulle vara sämre än andra tekniska lösningar som är väletablerade som svensk praxis.J JoNa Dalen skrev:
Tja Elmont!E elmont skrev:
Men överväger fördelen med att ha golvvärmen på egen säkring, nackdelarna eller? Vilka risker finns? Det viktigaste är väl kanske att märka upp vid centralen att det är 2st matningar till takdosan..
/JoNa
Jag ser i princip inga fördelar med en egen grupp, belastningen på gruppen kommer ju i stort sett från golvvärmen. Normalt sett är belastningen på en belysningsgrupp mycket liten, det handlar vanligen om några hundra watt. Alternativet är väl att göra om till en tvåfasgrupp, dvs 2 (olika) faser 1 nolla och 1 jord. Då blir allt helt normalt och som man kan förvänta sig.
Är det så att endast den nya gruppen ligger skyddad av personskyddsbrytare?E elmont skrev:Jag ser i princip inga fördelar med en egen grupp, belastningen på gruppen kommer ju i stort sett från golvvärmen. Normalt sett är belastningen på en belysningsgrupp mycket liten, det handlar vanligen om några hundra watt. Alternativet är väl att göra om till en tvåfasgrupp, dvs 2 (olika) faser 1 nolla och 1 jord. Då blir allt helt normalt och som man kan förvänta sig.
Utan bilder är det omöjligt att svara på något.
Klicka här för att svara
