2 689 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Förbereda med ström till spabad
Hej! Jag håller just nu på att bygga hus och en fundering dök upp.
Vi tänkte I framtiden installera ett spabas I anslutning till trädäck utomhus.
Hur gör man med ström ut till spa badet?
Vi har ett tomrör ur elskåpet I huset ut till trädgården. Jag har noll erfarenhet av el och undrar om det räcker att dra ut en kabel genom tomröret till spa badet eller ska vi förbereda med något speciellt i elskåpet redan nu?
För att förtydliga så är plattan gjuten och huset är rest men inga invändiga installationer har påbörjats
Vi tänkte I framtiden installera ett spabas I anslutning till trädäck utomhus.
Hur gör man med ström ut till spa badet?
Vi har ett tomrör ur elskåpet I huset ut till trädgården. Jag har noll erfarenhet av el och undrar om det räcker att dra ut en kabel genom tomröret till spa badet eller ska vi förbereda med något speciellt i elskåpet redan nu?
För att förtydliga så är plattan gjuten och huset är rest men inga invändiga installationer har påbörjats
5x2,5 drar man ut. Kan säkras upp till 16A
Beroende på hur du värmer badet, vissa värmare är på 400V och då behövs 2 faser.
Har du tillgång till Fjärrvärme är det absolut billigaste att använda.
Beroende på hur du värmer badet, vissa värmare är på 400V och då behövs 2 faser.
Har du tillgång till Fjärrvärme är det absolut billigaste att använda.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 965 inlägg
Ett extra tomrör blir nog bra, dvs minst två tomrör ut i trädgården, ett till badet och ett till belysning, uttag och annat. Minst 20 mm rör till badet, gärna 25.
Sedan behövs lite extra plats i elcentralen, 3-7 moduler.
Sedan behövs lite extra plats i elcentralen, 3-7 moduler.
Tack för ditt svar!Bo.Siltberg skrev:
i har redan gjutit plattan, det går ut ett tomrör på baksida och ett på framsida, dessa är grövre än 25, skulle dra en gissning på 40 kanske.
Jag får prata med elektrikern om att vi måste ha tomma moduler i elcentral en då, antar att det inte är några tomma Fack som standard?
Säkert gula 50, bara amatörer drar mindre än så.Dannnnnnne skrev:
Det ska finnas tomma Fack som standard.
Men kolla ritningen som sagt, så ser du.
Ett eget rör från antingen fasadmätarskåp eller från husets elcentral behövs. Normalt lägger man gult 50-rör i mark. De vanliga slangarna för inomhus är inte godkända för förläggning i mark. Nuförtiden finns dock godkända markkabelrör i mindre storlekar än 50mm men de är ovanliga.Dannnnnnne skrev:
Ska du lägga rör i mark välj typ SRN-rör, 50mm, gult med slät insida. Se till att inte skära av dragtråden.
Vet inte hur andra elektriker gör, men ett tips vid husbygge är att dra ett eller två 50-rör från elcentralen till en kabelbrunn/draglåda ute på tomten.
Kostar ett par tusen att få på plats under bygget, men det sparar åtskilliga tusenlappar den dagen man slipper schakta hela vägen in till husvägg
Kostar ett par tusen att få på plats under bygget, men det sparar åtskilliga tusenlappar den dagen man slipper schakta hela vägen in till husvägg
Klicka här för att svara