Att Malmbergs säljer elprylar känner nog de flesta till men vad tycker ni om deras strömbrytare, eluttag etc rent kvalitemässigt i jämförelse med Shneider, Elko, Abb etc?

Jag har köpt några uttag och strömbrytare nån gång och min känsla är att det är som "anslut" på jula, eller biltemas egna.

Snäppet över skräp.

Köper hellre beg märkes på Tradera. Som redan sagts är det i klass med Julia, Biltema och dylikt.

Malmbergs har matr. av medelgod till ren ut sagt dålig kvalitet. Jag har gjort "provköp" för att själv bilda mig en uppfattning och när det gäller kompletteringsmaterial (dvs brytare, uttag mm) tillhör det bottenskiktet. Jag vill inte arbeta/eller sälja det. Dom ligger långt efter "dom stora". Och jag vill direkt avråda ev spekulanter.
MEN dom har andra saker som är helt OK och även prisvärda så det är som vanligt inte en svart och vit värld.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Finns det elfirmor som enbart handlar av Malmbergs. Har själv aldrig handlat där. Det elmaterial jag själv behöver på jobbet handlar jag på Elektroskandia eller Ahlsell och privat blir det shneider på elbutik

P Putte 9497 skrev:
Finns det elfirmor som enbart handlar av Malmbergs. Har själv aldrig handlat där. Det elmaterial jag själv behöver på jobbet handlar jag på Elektroskandia eller Ahlsell och privat blir det shneider på elbutik
Har besökt Malmbergs tre gånger under mitt yrkesliv. Köpte en byggbelysningsslinga, en mindre stege och en armatur där kunden mycket specifikt ville ha exakt samma modell som den som gick sönder (efter tre månader.)

Jag delar åsikten att kompletteringsmaterial, normkomponenter etc är knappt bättre än skräp. Dock så om du behöver en billig slinga med byggbelysning eller en billig stege för halva priset av större grossister så är det helt ok. Ingen superkvalitet, men de fungerar utmärkt och blir stulna eller bortglömda på något bygge innan de går sönder.

Butikerna känns lite sunkiga. Butikspersonalen på filialen jag besökte är trevligare än vanliga grossister, men kan väldigt lite om varorna. Du kan ofta se ett par gubbar i militärkamouflerade hantverkarbyxor som konverserar på polska vid kaffemaskinen.

• Gilla
halvars
  • Laddar…
Har byggt ett garage med loft ovan som jag just nu håller på och isolerar och fixar till. Takhöjden blir 2 m och funderar på att montera Malmbergs MD-881 led spotlight i taket om vardera 4,5 watt. Tror ni det är vettigt?

• Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Malmbergs belysning är bra
Det och kabel handlar jag där
Gillar deras system med en rak prislista och inte en massa skumma rabattsatser som hos de andta grossisterna

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
Egentligen är det intressant att de har företagsbutiker.
Vilken seriös elektriker handlar Malmbergs? Belysning är det ändå som är bra

Deras normkapslingar i plåt såg helt ok ut när elektrikern monterade in den. Lite sliddrigare innan den var monterad kanske.

En av deras modeller var den som elektrikern hittade som passade bäst givet platsen som fanns utan att flytta den tidigare installationen.

Vissa saker är från samma fabrik som andra stora märken använder. Ex vissa plintar är samma som Ensto och huvudbrytare med vippa tillverkas av Katko.

EK 1,5 är det inte så många andra än Malmberg som har längre.

Redigerat:
R Robert-san01 skrev:
EK 1,5 är det inte så många andra är Malmberg som har längre.
Nu blev jag nyfiken, vad använder du EK till?

Annars, jag hjälpte en bekant att byta ett antal brytare och vägguttag för nåt år sen och den Malmbergs han hade köpt var inte imponerande.

Fotografen Fotografen skrev:
Nu blev jag nyfiken, vad använder du EK till?

Annars, jag hjälpte en bekant att byta ett antal brytare och vägguttag för nåt år sen och den Malmbergs han hade köpt var inte imponerande.
Installation. Jag tycker den går enklare att dra och koppla än FK, speciellt med snabbplintar. Visst är den bängigare att böja, men jag brukar köra med EK.

Håller med om att man får vara lite selektiv med vad man handlar där.

OK. Ja det är ju en fråga om tycke och smak. Jänkarna tex vet ju inte vad FK är.

Det finns säkert en och annan pryl som inte finns någon annanstans. Vilket innebär att det kan vara värt att ha ett konto där...
hur många elektriker använder malmbergs?

• Gilla
pappel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.